Ateistiskt Forum
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: Presentation av PositivAteist
PositivAteist
Super Moderator

Registered: 2005-4-12
Member Is Offline

Mood: Positiv

[*] posted on 2005-4-14 at 17:47
Presentation av PositivAteist

Hej på er!

Jag är positiv ateist i dubbel bemärkelse. Ordet har två olika betydelser som båda stämmer in på mig.

Den ena betydelsen är densamma som "stark ateist", dvs en positiv övertygelse att det inte finns några gudar, till skillnad från "negativ" eller "svag" ateism som enbart består av avsaknad av gudstro. (Negativ betyder inte här att man är negativ till gudstro, utan att begreppet är en negation, dvs det uttrycker bara avsaknad och inte att man tror något speciellt).

Den andra betydelsen av positiv ateist är det som ibland kallas "beyond atheism", dvs man fokuserar inte bara på sin avsaknad av gudstro, utan även på t.ex sociala frågor, ateistisk "andlighet" mm, alltså ateismen som en positiv kraft. Denna definition är densamma som siten http://positiveatheism.com använder sig av. Ett exempel på positiv ateism är den verksamhet som Humanisterna driver, även om de inte enbart riktar sig till ateister. Ett annat exempel är Atheism Center i Indien, som bland annat hjälper kvinnor som fastnat som tempelprostituerade inom Hinduismen, och undervisar kvinnor om sina rättigheter samt bedriver social biståndsverksamhet.

Fredrik heter jag och är den som driver sidan Ateism.com. Av säkerhetsskäl, och för att kunna diskutera på lika villkor som andra användare loggar jag inte in som Admin. Jag fyller 32 i maj i år (2005) och är apotekare till vardags. Jag jobbar på Pfizer i Helsingborg med kliniska prövningar av Nicorette.

På fritiden sysslar jag med basket, både som spelare och coach. I år har jag coachat och spelat i KFUM Tigers i Skånebasket division 3 där vi kom på en andraplats.

När jag hinner med mellan jobb och basket sitter jag mycket vid datorn, diskuterar och programmerar. Tack vare mitt intresse för programmering hoppas jag kunna utveckla Ateism.com till en kanonsida.

Jag hoppas på många trevliga diskussioner i detta forum!
View user's profile Visit user's homepage

Go To Top