Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Hej
Nihonshu
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 106
Registrerad: 2005-4-13
Befinner sig: På jorden
Medlemmen är Offline

Humör: Upptagen

smile.gif Inlagd 2005-4-13 kl 19:34
Hej


Nihonshu - heter egentligen Daniel och är 30årig snubbe och student i historia vid lunds universitet. Mina främsta intressen är förrutm historia och arkeologi troligtvis film. Jag ser massor med film bokstavligen. Jag är också matglad och står gärna i köket.

Min ateism är en stark ateism - den har inte alltid varit det, bara för ca 5 år sen kanske var jag mer av en svag ateist som helt enkelt inte trodde på gudomar. Idag är denna frånvaro av tro även uppblandad med argument. En uppfattning som kommer utifrån diskussioner och ny kunskap genom åren.

Jag tenderar att luta åt att vara en nonkognitivistisk ateist - dvs jag ser inte begreppet "gud" som objektivt meningsfullt, och därför inget jag kan acceptera.

Mina kunskaper förövrigt ger mig också en tydlig åsikt av hur osannolik en gud är. Både mina historisk-arkeologiska och mina övriga gör detta tydligare för var dag som går. Jag är också naturalist och ser inte möjligheten eller anledningen till något oförklarligt övernaturligt existensmöjligheter.

Min uppfattning om debattklimatet kring teism-ateism är att det är illa. Idag kan man inte som ateist inte alltid angripa religiösa fenomen utifrån vissa argument kring neurologi, sociologi och psykologi utan att bli kallad "fördomsfull" och "respektlös", utan att dessa kritiker egentligen verkar förstå exakt hur subjektivt och vinklade begrepp som dessa är. Nonkognitivisten i mig avskyr helt enkelt alla former av subjektivistiska argument och därför ogillar jag debattklimatet. Samhället genomsyras av moraldogmer som är produkter av religioner i stort. Arkeologen och historikern i mig ser såklart just hur flyktiga och temporära "etiksystem" är vilket ger mig en helt annan bild än den som lever i nuet. Detta må låta självgott, men överdriven ödmjukhet ser jag snarare som en brist än som en dygd. :-)

Jag är alltså filosofiskt förövrigt inte en humanist heller. Min moralfilosofi är min totalt egna, ingen kategori passar in på mig speciellt bra. Ibland är jag humanistisk, ibland rena socialdarwinisten och är jag lite smått satanistisk. Min politiska uppfattning ligger tydligt åt höger, vilar mellan ett konservativt och ett liberalt. Konservativ i den bemärkelsen att jag inte tror på för snabba förändringar - dock skall det poängteras tydligt att jag inte tror på några sanningar inom politiken. Allt sådant här speglar också till viss del sig i hur min ateism kanske ser ut.

Inget i universum behöver en gud för att förklaras - men massor som förklaras med "gud" lämnar bara fler nya frågor än svar, framförallt lämnar det logiska luckor. Alltså kan en medveten individ, enligt min politiskt inkorrekta uppfattning, inte vara annat än ateist.

Jag tror inte på att världen är relativ till betraktaren utan jag tror på sanningar och jag tror att jag och andra likasinnade lever i den enda riktiga världen, där alla befinner sig, vissa förstår den dock inte utan fantiserar utifrån existensiella behov ihopa saker "utöver".

Resten - får ni fråga om :-)

ps. japp, jag har bytt namn.

[Ändrad 1-9-2005 av Nihonshu]
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Nihonshu
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 106
Registrerad: 2005-4-13
Befinner sig: På jorden
Medlemmen är Offline

Humör: Upptagen

[*] Inlagd 2005-6-19 kl 15:55
tillägg


Två tillägg:

1 Under sommaren kanske jag inte kommer vara så aktiv här som annars ifall någon mot förmodan undrar.

2 Jag har börjat läsa religionsvetenskaplig kurs nu under sommaren. Kan meddela att det är det tråkigaste jag någonsin läst utan jämförelse. Bara en massa kristen teologi/dogmatik och oerhört få analyser av annat än just kristendom. Känns oerhört besynnerligt att skattemedel går till sånt här pseudovetenskapligt trams.



NihonshuNaturalistCineast
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-4 kl 21:58


Smart, Trendy and Tough Tactical Watches from WatchSgt.com - Tactical Watches|




Tactical Watches make amazing time pieces. Apart from the style and sophistication that they bring in people can sport these watches with pride and élan. Some of the best brands and manufacturers who design watches that belong to this line of products include but are not limited to Smith & Wesson Watches Humvee Watches and Uzi Watches. The best part is that these watches not only double up as excellent duty watches but they are also affordable and come in a wide variety of styles and colors to suit customer style needs and color specifications.

Some of the useful features of military watches are their advanced and smart self illumination system that is powered to glow for close to three decades in an uninterrupted way replica christian dior dior chiffre rouge a long battery life of 3 years replica watches and water resistance up to an incredible depth of 200 meters. All these watches are built using Swiss quality components that come with a manufacturing warranty of an entire year. The watch dials are tough and strong and made of harden mineral crystal that is scratch resistant too. In fact these have been tested to withstand the hard and heavy blows of hockey sticks too.

So for people who are on the lookout for watches that make a style statement without being too heavy on the pocket WatchSgt.com is the website where all these watches can be purchased directly. These military and tactical watches can be chosen per their category their price as well as their brand. The watch categories are military Tritium fake hamilton team earth watch and casual and the price ranges from as little as $25 to $100 and $200 to as much as $300 and above. In addition they also have a blog that has a number of posts on various tactical watches like picking the best dive watch that suits a specific budget and what makes a good navy seal watch like the durability factor the source of light high quality materials used in the production and manufacture top grade plastic and steel chopard replica replica zenith reliability enhanced functionality using computer chips and great illumination.






Tactical Watches





Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group