Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Moralen kan inte komma från Gud (?)
l_johan_k
Ganska aktiv
***


Avatar


Inlägg: 307
Registrerad: 2006-8-15
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-3-9 kl 13:05
Moralen kan inte komma från Gud (?)


Om någon vill diskutera moral kan ni göra det med signaturen "Christian Hansson" på Exkristen.se. Själv är jag inte tillräckligt hemma på filosofin. Vore kul om någon dök upp.



\"A wise man proportions his belief to the evidence.\" David Hume (1711-1776) Credo quia evidentia www.DUMHETERiGENESIS.nu
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida Denna anvädare har MSN Messenger
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-3-10 kl 01:23


Jag orkar inte registrera mig på ett forum till, och dessutom är jag inte exkristen.

I vilket fall som helst, Christian hävdar att moralen kommer från gud, men vilken grund har han för det påståendet? Vilken premiss p är det som leder till slutsatsen "därför kommer moralen från gud"? Gud, om han mot förmodan finns, har naturligtvis rätt till sin uppfattning, men med vilken rätt tvingar han den på andra?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-3-10 kl 22:51


För övrigt kan jag konstatera att Christian inte löser Eutryfons dilemma med sitt förslag:

Citat:
Den kristna tron säger inte att Gud har skapat moralen, eller att Gud har format rätt och fel efter principer som står över, eller vid sidan om, honom själv. Snarare menar jag att den moral vi hänvisar till är ett ?utflöde? av Guds eget väsen. Det som är i linje med Guds väsen är gott helt enkelt av den orsaken att det är i linje med Skaparen och det som är i strid med Guds väsen är ont av samma orsak. Gud har alltså inte skapat moralen, utan moralen i skapelsen är en direkt och oundviklig följd av vem Gud är. Det faller därför på sin egen orimlighet att hävda att Gud skulle kunna välja vad som är gott och ont, eller att han i detta val skulle vara styrd av krafter/principer fristående från sig själv.


Han flyttar bara problematiken ett steg men samma problematik finns kvar. Om moralen är densamma "utflöde av Guds väsen" så kan vilka grymheter som helst vara goda om det stämmer överens med Guds väsen. Förnekar man detta måste något vara gott oavsett om det är "utflöde av Guds väsen" eller inte. Moralen måste alltså vara "fördefinierad" och inte definieras av "Guds väsen". Något annat än Gud blir alltså nödvändigt för att definiera att "Guds väsen" är på ett visst sätt och inte ett annat, som vi skulle kalla för ont.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-3-11 kl 02:58


Jag gjorde en liknande invändning. Dilemmat kan omformuleras: Är en egenskap god, därför att Gud har den, eller har Gud egenskapen, därför att den är god?



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Andreas83
Super-moderator
*******




Inlägg: 99
Registrerad: 2005-6-1
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-3-11 kl 03:03


Han (Christian) försöker faktiskt besvara just denna invändning (PA:s senaste och Grottis ovan), men misslyckas.



[Ändrad 2007-03-11 av Andreas83]
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-3-11 kl 03:11


Dessutom finns det ingen premiss p sådan att om p är sant så är det goda ekvivalent med utflöde från Guds väsen. Man kan lika gärna hävda att det goda är ekvivalent med utflöde från t.ex mitt eller Grottis väsen. Det vore lika grundlöst.

Att gott skulle vara ekvivalent med utflöde från Guds väsen bara för att Gud skapat världen är också grundlöst.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Toffe
Super-moderator
*******




Inlägg: 190
Registrerad: 2006-12-12
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Reformert

[*] Inlagd 2007-3-12 kl 09:49


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
För övrigt kan jag konstatera att Christian inte löser Eutryfons dilemma med sitt förslag:

Citat:
Den kristna tron säger inte att Gud har skapat moralen, eller att Gud har format rätt och fel efter principer som står över, eller vid sidan om, honom själv. Snarare menar jag att den moral vi hänvisar till är ett ?utflöde? av Guds eget väsen. Det som är i linje med Guds väsen är gott helt enkelt av den orsaken att det är i linje med Skaparen och det som är i strid med Guds väsen är ont av samma orsak. Gud har alltså inte skapat moralen, utan moralen i skapelsen är en direkt och oundviklig följd av vem Gud är. Det faller därför på sin egen orimlighet att hävda att Gud skulle kunna välja vad som är gott och ont, eller att han i detta val skulle vara styrd av krafter/principer fristående från sig själv.


Han flyttar bara problematiken ett steg men samma problematik finns kvar. Om moralen är densamma "utflöde av Guds väsen" så kan vilka grymheter som helst vara goda om det stämmer överens med Guds väsen. Förnekar man detta måste något vara gott oavsett om det är "utflöde av Guds väsen" eller inte. Moralen måste alltså vara "fördefinierad" och inte definieras av "Guds väsen". Något annat än Gud blir alltså nödvändigt för att definiera att "Guds väsen" är på ett visst sätt och inte ett annat, som vi skulle kalla för ont.


Eutyfrons dilemma är ett ontologiskt dilemma - det handlar om vad som gör saker onda/goda. I och med att vi säger att moralen är en reflektion av Guds karaktär gäller problemet inte oss.

Vad du gör är att formulera ett epistemologiskt dilemma - hur kan vi veta att Gud är god? Notera att detta inte längre är eutyfrons dilemma.

Svar:

1) Eftersom det enligt er inte finns någon gud kan det inte finnas någon god gud. Så vad menas med frågan?

2) Eller frågar ni angående bibelns Gud? Isåfall är svaret att Gud är sådan att han hatar mord, våldtäkt etc. Om ni vill förhålla er skeptiska till huruvida detta är gott eller inte är ni välkomna till det.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group