Hej Anna!
Som Henrik skriver så är inte ateism en livsåskådning. Att kalla ateism för en livsåskådning är som att kalla "att inte samla på frimärken" för en
hobby. Men precis som det finns många hobbies som inte handlar om att samla på frimärken så finns det många livsåskådningar som är ateistiska. Några
exempel: Marxism-leninism, Objektivism och Humanism. Buddism, scientologi och Jainism sägs inbland vara ateistiska religioner (vilket kan diskuteras).
Ateism innebär bara att förkasta gudstro och det finns inget i det som automatiskt säger hur man ska leva.
På samma sätt är inte teism, alltså gudstro, någon livsåskådning, men det finns ett antal livsåskådningar som är teistiska, alltså innehåller teser om
gudarna och hur man bör leva i förhållande till dem. En ateistisk livsåskådning innehåller inget sådant.
Som ateist har man ingen gudstro och därför får man själv ta ansvar för sina åsikter. Om man hatar homosexuella kan man inte skylla på Gud utan man
får själv stå för det. (Till skillnad från t.ex Åke Green som skyller sin homofobi på bibeln).
Till skillnad från Henrik ska jag hjälpa dig lite på traven med ditt skolarbete genom att beskriva
min ateistiska livsåskådning utifrån dina
frågor.
Min människosyn är att människan är den enda varelsen som jag känner till som har en abstrakt idévärld. Det gör oss unika på jorden och kanske i hela
universum. Vi är produkten av en flera miljarder år evolutionsprocess genom vilken universum har blivit medvetet om sig självt. Julian Huxley skrev en
gång en talande dikt om det:
The universe can live and work and plan,
at last made God within the mind of man.
Människan är en fantastisk varelse som är kapabel att göra underbara saker. Se omkring dig och du ser exempel på det hela tiden. Datorn som du läser
detta på är ett exempel. Men vi är också kapabla att göra ohyggliga saker. Andra Världskrigets fasor, folkmordet i Ruwanda och det pågående folkmordet
i Sudan är exempel på det. Människan kan vara god eller ond beroende på situationen så det gäller att utforma samhället så att det goda kommer fram i
varje människa.
Jag menar att samhället bör vara utformat så att alla människor kan förverkliga sig själva. Somliga gillar att samla på frimärken, andra att spela
dataspel. En del gillar att fiska och andra att spela fotboll. Samhället bör vara utformat så att var och en kan göra det den trivs med och utvecklas
med det. Ingen bör tvingas att göra något mot sin vilja så att omskära barn eller gifta bort sina döttrar är förkastligt. Man bör få gifta sig med vem
man vill.
Min världsuppfattning är att allt som händer är naturligt och ingår i en kedja av orsak och verkan. På atomernas nivå finns det slump men väldigt få
saker i den stora världen beror på slumpen. Det mesta är orsakat av något. Det finns ingen plats för mirakler och gudomliga ingripanden. Vilken skulle
vara verkningsmekanismen för det? Tron på det övernaturliga är bara vidskepelse!
Vårt universum är ca 13 miljarder år gammalt och för drygt 4,5 miljarder år sedan uppstod vårt solsystem. Efter en kemisk evolution som forskarna
tvistar om hur lång tid den tog (en miljard år eller "bara" några hundra miljoner) uppstod det första primitiva livet. Allt liv som nu existerar
härstammar från detta liv, men under de mer än 3,5 miljarder år som livet har funnits på vår planet har det utvecklats. Nya arter uppstår och gamla
dör ut. En massdöd inträffade för ungefär 60 miljoner år sedan då dinosaurierna dog ut.
Jag utövar ingen ateism. Det finns liksom inget att utöva. Hur utövar man att det inte finns gudar? Jag försöker leva mitt liv så gott det går genom
att vara snäll mot mina medmänniskor och syssla med sådant som berikar mitt liv.
Min livsstil vet jag inte om det finns så mycket att säga om. Jag brukar gå klädd i jeans och T-shirt för det mesta. Jag äter det mesta (utom korv och
ärtsoppa som jag inte tycker om) och gillar att testa nya maträtter. För det mesta äter jag skräpmat, alltså pizza och hamburgare, eftersom jag är för
lat för att laga mat.
