Ateistiskt Forum

falsifiering av gud?

 Pages:  1  

siencewoman - 2006-12-30 at 23:14

varför kan inte Gud per definition falsifieras?

PositivAteist - 2007-1-3 at 20:48

Jag förstår inte frågan.

Grottis - 2007-1-5 at 02:12

Quote:
Ursprugligen inlagt av siencewoman
varför kan inte Gud per definition falsifieras?

Du menar nog att satsen "Gud existerar" inte kan falsifieras.

Denna sats falsifieras av "Gud existerar inte". Men den satsen är är ett negativt existenspåstående, som (per definition) inte kan bevisas. Hur man än letar, så finns det alltid ett ställe, som man inte letat på, där det eftersökta kan finnas. Även om man letat igenom hela det synliga universum utan att se några odiskutabla tecken på Guds existens, kan han fortfarande existera bortom det synliga.

[Ändrad 2007-01-05 av Grottis]

PositivAteist - 2007-1-5 at 04:45

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Du menar nog att satsen "Gud existerar" inte kan falsifieras.

Denna sats falsifieras av "Gud existerar inte". Men den satsen är är ett negativt existenspåstående, som (per definition) inte kan bevisas. Hur man än letar, så finns det alltid ett ställe, som man inte letat på, där det eftersökta kan finnas. Även om man letat igenom hela det synliga universum utan att se några odiskutabla tecken på Guds existens, kan han fortfarande existera bortom det synliga.


Det där argumentet håller inte. Jag kan bevisa att det inte finns några jämna primtal större än två utan att leta igenom hela serien av naturliga tal. Alltså kan en negation bevisas utan att man behöver leta överallt. Alltså träffar argumentet bredvid målet.

Jag är inte säker på att det inte finns gudar på grund av att jag har letat i hela universum utan att hitta några, utan just för att jag är säker på att den osynliga världen de antas existera i inte existerar.

Edit: Förtydligande av sista meningen. Jag är övertygad om att det inte finns några som helst gudar. Denna övertygelse baseras inte på att jag har letat överallt utan att hitta några - den baseras på ett helt annat argument. Detta argument säger att det inte finns någon övernaturlig värld. Eftersom gudarna antas existera i en övernaturlig värld kan det alltså inte finnas några gudar.

Om det finns varelser som är en produkt av universum är de inga gudar. Alltså måste en gud per definition vara något utanför universum. Annars är det ingen gud. Om universum är allt som finns kan det alltså inte finnas några gudar. Som synes når jag min slutsats utan att använda den metod du förkastade.


[Ändrad 2007-01-05 av PositivAteist]

Grottis - 2007-1-5 at 11:32

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Det där argumentet håller inte. Jag kan bevisa att det inte finns några jämna primtal större än två utan att leta igenom hela serien av naturliga tal. Alltså kan en negation bevisas utan att man behöver leta överallt. Alltså träffar argumentet bredvid målet.

Den här invändningen synes själv träffa bredvid målet. Teoremet om udda primtal förekommer inom matematiken, där saker och ting bevisas med formella metoder. Satsen "Gud existerar inte" är inte en analytisk utsaga utan en syntetisk, för att tala med Kant. Den uttalar sig om verkligheten.

[Ändrad 2007-01-05 av Grottis]

Toffe - 2007-1-5 at 12:07

Positiv ateist

Quote:
Edit: Förtydligande av sista meningen. Jag är övertygad om att det inte finns några som helst gudar. Denna övertygelse baseras inte på att jag har letat överallt utan att hitta några - den baseras på ett helt annat argument. Detta argument säger att det inte finns någon övernaturlig värld. Eftersom gudarna antas existera i en övernaturlig värld kan det alltså inte finnas några gudar.


Hur vet du att det inte finns någon övernaturlig värld?

Grottis - 2007-1-5 at 13:26

Påståendet att det finns en övernaturlig värld låter sig heller inte falsifieras. Toffe har en poäng.

PositivAteist - 2007-1-5 at 15:57

Varför skulle inte det kunna falsifieras? Om det är en logisk omöjlighet så finns det ju inte! Fundera lite själv på vad som skulle kunna visa att den naturliga världen är allt som finns. Det finns en uppsjö av argument om du letar, både induktiva och deduktiva.

l_johan_k - 2007-1-5 at 16:05

Quote:
Ursprugligen inlagt av ToffeHur vet du att det inte finns någon övernaturlig värld?


Hur vet du att det finns en övernaturlig värld? Vilka positiva evidens grundar du detta på? Jag utgår ifrån att det inte bara är "Tro".

Grottis - 2007-1-5 at 16:09

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Varför skulle inte det kunna falsifieras? Om det är en logisk omöjlighet så finns det ju inte! Fundera lite själv på vad som skulle kunna visa att den naturliga världen är allt som finns. Det finns en uppsjö av argument om du letar, både induktiva och deduktiva.

Vad som existerar eller ej kan inte tänkas fram. Redan Kant förstod det. Hans tinget i sig är för övrigt något som inte kan falsifieras med något empiriskt test.

PositivAteist - 2007-1-5 at 16:15

Här är ett av flera argument till att det inte finns något utanför universum:

1. Enligt Einsteins relativitetsteori är tiden bara en av rummets dimensioner. Tid kan inte finnas utan rum och rum kan inte finnas utan tid. Tid och rum är delar av en gemensam Tids-rum-kontinuitet. (premiss)

2. Universum har uppstått. (premiss)

3. När universum uppstod så uppstod både tid och rum. (ur 1 och2)

4. Utanför universum finns ingen tid och inget rum. (ur 3)

5. Att existera är ekvivalent med att befinna sig i tid och rum. (premiss)

6. Alltså existerar ingenting utanför universum. (slutsats)

För att det ska kunna finans en övernaturlig värld måste du förneka 1, 2 eller 5 (eller flera av dem). Vilket av dem är det du förnekar?

