Ateistiskt Forum

Hej, jag är Grottis

Grottis - 2006-11-14 at 18:29

Har inte så mycket att säga i fråga om personliga data. Jag är mer intresserad av idéer än personer när det gäller sådana här forum.

Dock kan jag säga att jag varit ateist sedan barnsben. Jag är okonfirmerad och gick ur Svenska kyrkan strax efter att jag fyllt tjugo. En kompis har sagt att skulle jag i dag som ett litet hädiskt spratt skulle ta nattvarden, så skulle det börja ryka och fräsa om kalken, när prästen förde den mot min mun, precis som när en varulv tar i helgat silver!

Ändå är jag livligt intresserad av religion. Den spelar (tyvärr) en oerhörd roll i människors liv och det handlar ofta om väldigt skojiga eller färggranna föreställningar. En del religioner kan man t.o.m. även som ateist lära sig av, t.ex. buddhismen och daoismen, men så är ju dessa två också icke-teistiska.

Andreas83 - 2006-11-17 at 16:55

Tjena! Aktiviteten här är tyvärr inte så livlig, men förhoppningsvis ändras det med tiden. Jag brukar titta in lite då och då i alla fall, även om jag inte skriver så mycket. Men det gör jag å andra sidan inte i forum jag besöker oftare heller.

Grottis - 2006-11-17 at 23:17

Hej själv Andreas!

Ja, förhoppningsvis kommmer medeltillströmningen i gång snart. Jag menar, det till stora delar sekulariserade och avkristnade svenska folket utgör ju ett enormt kundunderlag!

PositivAteist - 2006-11-18 at 03:05

Men frågan är hur många av dem som är aktiva ateister.

Angående forumet tystnade det i somras och pga olovliga registreringar fick admin låsa registreringsfunktionen. Sedan dess har det varit rätt tyst och den "kritiska massan" av skribenter försvann. Det brukar livas upp då någon kristen skriver.

Dessutom är det svårt att hitta gamla inlägg. Inlägg under "Today" försvinner ju efter 24 timmar och under statistik kan man bara hitta de fem senaste inläggen. Det gör det svårt att hitta nya inlägg om man inte vet vad man letar efter.

Grottis - 2006-11-19 at 02:36

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Det brukar livas upp då någon kristen skriver.

Då kanske någon ur de egna leden får uppträda som Djävulens (sic!) advokat!

PositivAteist - 2006-11-19 at 03:02

Eller så kliar vi varandras ryggar i väntan på Godot...