Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: bra böcker jag läst
atheist_universe
Nykomling
**


Avatar


Inlägg: 20
Registrerad: 2005-10-31
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-10-31 kl 16:22
bra böcker jag läst


tre kanonbra böcker ; atheist universe av david mills, atheism: the case against god av geroge smith, och carl sagans science - a candle in the dark.

någon fler som läst någon av dessa eller kan tipsa om andra böcker?



\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-10-31 kl 19:47


Jag håller på och läser Atheism - the Case Against God (tillsammans med en rad andra böcker).

Själv kan jag starkt rekommendera "Atheism a Very Short Introduction" av Julian Baggini. Tegelstenen "Atheism a Philosophical Justification" av Michael Martin är också riktigt bra, om inte annat som uppslagsverk.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
atheist_universe
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 20
Registrerad: 2005-10-31
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-10-31 kl 20:58


kanon! får titta på den senare. läser du mycket annan litteratur?



\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-11-1 kl 00:10


Japp. Just nu läser jag Learning PHP, Holy Blood, Holy Grail, Atheism the Case Against God, Return of the King och Basket för Unga Spelare samtidigt. Dessutom dimper det hela tiden ned datatidningar och Humanist-tidningar i brevlådan som avbryter bokläsandet.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
atheist_universe
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 20
Registrerad: 2005-10-31
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-11-1 kl 11:08


vad innebär egentligen humanism? har det en politisk koppling också? vilka ämnen inriktar sig humanistiska programet på gymnaiset mot?

[Ändrad 2005-11-01 av atheist_universe]



\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-11-1 kl 21:35


Humanism på gymnasiet handlar om humaniora. Humanismen som livsåskådning är en sekulär rörelse som avvisar övernaturliga förklaringar av verkligheten. Den är inte politisk utan det är en idérörelse. På engelska kallas humaniora för "social sciences" eller något liknande så där finns inte den språkliga förvirringen.

(Själv skriver jag alltid idérörelsen Humanism med stort H just för att särskilja den från de andra betydelserna av ordet.)

Intenational Humanist and Ethical Union (IHEU) har följande minimumdefinition av Humanism:

"Humanism is a democratic and ethical life stance, which affirms that human beings have the right and responsibility to give meaning and shape to their own lives. It stands for the building of a more humane society through an ethic based on human and other natural values in the spirit of reason and free inquiry through human capabilities. It is not theistic, and it does not accept supernatural views of reality.''

http://www.iheu.org/node/178

Skilj även mellan Humanism och en rörelse som kallar sig "The New Humanist Movement". Den senare är en politisk rörelse grundad i Siloismen (samma ideologi som Evita Peron hade).



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
atheist_universe
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 20
Registrerad: 2005-10-31
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-11-1 kl 22:35


siloismen? vem är evita peron?

[Ändrad 2005-11-01 av atheist_universe]



\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-11-2 kl 19:33


Use the web Luke! Familjen Peron styrde i Argentina. Jag är osäker på om det var demokrati eller diktatur, och kanske kan inte ens samhällsforskare svara på det. Man brukar likna peronismen vid facism även om det säkert finns många olikheter. (Man ska vara försiktig med att kalla allt man ogillar för facism).



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Fungrim
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 22
Registrerad: 2005-11-3
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Över hav, under måne.

[*] Inlagd 2005-11-3 kl 13:14


Väntar på att få lägga händerna på Sam Harris "The End of Faith". I övrigt rekommenderar jag Joseph Campbells klassiska "The Hereo with a Thousand Faces" för myterna bakom många religioner och dess eventuella orsaker.



\"Fantasy is the only valid form of theological inquiry.\" - S. P. Somtow
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-11-3 kl 20:27


När jag läser din beskrivning av "The Hero with a Thousand Faces" tänker jag osäkt på "The Golden Bough" (som jag dock inte har läst).

Ganska tråkig men intressant är Baigent/Leighs bok om dödahavsrullarna (Dödahavsrullarnas hemlighet, eng. The Dead Sea Scroll Deception).



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Fungrim
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 22
Registrerad: 2005-11-3
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Över hav, under måne.

[*] Inlagd 2005-11-3 kl 22:50


Har inte heller läst "The Golden Bough". Jag tror campbell har stått sig lite bättre, även om han ofta tar till Freud/Jung i sina förklaringar, med naturligt varierande resultat. Dom bitarna bortsåg jag från när jag läste den dock, den är trots allt skrivern på 40-talet så det är inte så förvånande.

På vilket sätt är Baigent/Leight boken intressant? Jag hade inte föreställt mig att just det här forument skulle kalla en bok av författarna till "Holy Blood, Holy Grail" intressant. (Beror iof. på varför den är intressant, jag tyckte tex. Laurence Gardners "Bloodline of the Holy Grail", var "intressant", men sannerligen inte på något för honom smickrande sätt).

[Ändrad 2005-11-03 av Fungrim]



\"Fantasy is the only valid form of theological inquiry.\" - S. P. Somtow
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-11-4 kl 21:25


Den är intressant eftersom den är så aggressiv mot katolska kyrkan och för att den har roliga konspirationsteorier om varför Vatikanen dröjde så länge med att publicera texterna.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Nightfly
Ganska aktiv
***




Inlägg: 80
Registrerad: 2005-11-10
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-1-11 kl 11:15


Har tidigare läst "The Selfish Gene" av Richard Dawkins och är mitt uppe i "The Blind Watchmaker" av samme författare. Jag antar att fler här har läst Dawkins. Om inte - gör det!

Fick "The End of Faith" (Sam Harris) på posten igår och läste första kapitlet. Verkar riktigt bra.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group