Ursprugligen inlagt av Thermal
Quote: | Ursprugligen inlagt av agalfven
Min familj flyttade hit för ca 8 år sedan, det har alltid varit "vi" och "dom". Mina föräldrar har relationer utanför denna trakt därav har dom inget
behov av att hålla en "jag är som alla andra" fasad.
Hemma diskuteras det ofta varför folk är så inskränkta på glesbygden.
På skolan där jag gick så ansågs det självklart att man värnade om all svensk kultur, fanns (och finns) till och med inskrivet i skolans vision. Man
ansåg att kristendomen var en självklar del i samhället, jag gick i en klass på 20 elever och när det var dags för konfirmation var det endast en
annan elev som inte konfirmerades.
Eleverna som konfirmerades fick ledigt två skoldagar för att åka på läger, roligt för oss som var kvar och hade en vanlig skoldag.
Skolan hade runt 300 elever och jag var den enda som inte var döpt.
Man ses ofta som konstig när man ifrågasätter saker och ting, debatterar man hurvida man ska ha skolavslutning i kyrkan med gemensamma böner och
psalmer så blir dom flesta sura och säger "men så har det alltid varit, det där förstår du dej inte på".
Folk är tyvärr väldigt inskränkta och allt främmande är farligt.
Åker man hit är det som att färdas bakåt till en annan tid.
Lite skrämmande hur starkt traditioner och gamla värderingar kan leva kvar. |
Har du eller din familj någonsin funderat på att ”spela med” eller var det tvärnit från första början?
Av ditt inlägg så tyder jag argumentet, "så har det alltid varit”, som en slags konservatism och inte som en övertygelse. Skulle förmoda att det
i ditt samhälle finns fler familjer än din egen som egentligen delar era värderingar men som väljer att inte uttrycka sig utåt. Ett dubbelspel som
definitivt fanns förr i tiden men som jag numera trodde hade försvunnit. |