Ateistiskt Forum
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: Existens, tis 6 mars 20:30 i tvåan, om kristendomens brott
Grottis
Super Moderator

Registered: 2006-11-14
Member Is Offline

Mood: aningen glatt

cool.gif posted on 2007-3-4 at 11:35
Existens, tis 6 mars 20:30 i tvåan, om kristendomens brott

20.30 Existens

Samhällsprogram om religion. Del 3 av 8. Varför skäms inte de kristna? Kommunisterna fick göra avbön och ta avstånd från historiska övergrepp och förtryck. Är det inte dags att de kristna ber om ursäkt för korståg, häxbränningar och tvångsdop? I programmet medverkar bl.a ärkebiskop Anders Wejryd och filosofiprofessor Torbjörn Tännsjö. Programledare: Anna Lindman Barsk.

Även i SVT2 7/3 och 9/3

View user's profile Visit user's homepage
Andreas83
Ganska aktiv

Registered: 2005-6-1
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 2007-3-4 at 14:16

Be om ursäkt tycker jag inte att de behöver göra, men däremot erkänna och ta tydligt avstånd. Trots allt skulle det kännas märkligt om jag tvingades be om ursäkt för vad någon forntida släkting till mig gjort. Vad han eller hon sysslat med under sin livstid kan ju inte jag hjälpa.

[Ändrad 2007-03-04 av Andreas83]
View user's profile
PositivAteist
Super Moderator

Registered: 2005-4-12
Member Is Offline

Mood: Positiv

[*] posted on 2007-3-4 at 21:11

Håller med om att dagens kristna inte behöver be om ursäkt, men det behöver å andra sidan inte heller demokratiska kommunister göra.

När man ändå håller på tycker jag att man i samma andetag bör ta avstånd från folkmorden i GT, helvetesläran, homofobin mm i bibeln.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-6 at 01:44

Jovisst, någon kollektiv skuldbeläggelse bör man inte ägna sig åt; naturligtvis är inte dagens kristna skyldiga till de illgärningar deras föregångare begått. Men man kan kräva att de visar att tankestrukturerna, som gav upphov till brotten, numera är avlägsnade från tron.

Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-6 at 22:08

Såg ni? Bra avsnitt men på tok för kort och rumphugget. Man utnyttjade inte ens hela sin tilldelade halvtimma i etern.

PositivAteist
Super Moderator

Registered: 2005-4-12
Member Is Offline

Mood: Positiv

[*] posted on 2007-3-6 at 22:27

Jag är precis hemkommen från Apotekaresocieteten i Skånes årsmöte så jag missade det men jag kommer att se reprisen på webb-TV. Tyvärr har jag upptäckt att man måste se gamla avsnitt samma säsong som de visas. Jag hade annars tänkt se några av förra säsongens avsnitt, som jag har sparat länkar till, men det går alltså inte.

[Ändrad 2007-03-06 av PositivAteist]

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Andreas83
Ganska aktiv

Registered: 2005-6-1
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 2007-3-6 at 23:03

Torbjörn Tännsjö var mycket bra. Lite oväntat faktiskt -- inte alldeles sällan har han ganska märkliga saker att säga. Ärkebiskopen gjorde ett sympatiskt intryck, men som jag i princip redan visste är han så liberal att jag ibland undrar om han verkligen tror på någon gud.

De som rörde upp min känslor var teologistudenterna. Deras ovilja att erkänna att det ens är möjligt att det kunde ha varit Bibeln och alltså kristen tro som inspirerat till inkvisitionen, häxbränningarna o.s.v., var beklämmande.
View user's profile
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-6 at 23:34

Teologistudenterna var mest historiskt okunniga, antar jag.

Go To Top