Lavett - 2008-4-16 at 16:20
Hej!
Kände bara att jag ville berätta om en rätt kul grej som hände alldeles nyss.
Gick hem tidigt från jobbet, eftersom en nyinköpt tvättmaskin skulle levereras. Jag kom hem, tvättmaskinen levererades, och jag höll som bäst på att
installera den när det ringde på dörren.
Utanför stod två personer, en äldre kvinna på kanske 75 bast, och en yngre tjej, gissningsvis runt 25 år. Jehovas vittnen var de, visade det sig rätt
snabbt, och de ville väldigt gärna ge mig en "Vakttornet"(vilken jag också tog emot, och lovade läsa).
Vi diskuterade säkert 10 minuter, men som man kunde vänta sig (eftersom jag är tämligen övertygad ateist) så ledde det egentligen ingenstans, särskilt
inte tantens försök att imponera på mig med bibelcitat.
Efter ett tag tackade de för sig och gick därifrån. Det var först då det slog mig: "Fan, jag skulle givit tjejen min kopia av The God Delusion!" Jag
hade ju faktiskt lovat att läsa deras tidskrift, så då är det väl inte orimligt att kräva lite läsande från henne i utbyte? Även om boken i
ärlighetens namn är mycket tjockare, såklart.
Nåväl, det såg ut att vara för sent för det, men eftersom jag ändå skulle gå med allt emballage från tvättmaskinen ut till grovsoprummet så chansade
jag, och stoppade boken i fickan innan jag gick nedför trappan, tänkte att jag kanske skulle stöta ihop med henne nere på gården.
Som ni gissat vid det här laget, så mötte jag henne mycket riktigt där nere, hon kom precis ut från porten bredvid min.
Så jag gick fram till henne och erbjöd henne boken, sade någonting i still med "eftersom jag lovade att läsa er tidskrift, så tänkte jag föreslå ett
litet utbyte. Om du kan tänka dig att läsa den här boken, så får du den gärna av mig."
Hon tittade på den, och lovade mig att hon "skulle försöka", vilket jag tycker är så bra som man kan vänta sig, med tanke på att boken är på engelska,
och det är ju inte alla människor som orkar läsa en hel bok på utrikiska.
Efter det gick jag vidare med mina grovsopor, och hon stod kvar, väntade väl på tanten antar jag.
Jag tror inte på allvar att boken kommer göra någon större skillnad. Även om hon skulle läsa den pärm till pärm så kommer hon säkert ta upp eventuella
väckta tvivel med någon pastor, som kommer förklara bort allt, och dessutom så är det ganska lätt att blunda för fakta om man bara vill.
Nej, jag tror inte jag har förvandlat ett "vittne" till ateist, men jag gjorde ett litet försök i alla fall, och hur som helst var det en kul
händelse...
/Lavett
PositivAteist - 2008-4-24 at 22:04
Jag misstänker att när du hade gått så åkte boken i soptunnan. :-(
Ron - 2008-4-25 at 21:28
Det tyckte jag var en trevlig berättelse, och man vet aldrig... unga människor kan ändra uppfattning.
Svante - 2008-4-27 at 01:01
Intressant historia.
I värsta fall så åkte den direkt i so[Censored]a och det vore ju synd på en så ovanligt bra bok. Men det är ju en bra bok, så om hon verkligen
läste den så kan den ju faktiskt ha sått ett gott tvivlande frö hos henne (om den inte omvände henne direkt ).