Grottis - 2007-1-5 at 16:50

Premisserna två och fem går jag inte med på. Universum kan vara evigt. Gud kan existera i någon annan dimension än de fyra observerbara.

l_johan_k - 2007-1-5 at 17:09

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Hur man än letar, så finns det alltid ett ställe, som man inte letat på, där det eftersökta kan finnas. Även om man letat igenom hela det synliga universum utan att se några odiskutabla tecken på Guds existens, kan han fortfarande existera bortom det synliga.


Så Gud är på samma nivå som tomtar, troll, enhörningar, Nessie, Big Foot & Co. ;)

l_johan_k - 2007-1-5 at 17:11

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Universum kan vara evigt.


Fast Big Bang-teorin har ju ett enormt stöd.

[Ändrad 2007-01-05 av l_johan_k]

Grottis - 2007-1-5 at 17:27

Fast big bang-teorin kan inte uttala sig med någon större säkerhet om själva början.

Jag kan avslöja att jag inte är så förtjust i denna teori, så som den brukar formuleras. Den stämmer bara alltför väl med en judisk-kristen skapelsesyn, och det är ingen slump.

[Ändrad 2007-01-05 av Grottis]

l_johan_k - 2007-1-5 at 17:42

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Jag kan avslöja att jag inte är så förtjust i denna teori, så som den brukar formuleras. Den stämmer bara alltför väl med en judisk-kristen skapelsesyn, och det är ingen slump.


Känns lite konspiratoriskt. Det finns ju en stor mängd observationer som stöder teorin.

Grottis - 2007-1-5 at 18:34

Visst finns det, men big bang-teorin är förmodligen inte det sista ordet i frågan. Det finns alternativa kosmologier med minst lika stort stöd i observationella data. Notera att vi inte kan se bakom tidpunkten före det att gasen blir genomskinlig.

Toffe - 2007-1-5 at 23:12

Quote:
Hur vet du att det finns en övernaturlig värld? Vilka positiva evidens grundar du detta på? Jag utgår ifrån att det inte bara är "Tro".


Jag har aldrig påstått nåt. PA sa att det inte finns. Fråga är hur han vet det.

Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.

Grottis - 2007-1-6 at 00:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.

Är det inte snarare så att Bibeln talar om för dig vad du skall tro?

l_johan_k - 2007-1-6 at 00:41

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.


Det vore ju hemskt att tänka själv...

l_johan_k - 2007-1-6 at 00:42

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
PA sa att det inte finns. Fråga är hur han vet det.


Jag påstår att inte tomtar finns. Måste jag söka igenom hela universum för att du skall godta detta?

[Ändrad 2007-01-06 av l_johan_k]

Toffe - 2007-1-6 at 00:48

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.

Är det inte snarare så att Bibeln talar om för dig vad du skall tro?


Ja, varför inte.

Grottis - 2007-1-6 at 00:51

Jag vill inte låta ohövlig, men varför inte tänka själv i stället för att hämta dina ställningstaganden ur en 2000 år gammal bok?

Toffe - 2007-1-6 at 00:55

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
PA sa att det inte finns. Fråga är hur han vet det.


Jag påstår att inte tomtar finns. Måste jag söka igenom hela universum för att du skall godta detta?

[Ändrad 2007-01-06 av l_johan_k]


Vad är en tomte enligt dig? En småväxt man med tomteluva? Såna finns säkert.

En övernaturlig filur? Såna tror jag inte på - baserat på bibelns utsaga.

Som svar på din fråga - nej du behöver inte söka igenom hela universum för min skull. För din egen behöver du väl - hur kan du veta att det inte finns tomtar?

Själv tror jag det inte.

Toffe - 2007-1-6 at 00:58

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.


Det vore ju hemskt att tänka själv...


Non sequitur. Att ha bibeln som högsta auktoritet utesluter inte tänkande.

Vilken är din epistemologi?

l_johan_k - 2007-1-6 at 00:59

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
För din egen behöver du väl - hur kan du veta att det inte finns tomtar?


Jag vet inte om det finns tomtar. Dock är min preliminära uppfattning att de inte finns. I ljuset av ny kunskap kan detta ändras.

Grottis - 2007-1-6 at 02:01

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Att ha bibeln som högsta auktoritet utesluter inte tänkande.

Men det utesluter förnuftet och sinneserfarenheten som högsta auktoriteter.

PositivAteist - 2007-1-6 at 02:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Premisserna två och fem går jag inte med på. Universum kan vara evigt. Gud kan existera i någon annan dimension än de fyra observerbara.


Det är ungefär lika säkerställt som, tja evolutionsteorin, att universum är ca 13,5 miljarder år gammalt. Vi har den kosmiska bakgrundsstrålningen, rödförskjutningen mm som tyder på det. Jag kan inte hitta några vetenskapliga belägg för att universum inte skulle ha en början. Alltså är det rimligaste att tro att det har det. Du förkastar ju vetenskapen för att du inte gillar slutsatsen. Det är samma typ av resonemang som hos kreationister. Inte bra!

Om gudarna existerar i andra dimensioner så är de ju en produkt av universum. Vad betyder att "existera i andra dimensioner". Givet vad ordet "existera" betyder, vilka erfarenhetsmässiga observationer som ligger bakom ordet "existera" så blir det meningslöst att använda det för något annat än att existera i tid och rum.

Grottis - 2007-1-6 at 03:02

Quote:
Du förkastar ju vetenskapen för att du inte gillar slutsatsen. Det är samma typ av resonemang som hos kreationister. Inte bra!

Det jag vill säga är att big bang-teorin inte kan vara den slutgiltiga teorin om universums födelse. Einsteins allmäna gravitationsteori bryter ihop vid singulariteten samtidigt som de gravitationella krafterna blir så betydande att vi behöver en kvantgravitationell mekanik. Någon sådan finns ännu inte. Än så länge säger kvantmekaniken att vi inte kan veta något om vad som hände före Plancktiden.


Quote:

Om gudarna existerar i andra dimensioner så är de ju en produkt av universum.

Vaför det?

Quote:

Vad betyder att "existera i andra dimensioner". Givet vad ordet "existera" betyder, vilka erfarenhetsmässiga observationer som ligger bakom ordet "existera" så blir det meningslöst att använda det för något annat än att existera i tid och rum.

