Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Andra gudars existens en vidskepelse
Toffe
Ganska aktiv
***




Inlägg: 190
Registrerad: 2006-12-12
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Reformert

[*] Inlagd 2007-2-7 kl 12:29


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
En annan favorit är den här:

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours." -- Stephen Roberts


Isåfall tror Stephen på många gudar, eftersom jag inte förnekar andra gudars existens. Jag menar bara att de är falska.

Så jag antar Stephen är en teist då.

Så jag antar att herr Roberts dissar min Gud, inte för att han inte existerar, utan för att han är falsk?

Hur kom han fram till det?
Visa anvädares profil
Toffe
Ganska aktiv
***




Inlägg: 190
Registrerad: 2006-12-12
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Reformert

[*] Inlagd 2007-2-7 kl 12:38


Citat:
Ursprugligen inlagt av NoWireHangers
Några visdomsord från Gore Vidal (mannen som en gång sa att "There is not one human problem that could not be solved if people would simply do as I advise."):


Gore Vidal verkar lida av hybris. Jag antar ödmjukhet inte är en dygd i det ateistiska lägret.

Citat:
"Once people get hung up on theology, they've lost sanity forever. More people have been killed in the name of Jesus Christ than any other name in the history of the world."


fniss

För det första stämmer det inte och för det andra har det ju ingen inverkan på om kristendomen är sann eller inte
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-2-7 kl 14:10


Citat:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
En annan favorit är den här:

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours." -- Stephen Roberts


Isåfall tror Stephen på många gudar, eftersom jag inte förnekar andra gudars existens. Jag menar bara att de är falska.

Så jag antar Stephen är en teist då.

Så jag antar att herr Roberts dissar min Gud, inte för att han inte existerar, utan för att han är falsk?

Hur kom han fram till det?


Du tror alltså att dessa andra gudar existerar? Zeus, Oden, Jupiter, Ossiris, Vishnu osv? Du tror att de existerar på samma sätt som du tror att YHWH existerar? I så fall är du nog vidskepligare än Stephen Roberts kunde ana.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Toffe
Super-moderator
*******




Inlägg: 190
Registrerad: 2006-12-12
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Reformert

[*] Inlagd 2007-2-7 kl 15:05


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Citat:
Ursprugligen inlagt av Toffe
Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
En annan favorit är den här:

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours." -- Stephen Roberts


Isåfall tror Stephen på många gudar, eftersom jag inte förnekar andra gudars existens. Jag menar bara att de är falska.

Så jag antar Stephen är en teist då.

Så jag antar att herr Roberts dissar min Gud, inte för att han inte existerar, utan för att han är falsk?

Hur kom han fram till det?


Du tror alltså att dessa andra gudar existerar? Zeus, Oden, Jupiter, Ossiris, Vishnu osv? Du tror att de existerar på samma sätt som du tror att YHWH existerar? I så fall är du nog vidskepligare än Stephen Roberts kunde ana.


En del av dem existerar antagligen. Om de då heter Zeus, Oden, Ossiris etc vet jag inte. Inga problem med detta - bibeln innehåller en demonologi.

På vilket sätt gör detta mig "mer vidskeplig" än vad Roberts kunde ana?

Har han starkare evidens för andra gudars icke-existens än för bibelns Gud?
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-2-7 kl 17:16


Han trodde nog att du trodde på YHWH men att de andra gudarna inte finns, precis som han inte tror att någon av dem finns.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group