MysteryX
Ganska aktiv
Posts: 70
Registered: 2005-5-4
Member Is Offline
Mood: Heavy Metal
|
|
Mina personliga argument
Här kommer mina argument, dom är väldigt korta och jag fyller på mera eftersom. Är i lite tidsbrist just nu.
Mina personliga argument
1. Den första punkten är en punkt som jag aldrig tar upp i en debatt eftersom den är svår att argumentera kring. Det är en punkt som jag vill kalla
för det subjektiva vittnesbördet. Kortfattat innebär det att jag som troende har en stark Gudomlig upplevelse som grund för mitt val att bli kristen.
Vidare så fortsätter det inre vittnesbördet i mitt fall med en stark före och efter känsla och förändring. Det var denna upplevelse som fick mig att
tro på att Jesus var en verklighet.
2. Universums uppkomst får en logisk förklaring med Gud. Frågan om varför det blev liv istället för ingenting är viktig för mig. Och jag tycker
logiken pekar på en Gud.
3. Moralen som varje människa har. Hur kan vi ha en norm för vad som är rätt eller fel om inte det finns en objektiv norm?
|
|
Nihonshu
Super Moderator
Posts: 106
Registered: 2005-4-13
Location: På jorden
Member Is Offline
Mood: Upptagen
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
3. Moralen som varje människa har. Hur kan vi ha en norm för vad som är rätt eller fel om inte det finns en objektiv norm? |
Jag tar mig friheten att kommentera den här punkten med mina åsikter. Hoppas det är ok?
Massor av våra normer och lagar bygger inte på religioners urkunder utan på rent sekulära praktiska diton eftersom att leva i grupper, samhällen, med
tanke på hur människan kan bete sig, kräver lagar och regler som folk eller diktatorer då bestämmer sig för är lämpliga för alla. Det handlar om
grundläggande saker som att folk inte vill bli av med sin egendom eller få stryk osv. Trygghet - finns inga etiska aspekter i detta rent
grundläggande. Det förklarar iaf lagarna tydligt tycker jag.
Vad gäller "allmänmoral" så är jag av uppfattningen att det inte finns sådan. Det faktum att vi har så enormt mycket absurt (ur vårt tankesätt) i
historien visar tydligt att objektiva rätt och fel inte existerar för oss. Vissa kulturer (inklusive vår egen för 7000 år sen) har tex kannibalism.
Man ser olika sanningar, vissa ser individens rättigheter som en sanning, andra gruppens bästa. På bekostnad då av varandra. Inga sanningar, bara
åsikter. Mord kan rättfärdigas, tom av kristna. Pedofili är tom det något som är ok i massor av kulturer. Tidelag likaså. Tom våldtäkt sågs som helt
ok av vissa samhällen.
Olika samhällen (och individer) har olika moral. Rätt och fel handlar alltid bara om en sak: Vad majoriteten tycker för stunden.
Om det finns en större sanning i att moral X är rätt och moral Y är fel så måste man ju bevisa detta, inte genom tyckande, utan genom objektiva bevis.
För annars blir det ingen objektiv sanning.
Den enda sanningen jag ser i kråksången än så länge är att rätt och fel är subjektivt.
Jag utmanar dig att hitta EN moralisk punkt där jag inte kan hitta ett annat synsätt på som hållts för att vara sant. Faktum är att det räcker ju med
min argumentation mot det, så länge den är logisk i bådas ögon för att jag skall ha en poäng eller hur? ;-)
• Nihonshu • Naturalist • Cineast •
|
|
MysteryX
Ganska aktiv
Posts: 70
Registered: 2005-5-4
Member Is Offline
Mood: Heavy Metal
|
|
Hejsan, visst kan vi prata om moralen, men kanske i en annan tråd? Jag börjar att skriva ett inlägg om varför jag anser att moralen borde ha en
objektiv norm. Vet dock inte när, har lite grann att stå i just nu. Bilköp bla..
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
Här kommer mina argument, dom är väldigt korta och jag fyller på mera eftersom. Är i lite tidsbrist just nu.
Mina personliga argument
1. Den första punkten är en punkt som jag aldrig tar upp i en debatt eftersom den är svår att argumentera kring. Det är en punkt som jag vill kalla
för det subjektiva vittnesbördet. Kortfattat innebär det att jag som troende har en stark Gudomlig upplevelse som grund för mitt val att bli kristen.
Vidare så fortsätter det inre vittnesbördet i mitt fall med en stark före och efter känsla och förändring. Det var denna upplevelse som fick mig att
tro på att Jesus var en verklighet.
|
Det är ganska lätt att argumentera mot. För det första är det inget "objektivt" argument - man kan inte använda personliga erfarenheter för att bevisa
något för en person som inte haft samma erfarenheter.
En liknelse: Antag att jag hävdar att det finns en person som heter Sven-Gurra Aktersnurra och att beviset för det är att jag pratade med honom igår.