Minsann, dyker inte den avsomnade logiska empirismens verifikationskriterium för mening upp igen! Allvarligt talat finns det dock ingen anledning att baxna inför flera dimensioner än de vanliga fyra; de teoretiska fysikerna gör det i sina supersträngsteorier.

PositivAteist - 2007-1-6 at 03:27

Att säga att något existerar i icke-tid och icke-rum är som att säga att man äter något som är icke-ätbart. Det är att säga det outsägliga!

Grottis - 2007-1-6 at 03:33

Varför skulle allt som finns vara begränsat till bara de fyra dimensioner som vi kan observera? Det kan mycket väl vara så att uppkomsten av universum har påverkats av sådant som finns i andra dimensioner. Iaf menar supersträngsteoretikerna det.

PositivAteist - 2007-1-6 at 03:39

Allt som interagerar med varandra är ett system. Om de andra dimensionerna interagerar med våra så ingår de i samma system. Gudarna antas bo utanför detta system och finns därför inte.

Grottis - 2007-1-6 at 03:51

Nja, jag är mindre förtjust i att på tankens väg försöka komma fram till vad som existerar eller ej.

PositivAteist - 2007-1-6 at 03:54

Men det är inte detsamma som att säga att gudarnas icke-existens inte går att bevisa, bara att du inte gillar det.

Innebär ditt ogillande att du inte heller gillar att man kan bevisa att det inte finns några jämna primtal större än talet två? Det är ju något man gör på tankens väg. Kom ihåg att matematiken i allra högsta grad har implikationer för vad som är möjligt och omöjligt i den fysiska världen.

Grottis - 2007-1-6 at 04:05

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Men det är inte detsamma som att säga att gudarnas icke-existens inte går att bevisa, bara att du inte gillar det.

Jag vet. Genom tiderna har teisterna uppställt diverse gudsbevis, som sedermera visat sig vara korrupta. Nuförtiden är det får som tror att några bindande gudsbevis kan uppställas. Vi ateister bör akta oss för att begå samma slags misstag från den motsatta ståndpunkten.


Quote:

Innebär ditt ogillande att du inte heller gillar att man kan bevisa att det inte finns några jämna primtal större än talet två? Det är ju något man gör på tankens väg.

Matematiska och logiska existenspåståenden är en annan femma. Där kan man ibland bevisa den negativa formen.

Men matematiken ensam har aldrig förmått bevisa att något visst existerar ute i den empiriska verkligheten.

PositivAteist - 2007-1-6 at 04:13

Jodå, matematiken bevisar att det inte finns några tvådimensionella fyrkantiga cirklar t.ex. Den bevisar också att det inte finns fem ägg i en korg som först är tom och där vi först lägger två ägg och sedan två ägg till, osv. Matematiken motbevisar en hel del.

Dessutom hävdar vissa att logiken är en gren av matematiken (jag hävdar motsatsen, att matematik är en form av logik, men jag bara framför deras argument). Det innebär att matematiken kan motbevisa alla logiska kontradiktioner i den empiriska verkligheten.

I vilket fall som helst, om gudarna definieras som tankefoster som existerar i en tänkt värld som ingen har någon kunskap om så visar det hur desperat teismen har blivit! Och i vilket fall som helst är då ingen av de hittills tillbedda gudarna några gudar eftersom de interagerar med vår värld och därmed ingår i vårt system.

Grottis - 2007-1-6 at 04:29

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Jodå, matematiken bevisar att det inte finns några tvådimensionella fyrkantiga cirklar t.ex. Den bevisar också att det inte finns fem ägg i en korg som först är tom och där vi först lägger två ägg och sedan två ägg till, osv.

Det där är ju -- ursäkta uttrycket -- banala tautologier. :o

PositivAteist - 2007-1-6 at 04:39

Exakt och om matematik och logik i grunden är samma sak (oavsett om matematiken kan reduceras till logik eller tvärt om) så medför det att matematik och logik kan falsifiera saker i alla världar, såväl den naturliga världen som eventuella extra dimensioner utanför den. Det innebär att matematik och logik kan motbevisa existensen av gudar eftersom du själv hävdar att de följer logikens lagar.

Alltså är inte gudarnas icke-existens ofalsifierbar, vsb.

Grottis - 2007-1-6 at 04:45

Matematik och logik förmår inte säga något utöver vad som redan finns i premisserna.

Begrunda att atomhypotesen sådan den framlades av Leukippos och Demokritos varken var verifer- eller falsifierbar. Med ditt synsätt var den meningslös metafysik. Men tänk vilken upprättelse den fick! Den empiristiska kritiken blir ofta alltför snäv.

PositivAteist - 2007-1-6 at 04:56

Atomhypotesen som den framlades av Demokritos är ju falsk! Atomerna är inte odelbara. Dessutom är de inga distinkta partiklar.

Jag har väldigt svårt att beskriva min bild av atomernas natur eftersom jag inte kan förklara med ord. (Där kom visst en banal tautologi igen ;) ) Det ligger åratal av studier i kvantkemi och läsning av populärvetenskap bakom. Visst, populärvetenskap är inget bra verktyg för att förstå vetenskapen korrekt men det är bra för att få ett hum om saken. I vilket fall som helst är atomer moln med en statistisk sannolikhet att befinna sig på ett visst ställe eftersom hela massan inte finns där. Det är först när atomen interagerar med annan energi i sin omgivning som den ter sig för oss som om den befann sig där.

Min förståelse är att t.ex de brownska rörelserna beror på materiens osäkerhet. Eftersom atomen inte har någon exakt position ter det sig som om den rör på sig, eller rättare sagt så rör den på sig. Egentligen är en atom utspridd i hela universum men största delen av den är koncentrerad till kärnan.

En atoms form bestäms av schrödingerekvationen som bara kan beskriva sannolikheten för att hitta den på en viss plats vid en viss tidpunkt.

Ja du ser själv vad obegripligt det blir när jag försöker sätta ord på det.

