Ateistiskt Forum

Bojkotta Svenska kyrkan!

PositivAteist - 2007-5-2 at 20:12

Jag läser i Dagen att Härnösands stift bojkottar Scandic för att de inte har bibeln på hotellrummen. ?Det är viktigt att Bibeln finns på rummen så att man får ett spontant tillfälle att läsa den. De flesta går inte ner till receptionen och köar för att få läsa,? säger biskopen i Härnösand, Tony Guldbrandzén. Nu hänger fler av kyrkans stift på bojkotten: ?Det är inte rimligt att man ska behöva köa i receptionen för en bibel,? säger biskop Antjé Ackelen via sin informationschef Claus Grue, rapporterar Dagen. Kyrkan utövar alltså utpressning mot Scandic för att att de tror sig ha rätt att kräva bibeln på hotellrummet. Beräkningar visar att Scandic förlorar upp till 900 000 kronor per månad på bojkotten. Rena maffiametoderna!

Aktionen visar varför det är så viktigt att ifrågasätta kristendomens tolkningsföreträde i samhället. Kyrkans stift uppvisar en total oförmåga att förstå varför biblar på hotellrum är otidsenligt. Med rena maffiametoder utövar man utpressning mot en hotellkedja för att tvinga dem att ha Kyrkans bok på hotellrummen. Till försvar av kristendomens tolkningsföreträde anförs att 75% av Sveriges befolkning tillhör Svenska kyrkan. Därför uppmanar jag alla som ogillar kyrkans maffiametoder att bojkotta dem. Gå ur Svenska kyrkan!

Enligt Svenska kyrkan själva betecknar sig 10% av medlemmarna som ateister. Räknar man med de icke-troende som inte vill kalla sig ateister är siffran förmodligen ännu större. Om 75% av befolkningen är medlemmar ger det ca 6 750 000 medlemmar. Om alla ateister, dvs 675 000 personer går ur kyrkan och var och en i genomsnitt betalar 2700 kronor i ?avgift? per år blir det drygt 1,8 miljarder kronor som kyrkan förlorar på bojkotten. Visa att du inte tolererar kyrkans maffiametoder - gå ur redan idag!

Edit: Rättade siffrorna. Svenska kyrkan förlorar 10 gånger mer än jag först räknade ut.

[Ändrad 2007-05-02 av PositivAteist]

Henrik - 2007-5-2 at 23:42

Är det verkligen "maffiametoder"? Utpressning?

Och varför uppmanar du i så fall till precis samma sak? Jag tycker att det verkar onödigt.

Är det inte vanlig hederlig konsumentmakt? "Me no likey your attitude, me go shop somewhere else", typ.

På samma sätt som jag bojkottar pizzerior som bara har pepsi och inte riktig cola så bojkottar Härnösands stift nu Scandic Hotel. Jag vet att jag whineade lite om det här i min blogg också, men jag kom på lite bättre tankar och insåg att det som var knäppt i biskopens argumentation var att han anser att stiftet "Uppmanar till Religionsfrihet: Andra religiösa böcker är välkomna också". Religionsfrihet innebär inte bara att man får ha vilken religion som helst, det innebär även frihet ifrån religion

Detta är, IMHO, en punkt som ofta förbises och som kanske bör tas upp oftare?

Men "maffiametoder"? Nej, jag håller inte med.

Andreas83 - 2007-5-3 at 15:38

Jag är nog böjd att hålla med Henrik här. "Maffiametoder" skulle jag bara kalla det om det handlade om hot om fysiskt våld, och dessutom verkar av detta resonemang följa att två fel blir ett rätt om man själv manar till bojkott av bojkottarna. Personligen är jag inte främmande för att bojkotta, och bojkottar Svenska kyrkan kan man kanske redan säga att jag gör, eftersom jag avsagt mitt medlemskap i den.

Jag har dock en del mindre smickrande åsikter om själva tankeprocessen bakom beslutet att bojkotta Scandic. Jag kan inte förstå varför man tror att Bibeln behövs!

Thermal - 2007-5-3 at 17:58

Har man i sammanhanget inte blandat ihop begreppen icke-religiös och anti-religiös?

Bulsara - 2007-5-6 at 17:20

Visst kan man kall det för vanlig konsumentmakt, och visst har alla rätt att välja precis vilket hotell man vill. Men det ligger ändå något unket i beslutet att bojkotta Scandic. För vad är det man protesterar mot? Knappast att Scandic inte tillhandahåller biblar, det finns fler hotell som inte gör det och jag har svårt att tro att det påverkar valet av hotell i normalfallet (dessutom skulle biblar fortfarande finnas tillgängliga).

Nej, istället är det Scandics beslut att de inte längre ska särbehandla kristendomen och kristna, som retat upp. Och när man använder sig av stora ekonomiska påtryckningar för att stoppa ett beslut som utgår från grundläggande demokratiska värderingar, då tycker i alla fall jag att det börjar bli obehagligt.

Henrik - 2007-5-6 at 19:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av Bulsara
Nej, istället är det Scandics beslut att de inte längre ska särbehandla kristendomen och kristna, som retat upp. Och när man använder sig av stora ekonomiska påtryckningar för att stoppa ett beslut som utgår från grundläggande demokratiska värderingar, då tycker i alla fall jag att det börjar bli obehagligt.