Skulle du anse att det var ett giltigt logiskt argument för att Sven-Gurra existerar? Jag har svårt att tro det, och av samma anledning kan aldrig din
subjektiva upplevelse bevisa för någon annan att det finns en gud.
Ett närmesläktat problem är att det inte går att formulera ett giltigt logiskt argument ur en subjektiv upplevelse som bevisar något icke-subjektivt.
Därför går det heller inte ur en personlig upplevelse att bevisa att en varelse existerar.
Dessutom går dina upplevelser att förklara helt naturligt med psykologiska mekanismer. Det är inte din gudsupplevelse jag och andra ateister förnekar,
utan att den skulle höra samman med existensen av en gudom.
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
2. Universums uppkomst får en logisk förklaring med Gud. Frågan om varför det blev liv istället för ingenting är viktig för mig. Och jag tycker
logiken pekar på en Gud.
|
Det finns visst en gen tråd för det ämnet. Det hela faller på att det inte finns några bevis för att en gud skapade universum.
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
3. Moralen som varje människa har. Hur kan vi ha en norm för vad som är rätt eller fel om inte det finns en objektiv norm? |
För det första kan det finnas en objektiv norm även om det inte finns någon gud (om en sådan norm är logiskt möjlig vilket jag inte tror), och för det
andra kan det finnas en gud även om det inte finns någon sådan norm. Därför kan jag inte se vad dessa två frågor har med varandra att göra.
För att ditt argument ska vara giltigt måste du inte bara bevisa att det existerar en objektiv norm, utan också att en sådan norm existerar om och
endast om det också existerar en gud.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
MysteryX
Ganska aktiv
Posts: 70
Registered: 2005-5-4
Member Is Offline
Mood: Heavy Metal
|
|
Hejsan Fredrik.
"Det är ganska lätt att argumentera mot. För det första är det inget "objektivt" argument - man kan inte använda personliga erfarenheter för att
bevisa något för en person som inte haft samma erfarenheter."
Du får nog läsa inlägget igen. Jag skrev aldrig att det var ett objektivt argument, utan ett subjektivt.
"En liknelse: Antag att jag hävdar att det finns en person som heter Sven-Gurra Aktersnurra och att beviset för det är att jag pratade med honom igår.
Skulle du anse att det var ett giltigt logiskt argument för att Sven-Gurra existerar? Jag har svårt att tro det, och av samma anledning kan aldrig din
subjektiva upplevelse bevisa för någon annan att det finns en gud."
Ett par saker: Om du sa att du samtalat med denna snubbe så skulle det avgörande för mig vara om jag kände dig som trovärdig eller inte.
För det andra så räcker det för en hel del människor.
"Ett närmesläktat problem är att det inte går att formulera ett giltigt logiskt argument ur en subjektiv upplevelse som bevisar något icke-subjektivt.
Därför går det heller inte ur en personlig upplevelse att bevisa att en varelse existerar."
Självklart går det inte att bevisa på det sättet. För mig som var med om detta så var det tillräckligt. Det var tom överbevisande.
"Dessutom går dina upplevelser att förklara helt naturligt med psykologiska mekanismer. Det är inte din gudsupplevelse jag och andra ateister
förnekar, utan att den skulle höra samman med existensen av en gudom."
Jag har läst religionspsykologi. Det man säger är: Någonting händer i hjärnan när man har en Gudsupplevelse. Okey, det är ju ganska självklart. Det
säger ingenting om Guds existens.
Vissa "naturliga förklaringar" är ganska långsökta med: Tex så har man observerat en man som talade i tungor på ett utdött språk som han omöjligt
kunde. Förklaringen blev att han som liten bebis - barn haft besök av nån som talade det språket och att han i det undermedvetna snappade upp det.
Det här är faktiskt ett bra exempel. På vilket sätt skulle det motsäga en existens av Gud?
Mvh
MysteryX
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Visst, dina upplevelser har säkert övertygat dig, men de övertygar inte någon annan. Därför är de inte giltiga som argument i en debatt. Vi kanske
menar olika saker med ordet "argument"? Det jag menar är objektiva, sakliga, logiska, rationella propositioner som leder till en slutsats, eller med
Monty Pythons ord: "An argument is a connected series of statements intended to establish a definite proposition."
Jag har aldrig påstått att en subjektiv religiös upplevelse motsäger existensen av en gud. Jag säger bara att den går alldeles utmärkt att förklara
utan att blanda in gudar. Faktiskt nämnde jag inte ens att något händer i hjärnan. Det är ju rätt självklart eftersom alla sinnliga företeelser
korresponderar mot hjärnaktivitet.
Här är återigen ett exempel på skillnaden mellan en teist och en ateist. Ateisten konstaterar bara att du har haft en upplevelse. Du konstaterar samma
sak, men tillägger att "OCH upplevelsen orsakades av en gud." Bevisbördan ligger på dig att bevisa att det var en gud inblandad, eftersom du hävdar
något utöver vad ateisten hävdar.