Grottis - 2007-1-6 at 04:59

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Atomhypotesen som den framlades av Demokritos är ju falsk! Atomerna är inte odelbara. Dessutom är de inga distinkta partiklar.

Den är inte falsk rakt igenom. Ett visst sanningsinnehåll har den. Och ingen kan ta ifrån Demokritos äran av att ha lett in vetenskapen på en fruktbar väg.

Demokritos atomteori var alltså inte helt korrekt, men den var vetenskapligt fruktbar! :D

PositivAteist - 2007-1-6 at 05:24

Visst, den kanske var fruktsam (jag skriver kanske för att det är troligt att man hade upptäckt atomerna förr eller senare även om Demokritus aldrig kläckt sin teori) men den var inte ofalsifierbar eftersom den har falsifierats.

Jag känner inte riktigt igen mig i din kritik. Ena andetaget förkastar du att jag på rationella grunder hävdar att det inte finns gudar, och i det andra förkastar du mig utifrån något slags antagande att jag är logisk positivist som enbart accepterar en empirisk metod. Hur ska du ha det, är jag idealist eller positivist? ;)

Grottis - 2007-1-6 at 05:51

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Visst, den kanske var fruktsam (jag skriver kanske för att det är troligt att man hade upptäckt atomerna förr eller senare även om Demokritus aldrig kläckt sin teori) men den var inte ofalsifierbar eftersom den har falsifierats.

Den var ofalsifierbar på Demokritos tid och fram till början av 1800-talet.


Quote:

Jag känner inte riktigt igen mig i din kritik. Ena andetaget förkastar du att jag på rationella grunder hävdar att det inte finns gudar, och i det andra förkastar du mig utifrån något slags antagande att jag är logisk positivist som enbart accepterar en empirisk metod. Hur ska du ha det, är jag idealist eller positivist? ;)

Den rätta disjunktionen torde vara rationalist eller positivist. Hur du vill ha det bestämmer du själv. Det är du som kastar dig från än den ena, än till den andra filosofiska metoden. ;)

l_johan_k - 2007-1-6 at 11:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Non sequitur. Att ha bibeln som högsta auktoritet utesluter inte tänkande.




Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Vilken är din epistemologi?


Att inte ha bibeln som högsta auktoritet...

Toffe - 2007-1-6 at 13:02

wow...

vilken är din högsta auktoritet? Vad är grunden för din kunskap?

l_johan_k - 2007-1-6 at 14:34

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
vilken är din högsta auktoritet? Vad är grunden för din kunskap?




"Min uppgift är att lära mina önskningar att anpassa sig efter fakta, inte att skapa fakta som harmonierar med mina önskningar. (...) Böj dig inför fakta som vore du ett litet barn, var beredd att överge varje förutfattad mening, följ ödmjukt med vart eller mot vilka avgrunder naturen än leder dig, ty annars kommer du inte att lära dig något." /Thomas Henry Huxley (1825-95)



"Det finns ingen trossats, hur respektabel den än kan vara, inga intressen, oavsett hur legitima, som inte måste foga sig efter framåtskridandet i människans kunskaper och böja sig inför sanningen" /Paul Broca (1824-1880)

l_johan_k - 2007-1-6 at 15:20

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.


WOW!

[Ändrad 2007-01-06 av l_johan_k]

Grottis - 2007-1-6 at 15:31

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Vad är grunden för din kunskap?

Den omedelbara, sinnliga kontakten med verkligheten.

Toffe - 2007-1-7 at 15:27

Quote:
"Min uppgift är att lära mina önskningar att anpassa sig efter fakta, inte att skapa fakta som harmonierar med mina önskningar. (...) Böj dig inför fakta som vore du ett litet barn, var beredd att överge varje förutfattad mening, följ ödmjukt med vart eller mot vilka avgrunder naturen än leder dig, ty annars kommer du inte att lära dig något." /Thomas Henry Huxley (1825-95)

"Det finns ingen trossats, hur respektabel den än kan vara, inga intressen, oavsett hur legitima, som inte måste foga sig efter framåtskridandet i människans kunskaper och böja sig inför sanningen" /Paul Broca (1824-1880)


Tja, jag kan väl hålla med dessa två i princip.

"A wise man proportions his beliefs to the evidence"?

Vilket evidense grundar du dig på när du säger "ateismen är sann"?

Toffe - 2007-1-7 at 15:29

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Vad är grunden för din kunskap?

Den omedelbara, sinnliga kontakten med verkligheten.


Hur kan du då säga att det inte finns någon övernaturlig värld som per definition är översinnlig och därmed skulle undgå din metodologi?

Har du sinnliga bevis på att den sinnliga värdlen är allt som finns?

l_johan_k - 2007-1-7 at 15:39

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Vilket evidense grundar du dig på när du säger "ateismen är sann"?


Har aldrig sagt det. Det är dock den preliminära sanning jag omfamnar för tillfället. Varför? Därför att Gud är ett meningslös begrepp. Det förklarar absolut ingenting.

Man bör inte i onödan mångfaldiga entiteterna...

l_johan_k - 2007-1-7 at 17:00

"In science it often happens that scientists say, 'You know that's a really good argument; my position is mistaken,' and then they actually change their minds and you never hear that old view from them again. They really do it. It doesn't happen as often as it should, because scientists are human and change is sometimes painful. But it happens every day. I cannot recall the last time something like that happened in politics or religion." /Carl Sagan (1934-96)

EDIT: Tog bort länk till bild.

[Ändrad 2007-01-07 av l_johan_k]

l_johan_k - 2007-1-7 at 17:03

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Tja, jag kan väl hålla med dessa två i princip.
(...)
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.


Du motsäger dig själv.

Toffe - 2007-1-7 at 18:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Tja, jag kan väl hålla med dessa två i princip.
(...)
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.


Du motsäger dig själv.


Hur då?

l_johan_k - 2007-1-7 at 19:15

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Hur då?


