Ursprugligen inlagt av Henrik
Quote: | Ursprugligen inlagt av Toffe
Henrik, istället för att referera till en blogpost kan du ju visa hur jag har fel. |
Vilket ju var precis det jag gjorde i det blogginlägget.
Men, ok, du kan få light-versionen:
Ateism är inte på samma nivå som t.ex kristendom och kan därför inte jämföras.
Ateism och Teism är "grundnivåerna", Nivå 1, och det är dessa som kan jämföras.
Ovanpå teismen kan man bygga olika typer av religioner eller var man vill kalla det. Kristendomen är en överbyggnad på teismen, dvs en "Nivå
2"-verksamhet. De olika typerna av kristendom blir då "Nivå 3".
Ateism är alltså "Nivå 1". Ovanpå ateismen kan man bygga olika typer av filosofier, ideologier och livsåskådningar. En av dessa "Nivå 2"-ideologier
kan då vara "naturalism" (eller Kommunism, eller vad man nu vill)
Det är alltså ett kategorimisstag att som svar på tesen "Kristendomen har orsakat massmord" svara "Ateismen har orsakat massmord". För ateismen och
kristendomen står inte i ett förhållande till varandra som går att jämföra: Ateism är bara frånvaron av gudstro, inget annat.
Ateister kan gå i strid över om det finns en objektiv yttre verklighet eller inte. Ateister kan gå i strid över om produktionsmedlen skall tillhöra
folket eller inte. Alltså, ateismen går inte att jämföra med kristendom eller islam, och innehåller alltså inte i sig några dogmer, inga
överstepräster (Dawkins och Stalin är/var båda ateister, men ingen skulle få för sig att tro att dessa två skulle ha NÅGOT gemensamt
än just icke-tron på en eller flera gudar.)
Om du tycker att något är oklart så fråga gärna, eller läs blogginlägget, jag tror att det förklarade det hela lite bättre än jag gör här.
|