Anekdotfall om bedragare i Långtbortistan som påstås kunna tala okända språk är också ovärdiga som argument.
[Ändrad 14-05-2005 av PositivAteist]
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
MysteryX
Ganska aktiv
Posts: 70
Registered: 2005-5-4
Member Is Offline
Mood: Heavy Metal
|
|
Okey, men då är vi ju på samma nivå?
Jag skrev redan från första början att det är ett subjektivt argument som är svårt att debattera om. Även om det kan vara intressant.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
OK, då förstår jag.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
atheist_universe
Nykomling
Posts: 20
Registered: 2005-10-31
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
"Visst, dina upplevelser har säkert övertygat dig, men de övertygar inte någon annan. Därför är de inte giltiga som argument i en debatt."
det här är något som många kristna inte verkar förstå. vad är problemet? jag vill inte verka förbannad, men jag har spenderat alldeles för lång tid på
ett svenskt kristet forum där ingen har den minsta förståelse när man påpekar att för en person att säga "gud finns jag har mött honom/henne/det" inte
gäller som bevis.
"2. Universums uppkomst får en logisk förklaring med Gud. Frågan om varför det blev liv istället för ingenting är viktig för mig. Och jag tycker
logiken pekar på en Gud"
kan du kortfattat dra dessa logiska förklaringar?
"3. Moralen som varje människa har. Hur kan vi ha en norm för vad som är rätt eller fel om inte det finns en objektiv norm"
jag skrev min åsikt under moral-tråden.
\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
|
|
JohnStalberg
Ganska aktiv
Posts: 61
Registered: 2006-2-17
Location: Stockholm
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Vet inte om denna tråd är död för länge sedan men jag chansar.
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
"En liknelse: Antag att jag hävdar att det finns en person som heter Sven-Gurra Aktersnurra och att beviset för det är att jag pratade med honom igår.
Skulle du anse att det var ett giltigt logiskt argument för att Sven-Gurra existerar? Jag har svårt att tro det, och av samma anledning kan aldrig din
subjektiva upplevelse bevisa för någon annan att det finns en gud."
Ett par saker: Om du sa att du samtalat med denna snubbe så skulle det avgörande för mig vara om jag kände dig som trovärdig eller inte.
För det andra så räcker det för en hel del människor. |
Ett kanske bättre exempel är om du påstod att du sett ett spöke och samtalat med det då det är långt mer otroligt än att du träffat en person med ett
lustigt namn. Inte för att kritisera utan för att jag tror att jag förtydligar det du menar.
Helt off topic är att jag har för mig att det fanns en Aktersnurra med i telefonkatalogen för ungefär tjugo år sedan. En privatperson alltså. Jag tror
att han hette Lasse-Gurra. Jag vill minnas att jag själv sett det och minns det för att jag själv var tvungen att kolla upp det för att överhuvudtaget
tro på det. Därmed blir spökvarianten betydligt mer otrolig.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Problemet blir ju när man använder sin uppenbarelse som argument för att man bör göra si-eller-så. Argumentet blir ofta så här:
1. Jag har haft en uppenbarelse.
2. Därför tror jag att guden x finns.
3. Guden x vill att vi ska göra si-och-så.
4. Därför bör vi göra si-och-så.
Det finns en rad problem med det argumentet. En personlig uppenbarelse bevisar inte för någon annan att guden x finns, och frågan är om det ens kan
vara mer än ett känslomässigt argument för att tro att x finns. Sedan har vi problemet att veta vad x vill. Hur vet vi att x verkligen vill det vi
tror att den vill och inte att vi inbillar oss? Slutligen har man problemet att visa att vi bör göra si-eller-så bara för att x vill det.
Jag anser att teistisk moral faller på alla punkter.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
JohnStalberg
Ganska aktiv
Posts: 61
Registered: 2006-2-17
Location: Stockholm
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
3. Moralen som varje människa har. Hur kan vi ha en norm för vad som är rätt eller fel om inte det finns en objektiv norm? |
För att det är evolutionärt vinnande att utveckla detta. Gärna i takt med att arten avancerar och får förmåga att göra mer skada än på de primitivare
stadterna. Passar bra med Darwins grejor alltså.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av JohnStalberg
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
3. Moralen som varje människa har. Hur kan vi ha en norm för vad som är rätt eller fel om inte det finns en objektiv norm? |
För att det är evolutionärt vinnande att utveckla detta. Gärna i takt med att arten avancerar och får förmåga att göra mer skada än på de primitivare
stadterna. Passar bra med Darwins grejor alltså. |
Jag skulle vilja tillägga att det inte behövs någon objektiv norm för att vi ska kunna ha en norm för rätt och fel. Jag förstår inte riktigt varför
det skulle behövas någon sådan norm för att det ska kunna finnas saker vi människor gillar eller ogillar. Jag gillar inte korv t.ex men det behövs
ingen objektiv norm som säger att korv smakar illa för att jag ska tycka det. Tyckande är väl tyckande och inget man bevisar vetenskapligt? Jag kan
inte bevisa att korv smakar illa och den som gillar korv kan inte bevisa att det är gott.
