Thermal
Ganska aktiv
Registered: 2007-4-4
Member Is Offline
Mood: Deltagande
|
|
Påvens 7 nya synder
Påven har listat 7 nya synder:
? Vållande av fattigdom
? Miljöförstöring
? Växande orimlig rikedom
? Genmanipulation
? Social orättvisa
? Moraliskt omstridda expriment
? Drogmissbruk
Jag har inte hittat orginaldokumentet, så om någon skulle kunna tipsa så vore det bra.
Min avsikt med denna tråd är inte att avhandla synderna punkt för punkt, utan mer att försöka förstå motivet för dessa ställningstaganden.
En del punkter kan jag spontant tycka är moderna anpassningar av bibeltexter, andra punkter som tex. miljöförstöring och genmanupilation har jag svårt
för att finna stöd för i bibeln. Nu är jag på intet sätt någon expert på bibeln. Den har ett så diversifierat innehåll, att det givetvis alltid finns
något att peka på.
För katoliker tog det 1000 år för att erkänna att stormningen av Konstantinopel under korstågstiden, med åtföljande blodbad, var omoraliskt. Det tog
400 år att erkänna att Galleleo hade rätt osv. Kanske har påven bestämt sig för att reagera snabbare? Kanske tycker han rent spontat att
miljöförstöring är omoraliskt? Kanske har han givit efter för trycket utifrån?
Det två sistnämnda förklaringarna leder mig till att återigen tugga ett av mina standardargument:
Moral skapas inte ur heliga skrifter utan av det mänskliga erfarenhetskapitalet.
|
|
Ron
Ny medlem
Registered: 2008-4-21
Member Is Offline
Mood: irriterad
|
|
En viktig parameter när det gäller miljöförsöring är befolknings ökning.
Det samma skulle jag tro när det gäller fattigdom.
Jag undrar om påven tycker vi borde göra något åt befolkningsökningen på jorden...
I övrigt, även om bibeln inte säger att Gud skall straffa oss om vi inte värna miljön har jag för mig att det stå på något ställe att vi skall
förvalta våra tillgånger. Det finns även ställen där det står, eller kan tolkas som, att vi skall vara snälla mot, och till och med älska varandra,
och om man inbegripa framtida generationer så gäller det att vi är rädda om Jorden.
Min arbetsgivares ledord är \"Ingenting är omöjlig\"
|
|
Thermal
Ganska aktiv
Registered: 2007-4-4
Member Is Offline
Mood: Deltagande
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Ron
Jag undrar om påven tycker vi borde göra något åt befolkningsökningen på jorden...
I övrigt, även om bibeln inte säger att Gud skall straffa oss om vi inte värna miljön har jag för mig att det stå på något ställe att vi skall
förvalta våra tillgånger. Det finns även ställen där det står, eller kan tolkas som, att vi skall vara snälla mot, och till och med älska varandra,
och om man inbegripa framtida generationer så gäller det att vi är rädda om Jorden. |
Att vi skall förvalta våra tillgångar. Om du nu finner ett stöd för detta i bibeln så tryck ut alla sitat du kan finna med stora
bokstäver och förmedla dom till kristna trosbekännare och du har gjort en god gärning.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Registered: 2005-4-12
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Ron
och om man inbegripa framtida generationer så gäller det att vi är rädda om Jorden. |
En lösning på befolkningsökningen kunde vara att påven uppmanade sina anhängare att använda preventivmedel!
Angående att älska varandra är det ren bull [Censored] när det kommer till påven. Han sprider mest hat tycker jag.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
SouthPaw
Nykomling
Registered: 2008-11-18
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
är han imot genmanipulering?!?
katolska kyrkan nöjer sig inte med att vara en stor bidrags-faktor till siffrorna av folk som har aids och hiv i afrika. Nu vill dom hämma deras
matmöjligheter också?
|
|