Islänning utan tru
Jag är en gammal tant på snart 47 år. har 3 barn, var av 2 är döpta i kyrka. Jag är också gift i en kyrka. Har aldrig varit särskyld religös, men
gjort som alla andra, tills jag fick min sista flicka när jag var nästan 40 år. Då hade jag inte varit i kyrka sen min näst älsta flicka blev döpt 8
år tidligar. Jag började fundera på om jag verkligen kunde stå i kyrkan og lova att uppfostra min lilla flicka i kristen tru. Hade jag en kristen tru
som jag kunde använda i min uppfostran? Tycker jag att det är bra att uppfostras i kristen tro? är deras moral o.k. Jag har jo berättat om jultomten
för mina barn, men ser mera på det som en oskyldig lek och har njutit av att ha väldigt snälla barn i december, men det är endå fel att ljuga för
barnen, fast jag har sett jultomten själv men aldrig gud, så egentligen tror jag mera på jultomten en gud. Er det rätt att ljuga för barnen om gud.
När jag granskade mitt sinne, kom jag fram til att jag hade inget i kyrkan att göra, och det som värra var, jag tycket den var till och med skadlig i
vissa sammanhang.
Det har gått några år nu och jag har blivit mera och mera övertygat om att det inte finns någon gud och att kyrkans moral är för låg för att kunna
rättferdiggöra detta lurendrageri. Jag har bott i Sverige i många år. Stötte inte på några stora problem i Sverige fast jag inte uppfostrade mina barn
i kristen tru. Fick endå kämpa ganska hårt för att få skolavslutningen bort ur kyrkan i Bollebygd. Skolan var det inget problem med, så fort jag
påpekade lagen, var skolavslutningen ut ur kyrkan, men jag fick mera problem med föreldrana, och det var mycket skrivit i lokalticningen.
Förra året flyttade jag sen hem till Island. Jag bor i en liten by på 15 000 invånare, och det är jätte jobbigt med kyrkans inflytande här. Ungarna
sjunger religösa sånger på skolan, frelsningsarmen kommer på besök ditt och ungarna får spela religös teater. Jag vet inte var jag skall börja och
jag vill inte att mina barn blir utsatta för spydiga kommentarer som det blev i Bollebygd. Jag försöker därför heller att jobba centralt.
Nu behöver jag lite hjälp från er. I den största tidningen här på Island var det i går en artikel om folkmorden i Ruwanda. Det var en lång artikel,
men det var inte ett ord skrivit om kyrkans del i folkmorden. Jag kom i håg att när jag vari Sverige, var det ett program i TV om kyrkans del i
folkmorden. Jag kommer inte i håg så mycket fakta att jag kan skriva en artikel, så om det är någon av är som har lite fakta till mig, eller kan
berätta för mig var jag får tag i fakta, skulle jag vara mycket tacksam. Har varit på internet och letat, men inte hittat något.
Med vänliga hälsningar Asta
|