Dessutom finns det ateistiska varianter av objektiv moral också så varför skulle en gud vara nödvändig för en objektiv norm? Nu tror jag inte att det
finns något hållbart argument för objektiv moral, vare sig teistiskt eller ateistiskt, men att anta en gud är lika onödigt för att
argumentera för objektiv moral som det är onödigt för att argumentera för att jorden roterar runt solen.
För att uttrycka det lite mer kortfattat och logiskt uppstyltat:
1. Det behövs ingen objektiv moral för att vi ska ha normer.
2. Det behövs ingen gud för att argumentera för en objektiv moral.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Bindler
Ny medlem
Posts: 2
Registered: 2007-3-5
Location: Borlänge
Member Is Offline
Mood: trött
|
|
Nåja. En Gud skulle vara en mycket bra garant för en objektiv moral. Förutsatt en Gud kan vi vara rätt säkra på att det finns en objektiv moral, såsom
det finns i det flesta religioner. Att en objektiv moral skulle kunna finnas ändå kan vara sant, men jag har full förståelse för att religiösa tycker
att marken rycks undan utan en garant för det absoluta i moralen.
Att jag själv inte tror på någon objektiv moral är en annan sak. Det är en tro.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Hur kommer du fram till:
"Förutsatt en Gud kan vi vara rätt säkra på att det finns en objektiv moral"? Teister påstår det, men vad är det som leder till slutsatsen? Jag kan
inte hitta något argument som stöder premissen:
Om gud finns så finns det en objektiv moral.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Andreas83
Ganska aktiv
Posts: 99
Registered: 2005-6-1
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Bindler
Nåja. En Gud skulle vara en mycket bra garant för en objektiv moral. Förutsatt en Gud kan vi vara rätt säkra på att det finns en objektiv moral, såsom
det finns i det flesta religioner. |
Nej, du misstar dig.
|
|
Grottis
Super Moderator
Posts: 346
Registered: 2006-11-14
Location: Urberget
Member Is Offline
Mood: aningen glatt
|
|
Andreas, har du ett argument också?
|
|
Andreas83
Ganska aktiv
Posts: 99
Registered: 2005-6-1
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Grottis
Andreas, har du ett argument också? |
Jag vet inte exakt hur jag skall tolka din smiley, så det är bäst jag förklarar: klicka på de gula bokstäverna så får du ett argument.
|
|
Grottis
Super Moderator
Posts: 346
Registered: 2006-11-14
Location: Urberget
Member Is Offline
Mood: aningen glatt
|
|
Aha, OK, jag kör ett forumgränssnitt, där länkarna inte markeras, så jag missade den du faktiskt har med. Ursäkta!
|
|
Andreas83
Ganska aktiv
Posts: 99
Registered: 2005-6-1
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Aha
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Jag skulle som sagt gärna höra Bindlers argument. Hoppas han återkommer!
Själv har jag inte sett några argument som leder till slutsatsen "Förutsatt en Gud kan vi vara rätt säkra på att det finns en objektiv moral". Jag
antar att ett argument med en sådan slutsats skulle se ut så här:
1. Om p så (om gud finns finns det en objektiv moral)
2. Vi kan vara rätt säkra på att p
3. Alltså kan vi vara rätt säkra på att om gud finns så finns det en objektiv moral.
Alternativt:
1' Om icke-q så kan vi vara säkra på att (om gud finns så finns det en objektiv moral)
Men eftersom icke-q alltid är ekvivalent med en premiss p så är 1' bara ett annat sätt att skriva 1.
Frågan är bara vad p skulle vara och hur vi kan vara rätt säkra på p??? Jag har då aldrig stött på en sådan premiss. Jag har överhuvud taget svårt att
se någon p som skulle kunna motivera 1, oavsett om p är sant eller ej.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Dessutom anser jag att "Förutsatt en Gud kan vi vara rätt säkra på att det finns en objektiv moral" snarare talar för att det inte finns någon gud än
att det finns en objektiv moral. Det är nämligen så att om gud implicerar att det finns en objektiv moral och det inte finns någon objektiv moral så
finns det ingen gud:
B1. Om Gud finns så finns det en objektiv moral
B2. Det finns ingen objektiv moral
Slutsats: Alltså finns inte Gud
Edit - Fotnot: Även om vi skriver om B1 till:
B1' Om Gud finns så kan vi vara rätt säkra på att det finns en objektiv moral
...så kvarstår slutsatsen men den blir istället att vi kan vara rätt säkra på att Gud inte finns.
[Ändrad 2007-03-06 av PositivAteist]
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Thermal
Ganska aktiv
Posts: 114
Registered: 2007-4-4
Location: Marseille
Member Is Offline
Mood: Deltagande
|
|
|
|
Thermal
Ganska aktiv
Posts: 114
Registered: 2007-4-4
Location: Marseille
Member Is Offline
Mood: Deltagande
|
|
På grund av brist på filosofisk bildning har jag lite svårt att hänga med i alla svängar i den här tråden. Vill ändå försöka bidra.
