Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Logotypen - En etta?
Tell
Ny medlem
*




Inlägg: 8
Registrerad: 2005-4-13
Befinner sig: Sverige
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-4-19 kl 17:18
Logotypen - En etta?


Nja. Tycket inte A:et är speciellt vacker. Dessutom är A en västerländsk symbol.

Vaför inte en symbol lr bild av något slag som representerar siffran, mängden, enheten 1.

Ett antagande, En hypotes, En sanning.. (eller hur man nu ser det) : Gudar finns inte.

Mer eller mindre än så är ju inte ateism.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-2 kl 21:33


Det har föreslagits att den tomma mängden skulle vara en symbol för ateismen. Frågan är bara hur en sådan ser ut. Somliga hävdar att en cirkel symboliserar detta.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Nihonshu
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 106
Registrerad: 2005-4-13
Befinner sig: På jorden
Medlemmen är Offline

Humör: Upptagen

[*] Inlagd 2005-5-6 kl 18:12


Jag tycker att en vanlig cirkel helt klart är en bättre symbol. Känns mer filosofiskt och "djupt". Det kan symbolisera så oerhört mycket, precis som ateismen kan ha så oerhört många aspekter.

A:et där uppe ser minst sagt ut som ett anarkist-a, vilket "chefen" här må känna vurm för, men inte alls tex jag. ;-)

Visst det är en subjektiv betraktelse att se associationer mellan A och anarkism, men inte så långsökta kanske... Cirkeln syns på många forum på nätet så jag tror mest på den som symbol. Aet är latinskt och därmed också lite eurocentriskt. Cirklar som symboler är betydligt mer "internationella" och tidslösa.



NihonshuNaturalistCineast
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-13 kl 18:59


Ett A i en cirkel kan ju nästan likna ett pentagram också, fast inte ett med "hornen" uppåt förstås. ;)

Jag tycker inte logon för Ateism.com liknar ett anarkist-A. Möjligen skulle man kunna tolka logon för Ateistiskt Forum så. Har du förslag på en bättre logga får du gärna skicka det till mig.

[Ändrad 13-05-2005 av PositivAteist]



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group