Ursprugligen inlagt av Hrafnagud
Teister (eller iaf vissa kristna) påstår ju att alla händelser "som börjar" har en orsak - dvs kausalitet... Inkluderar det även beslut eftersom de ju
faktiskt börjar? Om isåfall, hur får ni ihop det med fri vilja? Hur kan viljan vara fri om alla beslut är resultat av något? För om även beslut är
kausala, är de ju möjliga att kartlägga i teorin, alltså inte fria.
För fri vilja för mig är när besluten HELT ligger i en individs vilja - eller "själ"..., ej kopplad till miljö eller påverkan från någon annan -
precis som bibeln utopiskt beskriver det kan folk välja att tro på tomten eller inte.
Antingen eller - mina damer och herrar. Man måste vara konsekvent rimligtvis när man påstår absoluta ting som att kausalitet alltid gäller för allt
med en början.
Antningen finns det saker som inte kan kopplas till kausalitet nödvändigtvis, som tex big bang och den fria viljan och att elektroner byter skal
plötsligt, eller så finns det alltid något som troligvis orsakar händelsen, dvs kausalitet. Dvs något som alltid orsakar ett beslut, dvs den fria
viljan existerar inte och bibeln och kristendomen ljuger i ett av sina fundament.
Konsekvens, det är teister som påstår att kausaliteten är ett faktum samtidigt som de påstår att det även faktiskt finns fri vilja, vi naturalister
kan erkänna både kausalitet och slump (nu är inte slump fri vilja, men det påminner mer om fri vilja än kausalitet i sammanhanget)
Nu skall jag kanske förtydliga att jag varken tror på fri vilja (vi är en produkt av miljö och organism som jag ser det och kan inte fatta beslut utan
för denna om än stora ram) eller total kausalitet i universums alla händelser så ingen behöver undra.
Jag ser alltså våra beslut som orsaker av något, dvs något likt det mesta i macrovärlden som passar in under kausaliteten.
Men det KAN inte rimligtvis ni som tror på fri vilja göra utan att ha missat vissa saker.
Och vill ni nu utesluta den fria viljan (och guds existens) ur kausaliteten som undantag, ja hur kan ni då ifrågasätta att vi naturalister föreslår
uteslutandet av kausalitet kring big bang precis som vi de senaste 50 åren gjort det på allt subatomärt. Något att tänka på kanske nästan gång ni
ältar kring kausalitet...
[Ändrad 8-5-2005 av Hrafnagud] |