Ett argument som ofta framförs i den religösa debatten är att bevisbördan ligger hos den som påstår att något existerar. Den som påstår att Gud finns
borde därför rimligtvis kunna prestera någon form av objektivt bevis. Vid ett första påseende tycks denna stånpunkt rimlig. Som en enskild person kan
man givetvis inte ägna massor av tid åt att motbevisa allt som påstås om dittan och dattan. När det gäller frågon om Guds existens, som uppendarligen
är en central fråga i de flesta människar liv, tycker jag dock att det förhåller sig lite annorlunda.
Antag att någon påstår sig inte tro på XYZ. Rent praktiskt är denna utsaga fullstänigt meninglös såvida inte mottagaren vet vad XYZ representerar. En
begriplig kommunikation förutsätter således att man har en likartad uppfattning om ords betydelse. Det är just det som är problement med
Gudsbegreppet, det är enormt mångfasetterat.
I fundamentalistika kristna sammanhang är Gud en varelse med absolut makt som styr och ställer, i andra sammanhang, tex. vissa hinduistiska kretsar,
representerar Gud/Gudarna helt enkelt ett ideal vars natur man strävar att uppnå.
I stort sätt alla religösa mämmiskor, som jag resonerat med, befinner sig någon slags (ingenmansland)/( både och) tillvaro mellan dess två
ytterligheter. Givet denna spännvid tycker jag att det är rimligt att ateister tar på sig en del av bevisbördan för de Gudbrerepp de inte tror på.
Anders Nygren har i sin bok ?Eros och Agape. Den kristan kärlekstanken genom tiderna? bearbetat en del av denna problematik.
http://www.teol.lu.se/rit/pdf/1/stenqvist.pdf
Boken är skriven 1930 så språket är lite högtravande. I dag skulle man nog inte karrakterisera eros-motivet, (att skilja från vulgär eros), som en
kärlek riktad mot Gud utan snarare som en strävan efter ett ideal. Av sammanahanget framgår dock klart att det inom den kristna världen och det sedan
lång tid tillbaka, finns strömmningar som är så olika att man inte ett dugg förvånas över den formella splittringen.
En person som föklarar sig inte tro på Gud inför någon som anser att Gud är ett ideal, kommer givetvis att framstå som omoralen personifierad. I detta
sammanhang vore det dessutom intressant att få en utläggning om huruvida ett ideal kan ingå i en naturalistisk världåskådning.
Min mening med detta inlägg är inte att skapa en debatt kring semantiska frågor. Jag är flexibel när det gäller ords betydesle men för att man skall
förstå varandra måste man givetvis komma till någon form av konsensus.
Hur man än vänder och vrider på begreppen så är en av mina slutsatser att ateism, definerad som en ?icke tro på Gud?, skulle vara bätte gagnad av
definitionen ?icke tro på det övernaturliga?. Den senare definitionen är naturligtvis inte heller invändningsfri men tar såvitt jag ser det något
närmare verkligheten.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
"Jag tror inte på det övernaturliga" är inte ateism, det är naturalism.
Bevisbördan ligger fortfarande på teisten, men problemet du tar upp medför bara att han dessutom måste göra ordet "gud" språkligt meningsfullt.
För mig som ateist räcker det att konstatera att "Jag har inget behov av den hypotesen".
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Thermal
Ganska aktiv
Posts: 114
Registered: 2007-4-4
Location: Marseille
Member Is Offline
Mood: Deltagande
|
|
Positiv ateist. Kul att man fick svar.
För övrigt är jag nybörjare i att hantera ett web-forum av detta slag så ni får ursäkta att redigeringen ännu inte är i nivå med övriga inlägg.
Att skilja på ateism och naturalism är naturligtvis en semantisk förfining. Om jag förstått det hela rätt så ingår ateismen i naturalismen och denna
skulle därmed vara den bredare definitionen. Därmed inte sagt begipligare för den som inte är insatt i sammanhanget.
Vad jag i mitt inlägg ville ha sagt är att Gudsbilden är så volatil att alla tunga argument för atesimen med nödvändighet måste vara bredspektrala.
Det räcker inte att hänvisa till konstigheter i bibeln.
För extermfallet där tolkningen av Gudsbegreppet har gått så långt att det enbart har blivit ett ideal så undrar jag om inte teismen och ateismen har
konvegerat. För mig är detta ett språkligt snarare än ett filosofiskt problem.
Ett ideal, (i alla fall vissa), skulle jag vilja tolka som en tro/försanthållande. Skillnaden skulle möjligtvis kunna vara att ett ideal är lättre att
förändra än en tro. Hur hanterar man ideal inom ateismen/naturalismen?
