Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Ateist eller inte?
Majs
Ny medlem
*




Inlägg: 2
Registrerad: 2007-2-2
Befinner sig: Skolan
Medlemmen är Offline

Humör: GLAD

[*] Inlagd 2007-2-16 kl 13:12
Ateist eller inte?


Hej!

Här kommer en till undran som jag skulle vilja ha svar på till mitt skolarbete. Det kan låta lite flummigt och vara svårt att förstå vad jag vill ha svar på eftersom jag knappt vet det själv och kommer att ha ännu svårare att formulera mig. Jag tänker åtminstone försöka och hoppas att ni förstår. Jag hade en diskussion med min styvmamma om hurvida hon kunde kalla sig ateist eller inte. Hon förklarade att hon inte trodde på gud men ändå kände att hennes liv måste ha ett annat syfte än just bara det syfte som man själv skapar med sitt liv, alltså, på någon nivå, ett "högre" syfte med livet. Skulle ett "högre" (eller bara ett annat syfte än just den "egna tillfredställelsen", det syfte man själv skapar med sitt liv) innebära att det på något sätt är ett onaturligt syfte? Och som ateist säger man väl att man tror på det som är naturligt? Så, skulle min styvmamma kunna kalla sig ateist?

Vill också passa på att tacka för svaren jag fick i den förra tråden jag gjorde, lyckades inte klura ut hur man svarar på en tråd (hjälp). Dem kommer att komma väl till användning i mitt arbete. Tack!

[Ändrad 2007-02-16 av Majs]

[Ändrad 2007-02-16 av Majs]
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-2-19 kl 17:07


För att svara på en tråd klickar du på knappen som det står "NEW REPLY" på. :)

Ett annat sätt, om du är inloggad, är att gå längst ned på sidan i ett inlägg och skriva ditt svar i rutan som heter Snabbsvar (använd sökfunktionen i din webläsare så hittar du den snabbt, eller tryck på Ctrl-End).

Som svar på din fråga om ateism skulle jag vilja säga att det pågår en definitionsstrid mellan vissa ateister och agnostiker. Ateism.se har valt att definiera ateism som avsaknad av gudstro av flera anledningar. En viktig anledning som inte står med på sidan "Definition av ateism" är att Ateism.se handlar om all ateism. För att inte exkludera någon ateist är det då lämpligt att använda den vidaste definitionen, som är just att man inte tror på gudar. Det vore dumt av en sida om ateismen att definiera bort vissa ateister.

Om din styvmamma känner sig obekväm med att kalla sig ateist så slipper hon göra det. I teknisk mening kan man säga att hon är ateist så länge hon inte tror på gudar, men man kan lika gärna kalla sig agnostiker om man tycker det känns bättre. Jag tror inte skillnaden mellan ateism och agnosticism är så stor som vissa ateister och agnostiker vill göra gällande. Det brukar handla mer om hur man kommer fram till sin icke-tro än vad man faktiskt tror är sant.

Blanda inte samman ateism med naturalism. Även om de flesta ateister antagligen är naturalister är det inte alla som är det. Jag känner själv till flera ateister som tror på reinkarnation och liknande från olika webdiskussioner.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group