Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: hmm....
Burkas
Super-moderator
*******




Inlägg: 9
Registrerad: 2005-4-16
Befinner sig: Stockholmare...
Medlemmen är Offline

Humör: skeptisk, glad och irreterad

[*] Inlagd 2005-4-17 kl 02:23
hmm....


Har ju anmält mej till organdonationen, men skulle ändå helst vilja att mina barn eller vem som nu är i livet när jag dör bestämmer vad som ska hända med mej och mina organ, chansen finns ju att dom kan vara emot det, och vill inte att dom ska må dåligt p g a att jag ska donaera bort mina organ.... hmm får kolla på det dära mera........



mvh Burkas
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida Denna anvädare har MSN Messenger
Nihonshu
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 106
Registrerad: 2005-4-13
Befinner sig: På jorden
Medlemmen är Offline

Humör: Upptagen

[*] Inlagd 2005-4-17 kl 13:54


Citat:
Ursprugligen inlagt av Burkas
Har ju anmält mej till organdonationen, men skulle ändå helst vilja att mina barn eller vem som nu är i livet när jag dör bestämmer vad som ska hända med mej och mina organ, chansen finns ju att dom kan vara emot det, och vill inte att dom ska må dåligt p g a att jag ska donaera bort mina organ.... hmm får kolla på det dära mera........


Precis, jag håller med. Jag är anmäld och ger tom min kropp till forskning, dock med förbehållet att mina anhöriga kommer vara dem som får avgöra det som de vill "den dagen".
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-2 kl 21:32
Huvudsaken


Huvudsaken tycker jag är att man informerar sina anhöriga om vad man själv vill så de inte får dåligt samvete för att de gör fel. Vet man att Hrafnagud gärna ger sina organ till forskningen är det lättare att besluta om det händer något, för då har man redan haft chansen att ta ställning. Sedan är det naturligtvis inte så lätt när det väl händer. Då kanske man fattar ett annat beslut än man gjort när man hade mer distans till det, men det blir ändå lättare att besluta om man vet vad han själv hade velat.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
atheist_universe
Nykomling
**


Avatar


Inlägg: 20
Registrerad: 2005-10-31
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-10-31 kl 18:39


vart vänder man sig om man vill donera sina organ när man dör?



\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-10-31 kl 19:37


Du anmäler dig till Socialstyrelsens donationsregister. Dit kan man även vända sig om man inte vill donera. Oavsett vilket man väljer bör man ange det för att underlätta för sina anhöriga. Se här:

http://ateism.se/organdonation.html



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
atheist_universe
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 20
Registrerad: 2005-10-31
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-10-31 kl 20:53


tack! :)



\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
Visa anvädares profil
JohnStalberg
Ganska aktiv
***




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 02:05


Jag har donerat mina organ jag med. Jag har sagt till några av mina närmaste vänner att vad som än händer vill jag inte begravas eller ha kontakt på annat sätt genom kyrkan. Om jag dör före dem vill säga. Jag har så svårt för kyrkan.
Visa anvädares profil
Arwen
Super-moderator
*******




Inlägg: 23
Registrerad: 2006-1-17
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 16:24


Jag har också anmält mig, både till donation och till forskning, och jag tycker att det är jag och inte mina anhöriga som ska få bestämma vad som ska hända med min kropp när jag dör, precis som det är jag som bestämmer vem som får ärva mig efter min död. Det är klart att mina efterlevande antagligen känner att de vill ha en kropp att begrava eller bränna, och det respekterar jag, men inte behöver vartenda organ lämnas kvar för det. Jag skulle bli ganska arg om jag fick veta att någon anhörig inte tänkte låta nåt av mina organ doneras efter min död. Jag tycker faktiskt att det är ganska själviskt att inte donera sina organ. Tanken på att det kan komma nåt gott ur min död, att jag kanske räddar livet på nån, gör mig istället glad.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 21:23


En fråga som en teist skulle kunna ställa: Vad spelar det för roll för dig vad som händer med dina organ när du är död? Då finns du ju inte längre så vad spelar det för roll?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
JohnStalberg
Ganska aktiv
***




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 21:29


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
En fråga som en teist skulle kunna ställa: Vad spelar det för roll för dig vad som händer med dina organ när du är död? Då finns du ju inte längre så vad spelar det för roll?


Det skulle jag besvara med att det stämmer på sätt och vis. Det är nu det spelar roll för mig och det är nu jag donerar min kropp. På samma sätt kan jag glädjas åt att till exempel skänka en slant till någon som lider som jag inte känner och som kanske inte ens bor i samma världsdel som mig.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 23:07
On behalf of the fool


Citat:
Ursprugligen inlagt av JohnStalberg
Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
En fråga som en teist skulle kunna ställa: Vad spelar det för roll för dig vad som händer med dina organ när du är död? Då finns du ju inte längre så vad spelar det för roll?


Det skulle jag besvara med att det stämmer på sätt och vis. Det är nu det spelar roll för mig och det är nu jag donerar min kropp. På samma sätt kan jag glädjas åt att till exempel skänka en slant till någon som lider som jag inte känner och som kanske inte ens bor i samma världsdel som mig.


Jag fortsätter att argumentera "on behalf of the fool" (som Gaunilo skriver i ett verk där han argumenterar mot Anselms gudsbevis):

Men vad spelar det för roll vad som händer med din kropp när du dör? Då finns du ju inte längre. En som lider i en annan världsdel lider ju i alla fall när du lever, men när du är död kan det knappast spela någon roll för dig?

(Jag lyckas nog inte riktigt göra teistens argument rättvisa eftersom de är så dåliga.)



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-19 kl 02:19


Det du gör är att du återupprepar samma fråga. Så svaret blir det samma. Det är nu jag kan glädjas åt det som gynnar någon annan. Inte när jag är död. Detta oavsett om jag får uppleva det på annat sätt än i fantasin så att säga. Förmågan att se att jag är en del i ett större sammanhang ger mig förmågan att glädjas för saker som kommer att hända, eller som jag tror kommer att hända efter min död. Jag gläds nu, är svaret.
Visa anvädares profil
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-19 kl 02:28


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
(Jag lyckas nog inte riktigt göra teistens argument rättvisa eftersom de är så dåliga.)


Det kan vara svårt att inta en roll som är något som är motsatt en själv utan att tappa självförtroendet en aning. Det är nog bara naturligt och kanske till och med sunt. ;-)
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group