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Nja, man kan ju vara ateist utan att vara naturalist. Jag vet inte om man kan vara naturalist och teist, men varför inte om man antar att gudarna är
naturliga? Demokritus och Epikuros trodde ju att gudarna bestod av atomer.
Som ateist räcker det faktiskt att säga att gudsbegreppet är meningslöst. Det kallas nonkognitivistisk ateism. Man behöver inte bevisa någonting alls.
Det är teisten som behöver bevisa. Ateisten behöver bara vara skeptisk.
Jag förstår inte riktigt frågan om hur man hanterar ideal inom ateismen och naturalismen. Om jag försöker tolka frågan genom mina
ateistiska/naturalistiska glasögon så undrar du vad jag tror att ideal är om jag inte tror på någon övernaturlig verklighet. Mitt svar är att ideal är
tankar - idéer om hur vi tycker att världen borde vara. Vi vet (till viss del) hur världen är, men hur världen borde vara beror på vilka önskningar vi
har.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Varför ska man ta på sig bevisbördan på vad man inte tror på? Tror du på sdlkdsjfdscbknmbvkjdsfs? Varför skulle du ha någon bevisbörda för att inte
tro på sdlkdsjfdscbknmbvkjdsfs när jag inte ens har försökt förklara vad en sdlkdsjfdscbknmbvkjdsfs är för något? Det är först när jag har förklarat
vad jag menar med ett ord som kommunikation blir meningsfull. För mig är "gud" bara ett tomt ord som inte står för något annat än mänskliga fantasier.
I den mån man avser övernaturliga personer är ordet meningsfullt, men när man menar något annat blir ordet "gud" tomt och innehållslöst.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Jaana
Ny medlem
Posts: 9
Registered: 2007-6-7
Location: Finland
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Det här tillför i o för sig inget nytt i debatten, men drar mitt strå till stacken genom att lägga till att en sk gudsupplevelse blir till en sådan
genom attribution. "Det är Gud som kommunicerar med mig". Ang moral så är det ju givet att religionen inte har någon monopol där, trots att det talas
om kristen moral. Ateister kan möjligen ha högre moral än kristna i gemen (se t.ex. på fängelsestatistiken i USA). Dessutom behövs för ultrareligiösa
bara en välkommen "uppenbarelse" för att ändra sig i en fråga, - i motsats till logisk argumentation sedd här.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Vad gäller gudsupplevelser vidhåller jag att dessa upplevelser inte kommer från gudarna. Tvärtom har människan skapat gudarna som ett sätt att tolka
dessa upplevelser. Att man hamnar i trans för att man hummar "Hare Hare" är inget belägg för att det är en gud som orsakar transen, bara att man kan
försätta sig i trans genom att upprepa ett mantra. Att människor i extas börjar rabbla rappakalja (tungomålstal) kan enkelt förklaras med psykologiska
mekanismer. Ingen gud är nödvändig.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Bärnson
Ny medlem
Posts: 1
Registered: 2007-9-6
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
Vissa "naturliga förklaringar" är ganska långsökta med: Tex så har man observerat en man som talade i tungor på ett utdött språk som han omöjligt
kunde. Förklaringen blev att han som liten bebis - barn haft besök av nån som talade det språket och att han i det undermedvetna snappade upp det.
Det här är faktiskt ett bra exempel. På vilket sätt skulle det motsäga en existens av Gud?
Mvh
MysteryX |
Har du någon källa till detta?
Jag har aldrig någonsin hört någon tungomålstalare som sagt en enda fullständig mening på något språk över huvudtaget.
Lyssna på Ulf Ekmans tungotalande någon gång så förstår du vad jag menar.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Själv har jag en bekant som är f.d. pingstvän. Han kan fortfarande tala i tungor. Detta tyder på att tungomålstal är något inlärt, precis som man kan
lära sig att cykla. Att Guds ande faller över honom när han väljer att tala i tungor är knappast en rimlig förklaring eftersom han är ateist.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
nahojth
Ny medlem
Posts: 1
Registered: 2008-5-4
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Tja kanske ett dåligt exempel men jag tycker att om man tror på gud så borde man igentligen tro på djävulen också för det är väl igentligen samma sak
tycker jag. Sen så tror jag att dem flesta tror på religon därför att man tror att det världen ska bli bättre. Religon hade kunnat varit en bra sak om
dem inte krånglat till det hela tiden, som det är nu är det mest krig i religonen och så har det varit länge det är väl ett bevis att det är människan
och inte gud.
nahojt
|
|
SouthPaw
Nykomling
Posts: 12
Registered: 2008-11-18
Location: Karlskoga
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av MysteryX
Här kommer mina argument, dom är väldigt korta och jag fyller på mera eftersom. Är i lite tidsbrist just nu.
Mina personliga argument
1. Den första punkten är en punkt som jag aldrig tar upp i en debatt eftersom den är svår att argumentera kring. Det är en punkt som jag vill kalla
för det subjektiva vittnesbördet. Kortfattat innebär det att jag som troende har en stark Gudomlig upplevelse som grund för mitt val att bli kristen.
