Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Ateistisk begravning i Sverige?
JohnStalberg
Ganska aktiv
***




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-4-3 kl 02:00
Ateistisk begravning i Sverige?


Jag diskuterade idag med en polare och berättade att jag som enda önskemål angående min begravning är att kyrkan inte blandas in på något sätt. Organen är donerade men detta hindrar inte en begravning så klart Det går att gifta sig borgerligt, men går det att begravas på ett sätt som inte innefattar något som har med religiösa saker att göra här i Svedala? Ingen kyrkogård och inget krematorium som styrs eller har med kyrkan att göra.

*Rättade bara till rubriken. /Grottis*

[Ändrad 2007-01-08 av Grottis]
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-4-3 kl 20:36


Svenska kyrkan är ju "huvudman" eller vad man ska säga för begravningar så det går inte att inte ha dem inblandade över huvud taget, men man behöver ju inte använda deras tjänster i övrigt. Man kan ha begravningen på någon annan plats är en kyrkogård t.ex och Svenska kyrkan måste svara för transport både till begravningsplatsen och till/från den plats där begravningsceremonin hålls. I vissa kommuner är kommunen och inte kyrkan "huvudman", t.ex Tranås och Stockholm, så där behöver man inte ens vända sig till Svenska kyrkan för det administrativa.

Kolla på ditt skattebesked om det står vem begravningsavgiften går till.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-4-7 kl 22:41


Tack för ett informativt svar! Jag bor i Stockholm turligt nog. Jag ska kolla min skattesedel. Synd att kyrkan fortfarande har ett finger med i spelet för de som inte vill ha det så. En begravning borde helt och hållet kunna läggas på politikernas bord och därifrån skulle man kunna välja aktivt hur man vill ha det. Till exempel genom en religiös organisasion, helt obunden (där jag skulle vilja hamna), genom andra organisationer som kan ha som uppgift att handha begravningar som militären till exempel.
Visa anvädares profil
LinoJonle
Super-moderator
*******




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-8-30 kl 20:00


Searching for Kids Watches - watches wholesale,square watches,hello kitty watches|




While brand new technological products like mobile phones are able to tell the time electronic and analogue watches stay popular and can remain to be utilized. The convenience of getting a time informing device in your wrist can't be underestimated.

Purchasing kids watches for your son or daughter is a great method to have them find out about reading time and to keep an eye on it. They are usually cheap therefore you don't have to bother with your child busting or harmful them. Numerous children are very pleased to own their own first view as it means they are feel just about all grown up.

There's two types of kids watches -- digital as well as analog. Electronic watches show the time similar to that on the microwave or even digital noisy alarms replica watches wyler geneve replica watches cartier divan replica watch while a good analog view displays time on a conventional watch encounter. Digital LED watch is easier to inform the time however analog wrist watches will help your son or daughter learn to browse the time on the traditional time clock face.

The children versions of those watches will often have a plastic band and enormous faces that it is easier for that child to understand and comprehend the time. The most typical brands of boys watches consist of Swatch as well as Casio. For the really young child simply learning to browse the time chronoswiss watches Flik-Flak is a superb brand to check out.

Younger children usually prefer the really bright as well as colorful styles. Often these types of boys watches possess cartoon figures or other photos on the encounter or music group. For older kids watches often more grownup looking having a range of functions such as quit watches sensors and chronographs.

If you want to know more detail information about china electronics products replica tw steel goliath watch please visit our website: http://www.enwholesale.com






couple watches digital led watch hello kitty watches Red LED Watch square watches watches wholesale





Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group