"Böj dig inför fakta som vore du ett litet barn, var beredd att överge varje förutfattad mening, följ ödmjukt med vart eller mot vilka avgrunder naturen än leder dig, ty annars kommer du inte att lära dig något."

Om du har Bibeln som auktoritet böjer du dig ej inför fakta. Visst, man kan tolka Bibeln metaforiskt. Men om man tror att Bibeln ger en sann skildring av universums, jordens och livets uppkomst följer man ej "ödmjukt med vart eller mot vilka avgrunder naturen än leder dig".

Du får gärna utveckla din syn på Bibeln.

Toffe - 2007-1-7 at 19:55

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Vilket evidense grundar du dig på när du säger "ateismen är sann"?


Har aldrig sagt det. Det är dock den preliminära sanning jag omfamnar för tillfället. Varför? Därför att Gud är ett meningslös begrepp. Det förklarar absolut ingenting.

Man bör inte i onödan mångfaldiga entiteterna...


Så din tro på ateismens sanning är blind. Inga evidens.

Varför är det då irrationellt att ha bibeln som högtsa auktoritet?

Naturalismen tvingas blint acceptera att liv kom från icke-liv, att personlighet helt enkelt existerar, att rationalitet helt enkelt existerar, att moral helt enkelt existerar.

Alternativt kan man göra som PA och säga att det inte är nåt fel med att tortera barn. Jag antar att man kan häva ur sig det på ett anonymt diskussiosnforum.

Besök en gammal polsk-judisk invandrare och säg att holocausten inte var objektivt fel.

Att säga att Gud är ett meningslöst begrepp förutsätter någon form epiricism som kusnkapsteori, men den äter ju upp sig själv.

l_johan_k - 2007-1-7 at 20:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Varför är det då irrationellt att ha bibeln som högtsa auktoritet?


Det är irrationellt då det inte finns några evidens som stöder t.ex. den bibliska skapelseberättelsen.

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Naturalismen tvingas blint acceptera att liv kom från icke-liv, att personlighet helt enkelt existerar, att rationalitet helt enkelt existerar, att moral helt enkelt existerar.


Du har inte heller någon förklaring! Visst, man kan häva ur sig att "Gud gjorde det" men detta påstående är värdelöst då det endast inför en ny entitet som skall förklaras. Teismen är en återvändsgränd...

Det finns mycket vi inte vet, detta betyder dock inte att det kommer att presenteras förklaringar i framtiden.

Hela din argumentation bygger på "ad ignorantiam".
"Jag vet inte hur X uppstod, därför var det Gud..."

l_johan_k - 2007-1-7 at 20:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Så din tro på ateismens sanning är blind. Inga evidens.


Jag har inga evidens för att inte Aton Re, Ahura Mazda, JHV, Allah, Amaterasu, Hachiman, Agni, Brahma, Shiva & Co. inte styr. Vilka positiva empiriska evidens baserar du din ateism på?

l_johan_k - 2007-1-7 at 20:45

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Besök en gammal polsk-judisk invandrare och säg att holocausten inte var objektivt fel.


Fast detta är väl helt irrelevant för diskussionen.

Toffe - 2007-1-7 at 21:08

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Hur då?


"Böj dig inför fakta som vore du ett litet barn, var beredd att överge varje förutfattad mening, följ ödmjukt med vart eller mot vilka avgrunder naturen än leder dig, ty annars kommer du inte att lära dig något."

Om du har Bibeln som auktoritet böjer du dig ej inför fakta. Visst, man kan tolka Bibeln metaforiskt. Men om man tror att Bibeln ger en sann skildring av universums, jordens och livets uppkomst följer man ej "ödmjukt med vart eller mot vilka avgrunder naturen än leder dig".

Du får gärna utveckla din syn på Bibeln.


För det första - vetenskapen kan ej ge dig kunskap om att vi har kunskap om den externa värden. Empiriskt sett består den externa värden av enbart hopar av doftlösa, färlösa atomer. Ljus reflekteras mot våra pupiller, kodas om till elektrokemisk substans och hamnar i vårt medvetande som konceptualiserad verklighet med träd, stenar och hästar.

Vår uppfattning om verkligheten kan liknas vid en optisk illusion. Inget kan tränga igenom detta filter. Förutom propositioner. Dessa kodas i synliga meningar, men propositionen är översinnlig och uppfattas av vårt medvetande. Bibeln är full av dem och de säger att vi är skapade till Guds avbild till att härska över skapelsen. Därför kan vi lita på våra sinnen.

Utan biblisk uppenbarelse - ingen kunskap om att vi har kunskap. Vi skulle tvingas till agnosticism. Vetenskapen skulle bli ett internt spel våra medvetanden emellan.

Vidare har saker i sig ingen inneboende ålder. Allt beror på vad man utgår ifrån. Modern vetenskap utgår ifrån (t.ex.) konstant hastighet på ljuset, viss hastighet på universums expansion, viss ursprunglig storlek på universum etc.

Om skapelseberättelsen är sann så skapade Gud ett åldrat universum på 6 dagar. Så skulle vi idag se skillnad på ett 6000 år gammalt universum (som skapades till att ha en viss ålder) och ett som åldrats i 4 miljarder år? Nej.

Bibeln är min högsta auktoritet, därför godtar jag dess version.

Toffe - 2007-1-7 at 21:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Varför är det då irrationellt att ha bibeln som högtsa auktoritet?


Det är irrationellt då det inte finns några evidens som stöder t.ex. den bibliska skapelseberättelsen.

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Naturalismen tvingas blint acceptera att liv kom från icke-liv, att personlighet helt enkelt existerar, att rationalitet helt enkelt existerar, att moral helt enkelt existerar.


Du har inte heller någon förklaring! Visst, man kan häva ur sig att "Gud gjorde det" men detta påstående är värdelöst då det endast inför en ny entitet som skall förklaras. Teismen är en återvändsgränd...

Det finns mycket vi inte vet, detta betyder dock inte att det kommer att presenteras förklaringar i framtiden.

Hela din argumentation bygger på "ad ignorantiam".
"Jag vet inte hur X uppstod, därför var det Gud..."