Vidare så fortsätter det inre vittnesbördet i mitt fall med en stark före och efter känsla och förändring. Det var denna upplevelse som fick mig att
tro på att Jesus var en verklighet. |
Det är ett bra val att inte ta upp denna punkt i en debatt eftersom ingen debattör kommer ta den seriöst. Personliga upplevelser är svåra att
argumentera, eftersom dina upplevelser inte kan delas med den du talar med. Dock tvivlar jag sällan när folk säger att de haft sådana upplevelser. Om
du säger till mig: "jag har känt den heliga anden" så betvivlar jag inte att du tror det, men jag betvivlar starkt att det du tolkar vara
övernaturligt, verkligen är det!
Ta som exempel någon som säger sig ha blivit bortförd av rymdvarelser. Jag skulle vara försiktig med att säga att dom inte är ärliga i sin tro, men
jag skulle inte tro att det hade hänt, inte en enda sekund
Quote: |
2. Universums uppkomst får en logisk förklaring med Gud. Frågan om varför det blev liv istället för ingenting är viktig för mig. Och jag tycker
logiken pekar på en Gud. |
Universums uppkomst blir inte enklare att förstå, eller mer logisk när du tänker på en ännu mer komplicerad skapare, än skapelse. Thermodynamik och
"laws of causality", dvs orsak och effekt, kräver inte att det finns en skapare för big bang, eftersom de reglerna kräver tid och rum. ( kanske spekulerar när jag hävdar att tid och rymd inte kom till förens big bang.. men utan den spekulationen skulle inte din
Teistiska världssyn fungera heller)
Quote: |
3. Moralen som varje människa har. Hur kan vi ha en norm för vad som är rätt eller fel om inte det finns en objektiv norm? |
Alla människor har inte en moralisk förståelse. Psykopater och sociopater är inte skapade i bilden av gud då, eller?
Sen är jag av en stark övertygelse att Etik och moral kan inte vara objektiv på det sättet kristna vill påstå att det är. en handling som vi anser
vara felaktig, anses utan tvivel vara acceptabel någon annanstans i världen.
Vi kan dock känna empati såvida vi inte är psyko/sociopater och kan därav skapa grundprinciper som vi kan följa, mestadels av själviska själ. Tänk dig
att du och några tusen människor som aldrig har haft social träning eller växt upp i ett samhälle, blir tvingade att skapa ett eget samhälle, helt
utan kontakt med några andra människor. Det blir ganska snabbt klart för er att ni hellre vill leva än att dö, vilket är en ganska grundläggande sak
för att djur. Men därmed kan ni komma fram till en tankegång som går ungefär såhär:
"hmm, jag gillar inte när nån i vårat samhälle dödar en annan, för jag skulle lika gärna kunna vara den personen, och nästa gång är det kanske det om
detta beteendet är acceptabelt"
med det resonemanget kommer man lätt fram till slutsatsen att det är fel att döda varandra, och eftersom många människor kommer hålla med, så kan
samhället fort skapa en regel imot det som lyder något i stil med:
Alla som dödar någon annan blir utvisade från vårat samhälle
När det har kommit så långt, så tar det inte länge förens man gör samma slags regler imot stöld. (för "jag" skulle inte gilla om någon tog mina saker
utan att jag kunde göra någonting åt det)
På detta sätt har det säkert varit i primitivare samhällen, och utvecklingen till det vi har som moral-standard idag, är inte tack vare religion.
Avskaffandet av slaveri, Rösträtt för kvinnor etc etc
|
|
andersbranderud
Ny medlem
Posts: 4
Registered: 2010-8-13
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
"Det finns visst en gen tråd för det ämnet. Det hela faller på att det inte finns några bevis för att en gud skapade universum."
Jo, det finns bevis för en Skapare som skapade universum!:
Enligt vetenskap så har universum en begynnelse ( http://arxiv.org/abs/gr-qc/9403004).
Det är en grundläggande fysisk lag (kausalitet) att varje fysikalisk händelse i universum har en orsak. Eftersom rymd-tiden har en begynnelse så fanns
det en första fysikalisk händelse. Varje observerad fysisk händelse har en orsak. Genom induktion så har den första fysiska händelsen en orsak. Det
vetenskapliga faktumet att rymd-tiden har en begynnelse implicerar att denna Yttersta Orsaken är icke-dimensionell och oberoende av rymd-tiden.
För att bevisa på ett annat sätt:
Fakta: Ingen sak eller händelse i det kända universum och inte heller fysikens lagar saknar en orsak.
Antagande: Det finns ingen Yttersta Orsak (Skapare).
Ergo: Det finns inget universum.
Fakta: Det finns ett universum.
Således: Påståendet som antogs är bevisat att vara ett falskt påstående genom reduction ad absurdum (bevis genom motbevis (engelska: proof by
disproof)).