Dödshjälp tycker jag ska vara tillåtet för obotliga sjukdomar där förlängt liv bara innebär förlängt lidande. Om jag själv hade cancer och en vecka
kvar att leva och visste att den veckan skulle innebära smärta, smärta och återigen smärta skulle jag be att slippa den veckan. Om man menar att livet
är för heligt för att förkorta det lidandet så tycker jag att man har missuppfattat
varför livet är heligt! Dessutom tycker jag, som jag
skrev tidigare, att var och en bör få bestämma över sitt eget liv. Det är inte upp till andra att avgöra om jag ska förkorta lidandet eller inte. Det
är upp till mig! Däremot kan jag ha viss förståelse för dem som är oroliga att rätten till dödshjälp skulle kunna missbrukas. Det gäller att utforma
systemet så att det inte kan hända.
Abort, handlar återigen om kvinnans rätt att bestämma över sitt eget liv. Varför ska du och jag kunna tvinga en kvinna att föda ett barn som hon inte
vill ha? En graviditet är inte helt riskfri. Det händer mycket med kroppen och man kan t.ex få depression, diabetes eller blodpropp av att vara
gravid. Att förlösa ett barn är inte smärtfritt! Varför ska andra människor kunna tvinga en kvinna att utsätta sig för de riskerna?
Ju tidigare en abort utförs desto bättre. Att mörda ett nyfött barn är självklart fel. Lika fel är det att abortera ett barn veckan före graviditeten
(om inte barnet har en obotlig sjukdom och inte kommer att överleva eller om mammans liv är i fara om hon föder det). Att abortera ett embryo dagen
efter befruktningen ser jag inte som helst problem med. Mellan dessa extremer går en gradvis gräns. Före 12:e graviditetsveckan ser jag inga problem
alls eftersom embryot inte har något nervsystem och alltså inte kan känna något. Metaforiskt kan man säga att själen kommer då neuralröret sluts i den
12:e veckan. Fram till den 18:e veckan tycker jag att abort är OK, men bör undvikas om det går. Efter 18:e veckan bör man bara göra abort om barnets
eller mammans liv är i fara, så kallade medicinska skäl. Därför menar jag att dagens abortlagstiftning är bra och att om man ska göra abort så ska man
göra det så tidigt som möjligt. Självklart tycker jag inte att det är bra att göra abort. Om man kan undvika det så ska man, men det är mamman som
bestämmer, inte jag!
För mig är det självklart att homosexuella ska få adoptera barn. För ungeför 15 år sedan tyckte jag att det var att gå för långt men med tiden har jag
blivit mer och mer övertygad om att de ska ha den rätten. Argumenten mot att homosexuella ska få adoptera barn är fördomsfulla och utgår från att det
är den som adopterar som ska bevisa att man inte är en dålig förälder, men vad är det som säger att homosexuella skulle vara sämre föräldrar än
heterosexuella, bortsett från fördomar? Varför är det just homosexuella som inte ska kunna adoptera? Varför inte långa, korta, tjocka eller kristna?
Nej självklart ska alla föräldrar bedömas utifrån hur bra föräldrar de är, och inte utifrån religion, sexuell läggning eller annat.
Könskvotering är jag skeptisk till. Jag tycker att alla människor ska ges samma chans utifrån sina personliga förutsättningar. Om man t.ex kvoterar in
män på en vårdutbildning betyder det att kvinnor som hade bättre betyg inte fick gå utbildningen för att män med sämre betyg skulle få gå istället. Är
det rättvist? Jag tycker inte det. Om det finns strukturella fel i samhället tycker jag att det är de strukturella felen som ska åtgärdas och det gör
man inte genom att vara orättvis. Om problemet är att människor diskrimineras på grund av kön så löser man inte det genom diskriminerande kvotering.
Om problemet är att folk ser till en människas kön istället för deras personliga egenskaper så löser man inte problemet genom att kvotera in människor
av ett kön för då har man samma typ av tänkande som gav upphov till problemet.
Tillägg: Angående att leva som man själv vill leva så försvarar jag abortmotståndares rätt att avstå från abort. Jag försvarar rätten för den som inte
vill ha dödshjälp att avstå. Jag försvarar homosexuellas rätt att avstå från att adoptera barn, osv - men det är de själva som ska bestämma och av
precis samma anledning ska andra kunna välja abort, dödshjälp eller adoption om de själva vill.
[Ändrad 2007-05-12 av PositivAteist]
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)