Nja, jag kan inte riktigt dela din upprördhet. Jag inser att kyrkan har en viss rätt att agera i denna typ av ställningstaganden och jag tycker nog att de är i sin fulla rätt att göra så, även om det såklart nästan alltid kännas olustigt när stora krafter sätts i rörelse motiverat av religiös moralism.

Däremot undrar jag varför Kyrkan vill bojkotta porren när det i själva verket är spriten i minibaren som är det stora problemet? Spriten fördärvar vårt samhälle något förskräckligt så om kyrkan skall moralisera så är det väl minibarerna de borde ge sig på, eller?

Jag tar upp ämnet på min blogg, med lite fler argument och förhoppningsvis lite bättre formulerat än i det här inlägget:

Bloggen Medvetenhet: Om Porr, Sprit och Biblar

Bulsara - 2007-5-6 at 23:44

Henrik:
Visst är de i sin fulla rätt, precis som jag inte måste handla hos judiska affärsinnehavare. Men även om man har den självklara rätten till ett visst agerande, så måste väl ändå bevekelsegrunden kunna diskuteras och i vissa fall kritiseras? Och i det här fallet tycker jag bevekelsegrunden andas en obehaglig syn på demokrati och religionsfrihet, och bör således kritiseras.

Du skriver ju själv att det är olustigt, så jag förstår inte riktigt vad det är du invänder mot.

PositivAteist - 2007-5-7 at 18:01

1. Om Svenska kyrkan har rätt att bojkotta Scandic har folk rätt att bojkotta kyrkan av precis samma anledningar.

2. Om man anser att Svenska kyrkans agerande är olustigt så bör man gå ur, om man fortfarande är medlem.

3. Jag vidhåller att Svenska kyrkans metoder är maffiametoder. Att bojkotta en hotellkedja för att inte bibeln finns på alla hotellrum är rent ut sagt löjligt. Det visar en enorm intolerans och oförståelse för att de kristna är en liten minoritet i samhället. De vill ha kvar sin makt som bara är rester av en svunnen tid och tar till maktmedel för att försvara sin makt. Det är inte bara olustigt - det är skrämmande. Svenska kyrkan har blivit intolerant!

Henrik - 2007-5-7 at 23:47

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
1. Om Svenska kyrkan har rätt att bojkotta Scandic har folk rätt att bojkotta kyrkan av precis samma anledningar.

Absolut. Men då skall man ju göra det av samma anledningar.

Alltså: Om kyrkan hade sagt att det var maffiametoder av Scandic att ta bort biblarna så hade din uppmaning härovan varit "av samma anledning". Men så var det ju inte.

Hade du sagt "Jag tycker att man skall gå ur kyrkan om man inte gillar deras agerande" så hade du haft helt rätt och jag hade stött dig till fullo. Men det gjorde du ju inte. Du gick vägen via "maffiametoder" och då ändrar det faktiskt på innehållet i ditt inlägg, i alla fall ser jag det så.

Quote:
2. Om man anser att Svenska kyrkans agerande är olustigt så bör man gå ur, om man fortfarande är medlem.
Absolut, helt rätt.

Quote:
3. Jag vidhåller att Svenska kyrkans metoder är maffiametoder. Att bojkotta en hotellkedja för att inte bibeln finns på alla hotellrum är rent ut sagt löjligt. Det visar en enorm intolerans och oförståelse för att de kristna är en liten minoritet i samhället. De vill ha kvar sin makt som bara är rester av en svunnen tid och tar till maktmedel för att försvara sin makt. Det är inte bara olustigt - det är skrämmande. Svenska kyrkan har blivit intolerant!

Svenska kyrkan har återigen blivit intolerant, menar du väl? ;)

Jag håller med dig om att deras agerande är löjligt. Däremot tycker jag inte att det är "maffiametoder". Att spränga hotell osv är maffiametoder, att välja andra hotell att bo på är inte maffiametoder.

PositivAteist - 2007-5-9 at 22:52

Att jag skriver "bojkotta Svenska kyrkan" är en humoristisk knorr, en retorisk poäng. Om kyrkan själva anser att bojkotten mot Scandic var berättigad kan de knappast kritisera en bojkottningskampanj mot sig själva. Jag står därför fast vid mitt ord. Svenska kyrkan har visat ett fult tryne. Bojkotta dem för det! Maktspråk verkar vara något de förstår!

Svenska kyrkan har återigen blivit intolerant. Sant! I stand corrected!

Maffiametoder är ett ord som jag har "snott" från fackets blockad mot en restaurang som vägrade teckna kollektivavtal. Jag anser iofs inte att det var maffiametoder av facket, men jag hängde på den massmediala jargongen.

Henrik - 2007-5-10 at 17:33

Ah, ok.. :)

Jo, jag bojkottar dem allt jag hinner ;)

matjo11 - 2008-12-10 at 01:32

Använder kyrkan sin makt mot Scandic för att tillfoga dem ekonomisk skada, som ett slags straff för att Scandic inte vill vara med om att gå kyrkan till mötes genom att sprida deras irrläror. Då är det väl maffiametoder som kyrkan tar till mot Scandic.
Det behöver väl inte vara fysiska hot för att kallas maffiametoder. Att lida ekonomisk skada genom att kyrkan låter sitt maktinstrument i form av bojkott drabba Scandic och att bokstavligen tvinga hotellkedjan att "krypa till korset" är mycket illavarslande.
Varför skall biblar ha monopol som litteratur på hotellrummen?
Matjo11