Etisk egoism innebär att vara egennyttig, men inte på andras bekostnad; att handla i sitt eget intresse och samtidigt respektera andras rätt att göra
det samma. Det innebär att alla människor existerar för sin egen skull. Varje individ äger sig själv och har rätt att leva sitt eget liv. Egoismens
motsats är altruism, som innebär att självuppoffrande tjäna andra; att främja andras intressen istället för sina egna. Altruism innebär alltså att
existera för andras skull. Därför att självuppoffring är självdestruktivt är altruismen en destruktiv och människofientlig etik.
Egennytta på andras bekostnad är egoism separerad från etiken, d.v.s. oetisk egoism, och detta är självklart fel. Men det är ett misstag att tro att
altruismen ska lösa problemet med oetisk egoism. Altruismen har den motsatta effekten; den
gynnar den oetiska egoismen. Att offra sig själv,
och att offra andra, är två sidor av samma mynt. Du ger oetiska egoister mera makt när du är villig att offra dina egna intressen. Det är bara etisk
egoism som kan motverka oetisk egoism. För att inte bli utnyttjad av hänsynslösa människor måste du vara egoist; du måste försvara dina egna
intressen.
Både altruism och oetisk egoism innebär att människor inte existerar för sin egen skull. Detta är därför två sidor av samma mynt, och den altruistiska
etiken har ofta använts av oetiska egoister för att manipulera och kontrollera folk. Adolf Hitler förstod mycket väl att han behövde angripa och
eliminera egoismen för att kontrollera folket, eftersom egoister gör det de själva vill. En diktators mål är att förvandla folket till marionettdockor
som osjälviskt lyder sin ledare.
?The wishes and the selfishness of the individual must appear as nothing and submit,? declares Hitler in Mein Kampf; a man must ?renounce putting
forward his personal opinion and interests and sacrifice both.?........The political implementation of ?subservience to the Whole,? according to the
Nazis, is subservience to the state?which requires of every German the opposite of self-assertion. Hence the ruling principle of Nazism, as defined by
a group of Nazi youth leaders. The principle is: ?We will.? ?And, if anyone were still to ask:
What do we will???the answer is given by the
basic idea of National Socialism: ?Sacrifice!?? (Leonard Peikoff; The Ominous Parallels, s. 68-69)
Dem som vill att självuppoffring ska vara ett ideal vill rättfärdiga offrandet av människor. Om det är meningen att människor ska offra sig är det ju
meningen att människor ska offras. Självuppoffring och omoral går hand i hand. När människor inte existerar för sin egen skull är det ingen som har
rättigheter, och då kan människor offras. Altruismen fungerar som ett maktverktyg för makteliten, och därför är det altruismen som är en härskar-etik,
inte egoismen. Individernas ego är en diktators fiende.
Man bör uppmuntra folk att skydda sina egna intressen istället för att låta sig förtryckas och utnyttjas av omoraliska människor, och därför bör man
främja den etiska egoismen. Rättigheter är egoistiska därför att dina rättigheter har som funktion att skydda dina egna intressen. En osjälvisk
rättighet är en självmotsägelse. Ett rättssamhälle är därför ett egoistiskt samhälle. Egoism som etiskt ideal innebär att respektera både sina egna
och andras intressen. Varje individ är ett mål i sig själv, och inte ett medel för andras mål. Grundläggande respekt är att erkänna varje individs
rätt att existera för sin egen skull, och därför är etisk egoism är den enda etiken som gör det möjligt för människor att respektera varandra.
Att vara självständig innebär att ta vara på sig själv och sina egna intressen. Det innebär att
mina handlingar främjar
mitt liv och
mina intressen, och
dina handlingar främjar
ditt liv och
dina intressen. Alltså; självständighet och egoism är i
princip samma sak. Det är omöjligt att vara självständig om du inte är egennyttig. Detta innebär att altruismen skapar ett samhälle med osjälvständiga
individer där många behöver hjälp men få har möjlighet att hjälpa, och därför är det altruismen som skapar de flesta problem som altruismen påstås
lösa. Egoismen skapar ett samhälle med självständiga individer där de flesta klarar sig själva, och där de flesta har större möjligheter att hjälpa
när det behövs.
Egoism innebär att egenintresset är det primära, men detta utesluter inte att man kan hjälpa andra. Egoism är en
förutsättning för att hjälpa
andra, för du kan inte hjälpa någon om du själv är hjälplös. Om du inte är egennyttig är det du som behöver hjälp. Du måste vara självisk för att vara
?osjälvisk.? Dessutom är det egoistiskt att ta emot hjälp, och därför kan du inte hjälpa en osjälvisk människa. Du kan inte hjälpa en människa som
inte vill hjälpa sig själv. Den bästa hjälpen är att hjälpa folk att bli självständiga; att lära folk att ta vara på sina egna behov och intressen.