Ursprugligen inlagt av Thermal
Att Gud, (den kristna), är utanför vår uppfattning av rum blev jag lärd i söndagsskolan Vilka bibelsitat man stödde detta påstående på har jag inte
riktigt klart för mig. Hursomhelst är det något jag med lite ansträngning kan föreställa mig.
En Gud som har förmågan att kunna resa frammåt och bakåt i tiden kan jag också föreställa mig. Men, detta innebär ju inte, i egentlig mening, att vara
utanför tiden, (jämför resor i rummet).
Big-bang teorin ändrar dock en hel del i dessa intuitiva resonemang. Båda rummet och tiden var från början, (med våra mått mätt och efter den så
kallade Plancktiden= en minimal och från en intuitiv föreställning en fullständigt ofattbart litet tid), ytterst små. Givet skalan så torde dock både
rymd och tidsresor efter denna tid vara förställningsbara.
Förutsatt att Big-bang teorin är rimlig så kan man ju givetvis undra hur man skall förhålla sig till tid och rum ?innan? denna händelse inträffade?
För mig är det givna svaret att detta inte är en relevant fråga, helt enkelt eftersom ?innan? inte exisiterar i denna teoris mening.
Om man nu tror att Gud allltid har funnits, (och dessutom utanför vad vi uppfattar som rum), så måste man nog presentera en helt annan och mer
generell förklaring Det tidsbegrepp som vi normalt använder oss av kan man inte använda utan att förneka Big-bang teorin.
Allt detta har redan behandlats i denna tråd.
Vad jag egentligen vill ha sagt är att alla religioner dör när deras mytologi inte längre svarar mot vår verklighetsuppfattning. |