Ursprugligen inlagt av PositivAteist
För övrigt kan jag konstatera att Christian inte löser Eutryfons dilemma med sitt förslag:
Quote: | Den kristna tron säger inte att Gud har skapat moralen, eller att Gud har format rätt och fel efter principer som står över, eller vid sidan om, honom
själv. Snarare menar jag att den moral vi hänvisar till är ett ?utflöde? av Guds eget väsen. Det som är i linje med Guds väsen är gott helt enkelt av
den orsaken att det är i linje med Skaparen och det som är i strid med Guds väsen är ont av samma orsak. Gud har alltså inte skapat moralen, utan
moralen i skapelsen är en direkt och oundviklig följd av vem Gud är. Det faller därför på sin egen orimlighet att hävda att Gud skulle kunna välja vad
som är gott och ont, eller att han i detta val skulle vara styrd av krafter/principer fristående från sig själv. |
Han flyttar bara problematiken ett steg men samma problematik finns kvar. Om moralen är densamma "utflöde av Guds väsen" så kan vilka grymheter som
helst vara goda om det stämmer överens med Guds väsen. Förnekar man detta måste något vara gott oavsett om det är "utflöde av Guds väsen" eller inte.
Moralen måste alltså vara "fördefinierad" och inte definieras av "Guds väsen". Något annat än Gud blir alltså nödvändigt för att definiera att "Guds
väsen" är på ett visst sätt och inte ett annat, som vi skulle kalla för ont. |