Du kan tycka vad du vill om teism. Själv har jag inga problem att förklara livets uppkomst, moral, rationalitet etc. Allt passar som hand i handske med min världsbild.

Att påstå att om vi postulerar Gud måste vi förklara denna entitet är ju absurt. Sedan måste vi förklara förklaringne till Gud etc.

Gud är den yttersta sanningen.

Ateism är den verkliga återvändsgränden. Istället för att vända om när man hamnat i en återvändsgränd börjar man räkna tegelstenarna :)

l_johan_k - 2007-1-7 at 21:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Modern vetenskap utgår ifrån (t.ex.) konstant hastighet på ljuset


Att fysikaliska konstanter, t.ex. c, verkligen är konstanta har verifierats empiriskt på ett flertal olika sätt. Till exempel har observationer av avlägsna astronomiska objekt visat att de följer samma fysikaliska lagar som verkar idag, d.v.s. ingen signifikant skillnad av de fysikaliska konstanterna har uppmätts. c:s konstans bygger alltså på experimentella observationer och är ej ett obevisat antagande.


Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Om skapelseberättelsen är sann så skapade Gud ett åldrat universum på 6 dagar. Så skulle vi idag se skillnad på ett 6000 år gammalt universum (som skapades till att ha en viss ålder) och ett som åldrats i 4 miljarder år? Nej.


Varför skapade han ett åldrat universum? Vill han lura oss?

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln är min högsta auktoritet, därför godtar jag dess version.


Argumentum ad verecundiam

Toffe - 2007-1-7 at 21:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Så din tro på ateismens sanning är blind. Inga evidens.


Jag har inga evidens för att inte Aton Re, Ahura Mazda, JHV, Allah, Amaterasu, Hachiman, Agni, Brahma, Shiva & Co. inte styr. Vilka positiva empiriska evidens baserar du din ateism på?


Så hur vet du då att din ateism är sann? Du har inte motbevisat en enda av de 1000-tals gudarna som påstås finnas.

Jag behöver väl inga bevis. Du har en massa uppfattningar som du inte har bevis för. Att världen existerat mer än 5 minuter, att andra människor är medvetna, att dina ord ar en mening etc.

Bibeln är mitt axiom. Lika naturlligt som att jag vet att jag tänker.

l_johan_k - 2007-1-7 at 21:36

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Att påstå att om vi postulerar Gud måste vi förklara denna entitet är ju absurt. Sedan måste vi förklara förklaringne till Gud etc.


Men det är ju det vi vill komma åt! Svaret på frågan "Varför?". Gud innebär en oändlig regress och är därmed värdelös som förklaring. (Gud på Gud på Gud på Gud....)

l_johan_k - 2007-1-7 at 21:41

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Så hur vet du då att din ateism är sann? Du har inte motbevisat en enda av de 1000-tals gudarna som påstås finnas.


Men du har motbevisat 999 st...

Toffe, jag vill inte tjata men...

Jag gör INGA sanningsanspråk! Sluta attackera denna "Straw man".

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag behöver väl inga bevis. Du har en massa uppfattningar som du inte har bevis för. Att världen existerat mer än 5 minuter, att andra människor är medvetna, att dina ord ar en mening etc.


Russell har visat att sollipsismen är ohållbar.

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln är mitt axiom. Lika naturlligt som att jag vet att jag tänker.


Detta har diskuterats i "Axiom"-tråden. Ditt resonemang håller inte.

l_johan_k - 2007-1-7 at 21:51

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag behöver väl inga bevis. Du har en massa uppfattningar som du inte har bevis för. Att världen existerat mer än 5 minuter, att andra människor är medvetna, att dina ord ar en mening etc.


D.v.s. samma uppfattningar som du har - 1...

Toffe - 2007-1-7 at 23:26

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Att påstå att om vi postulerar Gud måste vi förklara denna entitet är ju absurt. Sedan måste vi förklara förklaringne till Gud etc.


Men det är ju det vi vill komma åt! Svaret på frågan "Varför?". Gud innebär en oändlig regress och är därmed värdelös som förklaring. (Gud på Gud på Gud på Gud....)


Nej, jag slutar med Gud.

Toffe - 2007-1-7 at 23:33

Quote:
Men du har motbevisat 999 st...


Nej. Bibeln säger att de är falska. På vilket sätt motbevisar du dem?

Quote:
Toffe, jag vill inte tjata men...

Jag gör INGA sanningsanspråk! Sluta attackera denna "Straw man".


Ok. Så ateismen är varken sann eller falsk? Var är den då?

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag behöver väl inga bevis. Du har en massa uppfattningar som du inte har bevis för. Att världen existerat mer än 5 minuter, att andra människor är medvetna, att dina ord ar en mening etc.

Russell har visat att sollipsismen är ohållbar.


Visst. Därför måste vi anta ett par saker. Jag utgår ifrån att bibeln är sann. Du har dina egna utgångspunkter.

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln är mitt axiom. Lika naturlligt som att jag vet att jag tänker.

Detta har diskuterats i "Axiom"-tråden. Ditt resonemang håller inte.


Vilket resonemang? Jag säger ju att bibeln är mitt axiom vilket innebär att det inte finns nåt resonemang bakom det.

Om jag hade ett bakomliggande resonemang vore det ju inget axiom.

Toffe - 2007-1-7 at 23:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag behöver väl inga bevis. Du har en massa uppfattningar som du inte har bevis för. Att världen existerat mer än 5 minuter, att andra människor är medvetna, att dina ord ar en mening etc.


D.v.s. samma uppfattningar som du har - 1...


Du har ett antal till som inte jag har. Vi gick redan över det. Rationalitet finns, moral finns. Personlighet finns. Empirin kan ge oss kunskap. etc etc.

Varför kräver du evidens av mig när du själv inte har nåt för dina mest grundläggande uppfattningar? Det är irrationellt av dig.

Toffe - 2007-1-7 at 23:44

Quote:
Varför skapade han ett åldrat universum? Vill han lura oss?


Nej, ville han lura oss skulle han inte ha uppenbarat det i skrifter.