(Eftersom ?Det finns ingen Skapare? är bevisat vara felaktigt, är motsatsen sann: Det finns en Skapare.)
Anders Branderud
[URL="http://bloganders.blogspot.com/2009/08/proof-of-existence-of-intelligent-and.html"]Bevis för en Skapare och Hans syfte med
mänskligheten.[/URL]
|
|
Thermal
Ganska aktiv
Posts: 114
Registered: 2007-4-4
Location: Marseille
Member Is Offline
Mood: Deltagande
|
|
Det där med kjedjan av orsak och verkan har jag funderat över i flera decennier. För en konventionellet gudstroende så måste det ju finnas en yttersta
orsak till denna guds skapelse, givetvis ett mysterium. Min nuvarande synpunkt är att detta mysterium, om än i en oändligt mycket mindre skala,
ständigt återupprepas, och detta miljardtals gånger per sekund.
Enligt kaosteorin så vet vi att en fjäril som flyger över röda torget i Peking kan påverka vädret i sveige flera år framöver, det är fakta och inget
trams. Men, nu finns det ju händelser på en mycket mindre skala, den kvantfysiska. De är givetvis också orsaken till ett antal andra händelser osv.
Frågan är då om händelser på kvantfysik nivå är verkligt slupmässiga eller enbart observerbart slumpmässiga. Där tar mina kunskaper i modern fysik
slut och jag blir tvungen att förlita mig på auktoriter och de flesta som är verksamma inom detta område anser att kvantfysiken återspeglar en verklig
slumpmässighet.
När jag då försöker lägga alla bitar i detta pussel tillsammans, där avsaknanden av fri vilja till exempel är en konstigt konsekvens av hypotesen
orsak och verkan, så röstar jag åt det kvantfysikaliska hållet.
Rätlinjigt tänkande, avsaknad av hjärtats röst? Jag har hört den kritiken alltför många gånger och är upprktigt sagt ganska trött på den.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Quote: Originally posted by andersbranderud | "Det finns visst en gen tråd för det ämnet. Det hela faller på att det inte finns några bevis för att en gud skapade universum."
Jo, det finns bevis för en Skapare som skapade universum!:
Enligt vetenskap så har universum en begynnelse (http://arxiv.org/abs/gr-qc/9403004).
Det är en grundläggande fysisk lag (kausalitet) att varje fysikalisk händelse i universum har en orsak. Eftersom rymd-tiden har en begynnelse så fanns
det en första fysikalisk händelse. Varje observerad fysisk händelse har en orsak. Genom induktion så har den första fysiska händelsen en orsak. Det
vetenskapliga faktumet att rymd-tiden har en begynnelse implicerar att denna Yttersta Orsaken är icke-dimensionell och oberoende av rymd-tiden.
För att bevisa på ett annat sätt:
Fakta: Ingen sak eller händelse i det kända universum och inte heller fysikens lagar saknar en orsak.
Antagande: Det finns ingen Yttersta Orsak (Skapare).
Ergo: Det finns inget universum.
Fakta: Det finns ett universum.
Således: Påståendet som antogs är bevisat att vara ett falskt påstående genom reduction ad absurdum (bevis genom motbevis (engelska: proof by
disproof)).
(Eftersom ?Det finns ingen Skapare? är bevisat vara felaktigt, är motsatsen sann: Det finns en Skapare.) |
Enligt vetenskapen har universum en begynnelse, ja, men vad som orsakade den finns det olika teorier om (t.ex att vårt universum skapats ur ett svart
hål i ett annat universum, eller att det existerat som en kontinuitet i en "evighet").
Kausaliteten är starkt ifrågasatt genom kvantfysiken. Snarare än att säga att allt som händer har en orsak skulle jag vilja säga att allt som händer
har konsekvenser. Det är egentligen det vi observerar, inte att allt har en orsak. Kvantfysiken visar att saker kan hända utan "orsak". En atom
sönderfaller visserligen för att den har en hög energi i kärnan, men själva tidpunkten för sönderfallet är helt slumpmässigt. Kausaliteten är bara
relevant på makronivå. I universums början fanns bara kvantpartiklar.
Även om det vore sant att alla händelser har en orsak så är inte fysikens lagar en händelse, så du måste bevisa separat att fysikens lagar har en
orsak.
Slutsats: Inga av dina så kallade "vetenskapliga bevis" är vare sig vetenskapliga eller bevis.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Posts: 799
Registered: 2005-4-12
Location: Uppsala
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Ett annat problem du har att brottas med är just att universum uppkommit. Det innebär nämligen att tidsrummet uppkommit. Alltså kan det inte finnas
något "innan universum", eftersom det är en språkligt meningslös ordkonstruktion som inte betyder något. Om det nu inte ens finns något "innan" kan
man fråga sig vad det ens betyder när du säger "Gud skapade universum". Hur är det möjligt om det inte finns någon tid? Det finns ju inget innan, hur
kan då Gud existera i en tid som inte finns?
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|