Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: angående Ateism!
NisseOONisse
Ny medlem
*




Inlägg: 1
Registrerad: 2008-2-10
Befinner sig: sverige
Medlemmen är Offline

Humör: positiv & glad

wink.gif Inlagd 2008-2-10 kl 01:49
angående Ateism!


jo, har bara en fundering på "stark å svag" ateist ?

vad är den enkla skillnaden?

för mig är det liksom självklart, att det har aldrig funnits nån gud, är bara påhitt, som sagor & troll.
och jag tror inte, jag vet att de inte finns/funnits nån gud/gudar.
Är bara ett sätt för att må bra, och jag vet redan hur jag ska leva och tänka.

så en enkel förklaring på skillnaden tack??

maila gärna - BlasterMaster_Ice@hotmail.com

//bomb i krubban
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
g-jam
Nykomling
**




Inlägg: 18
Registrerad: 2007-8-23
Medlemmen är Offline

Humör: Vindflöjel

[*] Inlagd 2008-2-17 kl 19:12


Wikipedia om stark och svag ateism:
  • Svag ateism innebär avsaknad av tro på existensen av gudar.
  • Stark ateism innebär att man har uppfattningen att gudar inte existerar och hävdar eventuellt att det även är ytterst osannolikt att det finns gudar, eller att det till och med finns bevis för att gudar inte existerar. Det innebär att en stark ateist samtidigt alltid är en svag ateist.
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
Jörgen
Ny medlem
*




Inlägg: 7
Registrerad: 2007-3-4
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2008-12-29 kl 22:39


Jag håller inte med om att "avsaknad av tro på gudar" är tillräckligt för att kallas ateism. För mig är ateism resultatet av ett medvetet övervägande, ett intellektuellt ställningstagande till föreställningen om gudar. Annars skulle alla gravt utvecklingsstörda, svårt hjärnskadade och alla helt utan intresse för frågan kallas ateister.

Anta att en person som varit varmt religiöst troende i 60-årsåldern råkar ut för en olycka och hamnar i koma. Det troliga är väl att man i det tillståndet inte kan upprätthålla en gudstro. Är den personen därför ateist? Det är knappast rimligt att påstå.
Visa anvädares profil
Pentagram
Ny medlem
*




Inlägg: 3
Registrerad: 2007-2-15
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2009-1-22 kl 11:37


Nåjo, i definitionen på ateism som "avsaknad av gudstro" skall man underförstå att det gäller under förutsättning att innehavet av gudstro är ett faktiskt alternativ. Stenar tror inte heller på gudar men de har ingen som helst möjlighet att vara teister så ingen kallar stenar för ateister.

Folk som är helt ointresserade av gudsfrågan är fortfarande ateister, dock. I och med att de är fullt förmögna att tro på gudar, men inte gör det, så uppfyller de kraven på att vara ateister.
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2011-8-22 kl 23:58


Citat: Ursprugligen inlagt av Pentagram  
Nåjo, i definitionen på ateism som "avsaknad av gudstro" skall man underförstå att det gäller under förutsättning att innehavet av gudstro är ett faktiskt alternativ. Stenar tror inte heller på gudar men de har ingen som helst möjlighet att vara teister så ingen kallar stenar för ateister.

Folk som är helt ointresserade av gudsfrågan är fortfarande ateister, dock. I och med att de är fullt förmögna att tro på gudar, men inte gör det, så uppfyller de kraven på att vara ateister.


Håller med Pentagram här. Att man kan vara ateist utan att ha funderat över gudsfrågan. Detta har ju diskuterats på annat håll också. Håller dock med om att det kan vara relevant att begränsa det till att gälla varelser som har kapacitet till att kunna ha gudstro.



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-6 kl 15:52


Hermès launches new watch to mark 75 Years of watchmaking | Hermès replica chopard mille miglia watch the well-known Parisian fashion accessories house is marking two important anniversaries in its watchmaking business with the launch of a new handcrafted precision self-winding mechanical watch collection called ?Dressage.? The line debuted in the United States on Sept. 16 at Hermès? New York City showroom in a special presentation by Guillaume de Seynes managing director of La Montre Hermès. He noted that this year marks the 75th year since the first watch made under the Hermès brand was sold in Paris. In addition it?s been 25 years since the establishment of La Montre Hermès inaugurated in 1978 with the opening of its own workshops in Biel replica rolex president mens watch Switzerland in the heart of the Swiss watchmaking industry. To mark these this dates said de Seynes as well as the beginning of the company?s third generation of watchmaking replica watches La Montre Hermès has created not only a new line of men?s gold watches called ?Dressage ? but also a limited edition in platinum. These special anniversary editions are engraved on the back with the words ?75e anniversaire de la montre Hermès 1928-2003.? The platinum version is limited to 75 pieces replica chronoswiss watches and the gold versions are limited to 1 000 movements distributed amongst the three gold versions. The price range is $13 000 to $25 400. The watch?s name ?Dressage? is a nod to another part of the history of Hermès which began as a Parisian saddler. Its double-barreled self-winding mechanical movement is produced for Hermès by Swiss firm Vaucher Manufacture Fleurier which has personalized it with the series number P 1928?the birth year of Hermès watches. It has a power reserve of 55 hours compared to 36 to 48 hours for most single-barreled mechanical watches and several movement components are enhanced with a decorative Hermès pattern. Other features include a semi-instant date display a screw-lock crown stamped with the letter ?H ? a glare-proof and scratch-resistant sapphire crystal tudor replica watches and Arabic numerals recessed into mother-of-pearl pockets rimmed with gold. The dial?either silvered or mother-of-pearl?carries the ?Hermès Paris? signature. The watch is water-resistant to 50 meters and is available in yellow rose or white 18k gold with genuine leather straps as well as in the platinum limited edition. It comes in a presentation box of India rosewood that also can be used as a cigar box thanks to its cedar interior humidifier and hygrometer.

Visa anvädares profil
angel1ta
Ny medlem
*




Inlägg: 5
Registrerad: 2012-9-14
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-14 kl 18:16
behöver hjälp om ateism


Hejsan allihopa...
Nu vet jag inte om mitt inlägg blir rätt men jag skulle vilja prata med någon kunnig angående ateism..intervjua någon...om det är någon som vill ställa upp...jobbar på ett projekt arbete om ateism och jag har kört fast...snälla vill någon hjälpa mig? /Agnes
Visa anvädares profil
angel1ta
Ny medlem
*




Inlägg: 5
Registrerad: 2012-9-14
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-16 kl 18:50


Snälla detta är femte gången jag skriver kan inte någon hjälpa mig med mina frågor angående ateism??
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group