Quote:
Argumentum ad verecundiam


Om jag skulle argumentera utgående från detta, ja. Men det gör jag inte.

Så inget logiskt misstag från min sida.

l_johan_k - 2007-1-8 at 01:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Nej, jag slutar med Gud.


Varför? Gud är ju meningslös och värdelös.

l_johan_k - 2007-1-8 at 01:38

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Nej. Bibeln säger att de är falska.


Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag säger ju att bibeln är mitt axiom vilket innebär att det inte finns nåt resonemang bakom det.


Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln är min högsta auktoritet, därför godtar jag dess version.


Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag behöver väl inga bevis.Bibeln är mitt axiom.



Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Bibeln talar om för mig det jag behöver veta.


Toffes Tro = Argumentum ad Ignorantiam + Argumentum ad verecundiam.

[Ändrad 2007-01-08 av l_johan_k]

l_johan_k - 2007-1-8 at 01:40

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Varför kräver du evidens av mig när du själv inte har nåt för dina mest grundläggande uppfattningar? Det är irrationellt av dig.


Du menar sådana uppfattningar som att det inte bor rosa elefanter på månen...

Grottis - 2007-1-8 at 03:16

Jag tror inte att man behöver ha någon evidens för ens grundläggande uppfattningar. Det räcker att man har granskat dem kritiskt och att de då visat sig stå pall.

Skall man ändå snacka om grunder, tycks det som om vår omedelbara varseblivning av objekten i omvärlden utgör den bästa kandidaten. I praktiken har vi nästan aldrig anledning att betvivla kunskapen denna genererar.

Toffe - 2007-1-8 at 07:59

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Nej, jag slutar med Gud.


Varför? Gud är ju meningslös och värdelös.


Hur kan han vara meningslös om han inte finns? Eller menar du att han finns men att han är värdelös?

Jag förstår inte uttalandet.

Toffe - 2007-1-8 at 08:07

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Varför kräver du evidens av mig när du själv inte har nåt för dina mest grundläggande uppfattningar? Det är irrationellt av dig.


Du menar sådana uppfattningar som att det inte bor rosa elefanter på månen...


Nej, som t.ex. att ateismen är sann. Att rationalitet kom från icke-rationell materia mm. Moral från icke-moral. Personlighet från icke-personlighet.

Din tro är starkare än min.

l_johan_k - 2007-1-8 at 11:23

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Hur kan han vara meningslös om han inte finns?.


Gud är ett meningslös ord, lika meningslöst som HGCFdefhyue flhvguvhufhjdshfkdshfd. Därför finns han inte.

l_johan_k - 2007-1-8 at 11:31

Varför skapade Gud universum med en skenbar ålder? Varför fick han därefter dåligt samvete och skrev ner den rätta åldern?

l_johan_k - 2007-1-8 at 11:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Att rationalitet kom från icke-rationell materia mm. Moral från icke-moral. Personlighet från icke-personlighet.


Så är det. Forskningen kommer att förklara det i framtiden.

l_johan_k - 2007-1-8 at 11:47

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Din tro är starkare än min.


Hur mäter man tro?

Toffe - 2007-1-8 at 12:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Hur kan han vara meningslös om han inte finns?.


Gud är ett meningslös ord, lika meningslöst som HGCFdefhyue flhvguvhufhjdshfkdshfd. Därför finns han inte.


Så Gud finns inte pga av att Gud är ett meningslöst ord? För mig har det massor med mening.

Men eftersom det inte är meningsfullt för dig - vad är ditt kriterium för meningsfulla/meningslösa uttalanden?

Toffe - 2007-1-8 at 12:29

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Varför skapade Gud universum med en skenbar ålder? Varför fick han därefter dåligt samvete och skrev ner den rätta åldern?


Gud skapade ett klart universum, ex. där man inte behövde vänta miljoner år innan ljuset från stjärnorna träffade jordens yta. Med våra vetenskapliga förutsättningar ter det sig åldrat.

Jag påstår inte att han skapade ett skenbart gammalt universum - jag påstår att det han skapade på sex dagar skulle med dagens mått skulle ha krävt miljarder år.

Vi har delgetts biblisk uppenbarelse så att vi inte skall förirra oss i mänsklig kunskap.

l_johan_k - 2007-1-8 at 12:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Gud skapade ett klart universum, ex. där man inte behövde vänta miljoner år innan ljuset från stjärnorna träffade jordens yta. Med våra vetenskapliga förutsättningar ter det sig åldrat.


Känns som ett väldigt "ad hocande"...

Toffe - 2007-1-8 at 12:33

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Att rationalitet kom från icke-rationell materia mm. Moral från icke-moral. Personlighet från icke-personlighet.


Så är det. Forskningen kommer att förklara det i framtiden.


Ok. Här har vi alltså en trossats du inte har evidens för.

Toffe - 2007-1-8 at 12:36

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Gud skapade ett klart universum, ex. där man inte behövde vänta miljoner år innan ljuset från stjärnorna träffade jordens yta. Med våra vetenskapliga förutsättningar ter det sig åldrat.


Känns som ett väldigt "ad hocande"...


Jag drar bara slutsatser av vad bibeln säger. Du frågade - jag svarade.

l_johan_k - 2007-1-8 at 12:38

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag drar bara slutsatser av vad bibeln säger.


Det är kanske det man inte skall göra...

[Ändrad 2007-01-08 av l_johan_k]

[Ändrad 2007-01-08 av l_johan_k]

l_johan_k - 2007-1-8 at 12:44

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag drar bara slutsatser av vad bibeln säger.


Varför inte dra slutsatser från det naturen säger.

l_johan_k - 2007-1-8 at 12:45

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Ok. Här har vi alltså en trossats du inte har evidens för.


Inte ännu...

Grottis - 2007-1-8 at 12:46

Toffe, du förefaller blanda ihop olika nivåer och hypostasera eller förtingliga.

Rationalitet och personlighet är inga saker; de är olika typer av beteende hos människor.

