Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Sidor:  1  2
Författare: Ämne: Gud och logik
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-7-12 kl 19:53


Jag har ju hela tiden sagt att man kan betrakta logiken på två sätt - dels som mänskligt tänkande och dels som en ontologisk egenskap i allt som finns. Logiken blir inte mindre objektiv bara för att den är ett verktyg för mänskligt tänkande. Den som inte tänker logiskt tänker fel - eller ofta fel ska jag säga för man kan ju tänka rätt av en slump även om man inte tänker logiskt.

Om en boll är rund så är den inte icke-rund. Den som tänker att en rund boll är icke-rund tänker fel - objektivt fel. Icke-rundheten finns inte i verkligheten hos den här bollen, utan bara som en möjlighet i våra tankar. Icke-rundheten hos just den här bollen är något som inte är. Den som tänker att bollen är icke-rund tänker alltså fel. Det finns ingen motsägelse i att betrakta logiken på det sättet och säga att den är objektiv.

Själv tror jag att logiken är något ontologiskt i materiens natur, alltså något utöver bara mänskligt tänkande, men det är en premiss som är svår att bevisa så om det är tillräckligt att betrakta logiken som mänskligt tänkande kan vi med hjälp av Ockhams rakkniv skära bort det ontologiska alternativet. Det behövs inte och bygger på en extra premiss som inte kan bevisas. Därför tilltalar det mig att betrakta logiken enbart som tänkande och inte som jag tror att den är.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Toffe
Ganska aktiv
***




Inlägg: 190
Registrerad: 2006-12-12
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Reformert

[*] Inlagd 2007-7-13 kl 06:54


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Jag har ju hela tiden sagt att man kan betrakta logiken på två sätt - dels som mänskligt tänkande och dels som en ontologisk egenskap i allt som finns. Logiken blir inte mindre objektiv bara för att den är ett verktyg för mänskligt tänkande. Den som inte tänker logiskt tänker fel - eller ofta fel ska jag säga för man kan ju tänka rätt av en slump även om man inte tänker logiskt.


PA, när jag pratar om logiken här så menar jag den deduktiva; den som du använder dig av när du resonerar här och annanstans och den som vetenskapsmännen använder sig av när de går från ett antal observationer till det som måste vara fallet. Den klassiska logiken är s.a.s inbyggd i alla resonemang.

Så om vi håller oss till den, vad är den? Var och hur existerar den?

Citat:
Om en boll är rund så är den inte icke-rund. Den som tänker att en rund boll är icke-rund tänker fel - objektivt fel. Icke-rundheten finns inte i verkligheten hos den här bollen, utan bara som en möjlighet i våra tankar. Icke-rundheten hos just den här bollen är något som inte är. Den som tänker att bollen är icke-rund tänker alltså fel. Det finns ingen motsägelse i att betrakta logiken på det sättet och säga att den är objektiv.

Själv tror jag att logiken är något ontologiskt i materiens natur, alltså något utöver bara mänskligt tänkande, men det är en premiss som är svår att bevisa så om det är tillräckligt att betrakta logiken som mänskligt tänkande kan vi med hjälp av Ockhams rakkniv skära bort det ontologiska alternativet. Det behövs inte och bygger på en extra premiss som inte kan bevisas. Därför tilltalar det mig att betrakta logiken enbart som tänkande och inte som jag tror att den är.


Här har vi då den klassiska logiken, A=A etc.

En sten är en sten, t.ex. nu undrar ju jag hur du, som ateist, förklarar faktumet att det är sant att säga "rund" om ett visst objekt x (t.ex. boll) och inte "kantig"?

Vad jag försöker säga är att den klassiska logiken är faktiskt som du säger, en ontologisk lag, men jag ser inte hur du får rum för den i en naturalistisk ontologi. Den klassiska logiken beror ju på metafysisk realism (dvs. att en substans kan ha egenskaper, t.ex. egenskapen "rund") men du borde ju rimligtvis vara en antirealist (dvs. materia är den yttersta verkligheten, inga egenskaper eftersom dessa är icke-empiriska).
Visa anvädares profil
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 14:26


Einstein?s Watch Fetches 2,000% Over Estimate | A watch owned by world famous physicist Albert Einstein sold for $596 000 or 2 000 percent over its pre-auction estimate at Antiquorum Auctioneers? Oct. 16 ?Important Collectors' Wristwatches Pocket Watches & Clocks.? The sale of Einstein?s timepiece?made in 1930 and presented to him in 1931?set a world record for a Longines wristwatch at auction and capped a round of what Antiquorum called ?frenzied bidding? for it. Antiquorum's first auction of the 2008 fall season took in nearly $9.9 million for 404 timepieces it reported. More than 1 fake oris watch graham grand silverstone stowe racing replica watches 000 on-line bidders and viewers used Antiquorum's online bidding system. About 33 percent of the lots were sold via the Internet. The sale drew bidders from Hong Kong mainland China the Russian Federation Germany and Italy cartier must 21 watches as well as the United States. "The results from today's auction are confirmation that despite the current erratic economic climate important timepieces continue to be extremely sought after highly collectible and sound tangible investments that have consistently proven to appreciate exponentially over time " said Robert Maron Antiquorum chairman. Also noteworthy was the sale of a 1956 yellow gold Patek Philippe watch for over $1.5 million .Vacheron Constantin also did well with a Malte Perpetual Calendar Minute Repeater that went for $ 260 replica watches breguet replica watch 000 and a Skeleton Minute Repeater in rose gold for 282 400. In addition a Rolex Black Diamond Dial Datejust sold for $ 72 000 and a platinum Day Date watch for $ 78 000 both world records for those models.

Visa anvädares profil
 Sidor:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group