Ateistiskt Forum

Icke-religiösa kulturer

Nightfly - 2006-6-9 at 21:47

Är det någon som känner till om det finns eller har funnits kulturer som inte utvecklat någon form av gudatro?

PositivAteist - 2006-6-10 at 00:42

Det sägs ju att buddismen och jainismen är gudlösa, men jag är skeptisk till att man verkligen kan kalla dem ateistiska. Enligt NE har jainismen anammat de gudar som omgav dem och de tror på någon slags andar som bland annat tar sig form av gudar. Två citat ur NE:

"I centrum för jainismens lära om förlossning står jiva ('själen'). Den oförlossade själen är bunden till materien och till en kroppslig tillvaro. Som gudar, människor, helvetesinvånare, djur och växter befolkar de kroppsligt bundna själarna universum. Jainismen har en egen lära om detta världsallt och dess utveckling genom olika tidsåldrar."

"I templen är de 24 tirthankaras i sin egenskap av idealgestalter föremål för rituella vördnadsbetygelser (devapuja), ett av de viktigaste uttrycken för lekmannareligiositeten. Där utövas också kult av skyddsgudomligheter som hör till tirthankaras uppvaktning men som i motsats till dessa anses kunna uppfylla de bedjandes världsliga önskemål."

Rent logiskt kan ju de första encelliga organismerna knappast ha haft några gudar så gudstron måste ju ha uppstått någon gång i mänsklighetens historia. De första människorna måste alltså ha saknat gudstro, om man inte definierar människa så att det var de första humanoiderna med gudstro som också var de första människorna.

PositivAteist - 2006-6-10 at 00:49

Jag föreslår att du ställer frågan här:

http://www.futureofthebook.org/mitchellstephens/

..och rapporterar till Ateistiskt Forum vad du fick för svar.

PositivAteist - 2006-6-11 at 19:03

Jag ställde frågan på about.atheism.com och fick följande svar:

"It is a common topic of argument on the web whether there have
actually been any completely godless cultures or civilizations, but
all debaters seem to guess. Therefore I would love to know what the
truth is in this issue. Have there been any documented human
cultures that had no gods? If so, which is the earliest documented
such civilization?"

Will Durant documented a couple in Africa:

http://atheism.about.com/library/FAQs/ath/blathp_primitive.h...

This is all the information I've ever found on the subject.

Nightfly - 2006-6-12 at 09:09

Tack för engagemanget!! :)

PositivAteist - 2006-6-12 at 18:27

Jag tycker frågan är intressant så varför inte ta reda på svaret. :) Jag har ofta stött på debatter på nätet, nämligen om det finns några gudlösa kulturer och alla tycks utgå från att alla mänskliga kulturer uppfinner gudar.

Jag har till och med sett ateister argumentera för att grottmålningar är en form av avgudabilder. Så tolkar inte jag det utan jag tolkar det bara som att man har målat av sina villebråd och bravader. Kanske har inte målningarna någon symbolisk innebörd alls, utan är bara klotter? Vem vet? Det enda man kan säga med säkerhet är att grottmålningar finns. Om det är avgudabilder eller bara klotter kan man bara spekulera i. (Själv tror jag det är konst, och inte religiöst, men jag är öppen för att jag har fel.)

I vilket fall som helst, om Will Durant gjorde sin research ordentligt finns det exempel på flera gudlösa kulturer och kulturer som är skeptiska mot andra kulturers tro på det övernaturliga (och inte har någon egen tro på övernaturligheter). Det är viktig information att lägga fram i sådana debatter. Sedan bör man ju vara öppen för att Will Durant tolkat eller framställt sina intervjuer på ett missvisande sätt, men så långt jag vet just nu måste jag utgå från att han har rätt.

Nightfly - 2006-6-13 at 10:35

Jag läste artikeln du länkade till om Will Durant. Mycket intressant. Det är fascinerande att det verkar vara så oerhört ovanligt med "ateistiska kulturer" att det nästan är omöjligt att hitta någon. Det var väl egentligen bara pygméerna som var helt gudlösa?

Härligt svar förresten:

Durant also reports that a Zulu, when asked who made and governs things like the setting sun and the growing trees, answered:

"No, we see them, but cannot tell how they came; we suppose that they came by themselves."

PositivAteist - 2006-6-13 at 16:53

Jag fick även svar från Mich Stephens:

Thanks. It is a very important question for my research -- a primary focus of my first chapter: based on anthropology.
Most of the early accounts of "primitive" societies without religion came from now discredited 19th-century observers, who seem to have had some difficulty noticing or acknowledging non-Christian forms of belief.
However, I will be arguing that 20th century anthropologists, in their efforts to lean in the other direction, may have underplayed the ranges of belief that existed in such societies. I believe they had their skeptics, if not their atheists. And these early forms of doubt are interesting, fun and, in my view, important.
mitch