Med ditt sätt att formulera dig, kan man även fråga sig hur ett bord kan uppstå från atomer, som är icke-pord. Hur kan ett universitet uppstå från institutioner, som inte själva är universitet? Hur kan ett folk bildas av människor, som inte själva är folkt? etc. etc.

Det konstiga att resonera på detta sätt är bara alltför uppenbart...

l_johan_k - 2007-1-8 at 13:12

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Vi har delgetts biblisk uppenbarelse så att vi inte skall förirra oss i mänsklig kunskap.


D.v.s. vi ska inte använda vårt förnuft.

Grottis - 2007-1-8 at 13:19

... eller den kunskap våra sinnen förser oss med.

l_johan_k - 2007-1-8 at 13:26

Känns som en tråkig värld att leva i.

Grottis - 2007-1-8 at 13:51

Det är också ett argument mot teismen. Genom att fokusera på innehållet i en uråldrig bok och på det nästkommande livet (en chimär), går man miste om detta livet och denna världen, det enda som säkert finns. Åtminstone fårmår man som troende inte att leva livet i dess fullhet.

Man kan alltså göra en travesti på Pascals vad: Varför förkasta något gott, som du har säker tillgång till här och nu, till förmån mot något annat gott, som är osäkert och ligger långt i framtiden.

[Ändrad 2007-01-08 av Grottis]

Toffe - 2007-1-8 at 14:19

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Jag drar bara slutsatser av vad bibeln säger.


Varför inte dra slutsatser från det naturen säger.


För att "dra en slutsats" är inget fysiskt. Att "dra en slutsats" förutsätter en icke-naturalistisk världsbild.

T.ex. behöver du propositioner vars sanningsvärden relateras enligt logiska lagar. Detta kan ej förekomma i en naturalistisk värld.

Objektiva epistemiska normer kan ej förekomma i en naturalistisk världsbild.

Alltså faktumet att du sitter här och resonerar förutsätter en teistisk världsbild.

Du är skapt till Guds avbild, det skiner igenom hela tiden och du kan inte hindra det.

Toffe - 2007-1-8 at 14:20

Quote:
Ursprugligen inlagt av l_johan_k
Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Vi har delgetts biblisk uppenbarelse så att vi inte skall förirra oss i mänsklig kunskap.


D.v.s. vi ska inte använda vårt förnuft.


Förnuft förutsätter teism. Har du kanske sett förnuft växa i naturen?

Toffe - 2007-1-8 at 14:30

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
... eller den kunskap våra sinnen förser oss med.


Våra sinnen förser oss inte med kunskap. Du ser ett rött objekt med vissa dimensioner.

Någon har sagt åt dig att dessa frukter kallas äpplen. Denna mening nådde dina öron som ett ljudsmatter. Men ett ljudsmatter har inget värde. Ljudsmattret var en kodad proposition som uppfattades av ditt medvetande.

Eller så läste du om äpplen. Med svart bläck arrengerat enligt av samhället godkända syntaktiska former har inget sanningsvärde. Var är sanningsvärdet? I bläcket? I pappret? I kurvningen av bokstäverna?

Ditt medvetande snappade upp den deklarativa kontentan, dvs. propositionen.

Ingen kunskap kommer via sinnena.

Grottis - 2007-1-8 at 14:36

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Våra sinnen förser oss inte med kunskap. Du ser ett rött objekt med vissa dimensioner.

Alltså har jag kunskap om ett rött objekt med vissa dimensioner.

Fast egentligen är det så att jag först omedelbart uppfattar t.ex. ett äppel, sedan kan jag göra abstraktionen "ett rött objekt med vissa dimensioner".

[Ändrad 2007-01-08 av Grottis]

Toffe - 2007-1-8 at 14:40

Quote:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Toffe, du förefaller blanda ihop olika nivåer och hypostasera eller förtingliga.

Rationalitet och personlighet är inga saker; de är olika typer av beteende hos människor.


Nej, fel. Rationalitet är en normativ disciplin. Annars skulle vi inte ha denna diskussion. Att påstå att rationalitet är beteende reducerar allt till psykologi och visar bara på hur litet du tänkt igenom din position. Beteende innebär i praktiken att din hjärna puttrar ateism, min teism. So what?

Så är inte fallet. Det finns objektiva epistemiska normer, och bägge parterna vill visa att deras sida uppfyller dessa. Kunskap "bör" se ut på ett visst sätt.

Problemet är att naturalism reducerar allt till beteende. Så ni sågar av grenen ni sitter på. Först vill ni stoltsera med att vara rationella, sedan klipper ni bort alla metafysiska förutsättningar för att rationalitet skall existera.

Quote:
Med ditt sätt att formulera dig, kan man även fråga sig hur ett bord kan uppstå från atomer, som är icke-pord. Hur kan ett universitet uppstå från institutioner, som inte själva är universitet? Hur kan ett folk bildas av människor, som inte själva är folkt? etc. etc.


Detta är en falsk analogi. Du jämför emergenta egenskaper med den logisk-konceptuella klyftan mellan icke-rationalitet och rationalitet.

Att påstå att man kan bygga rationalitet med icke-rationella byggstenar är mer som att påstå att man kan konstruera en tredimensionell kub genom att dra streck på en plan yta.

Quote:
Det konstiga att resonera på detta sätt är bara alltför uppenbart...


Jag resonerar konstigt?

Grottis - 2007-1-8 at 14:52

När jag drar en slutsats från en mängd premisser, så är det en viss form av beteende, som benämnes rationellt. Vad är det för metafysiska förutsättningar inblandade menar du?

l_johan_k - 2007-1-8 at 14:54

Quote:
Ursprugligen inlagt av Toffe
För att "dra en slutsats" är inget fysiskt. Att "dra en slutsats" förutsätter en icke-naturalistisk världsbild.T.ex. behöver du propositioner vars sanningsvärden relateras enligt logiska lagar. Detta kan ej förekomma i en naturalistisk värld.
Objektiva epistemiska normer kan ej förekomma i en naturalistisk världsbild.


Detta är en "straw man".

 Pages:  1