Nightfly
Ganska aktiv
Registered: 2005-11-10
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Sämre samhälle med religion?
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Registered: 2005-4-12
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Intressant, men jag tror att slutsatsen är ett felslut. Nu har jag inte läst ursprungsartikeln, men att två variabler samvarierar betyder inte
nödvändigtvis att den ena beror på den andra. Det kan lika gärna vara tvärt om - eller så kan båda variablerna bero på en tredje icke undersökt
variabel.
Min hypotes, som jag tycker är mycket troligare än Gregory Pauls slutsats, är att i länder med mycket sociala problem dras folk till religionen. Jag
tror att välstånd mer eller mindre autmoatiskt gör människor mindre benägna att attraheras av enkla religiösa budskap, och vice versa att den som har
det svårt tar till religionen som tröst. Sedan spelar naturligtvis propaganda en roll också. Så länge de religiösa organisationerna är bra på att
marknadsföra sig kommer de vinna anhängare.
Därför behövs ateistiska motargument som motvikt mot religiös propaganda.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Nightfly
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Ja, du ligger nog närmare sanningen. Jag tyckte inte heller att det var en knivskarp undersökning, men kul att läsa ändå.
Vet du om det finns någon undersökning gjord på sambandet mellan levnardsstandard/utbildning/demokrati och ateism? Jag menar om religionen automatiskt
försvagas i länder med bra utbildningssystem?
[Ändrad 2005-11-19 av Nightfly]
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Annat som pekar på ett samband mellan utbildning och ateism är att en stor andel av vetenskapsmännen i USA är ateister. Bara runt 20% tror på en
personlig gud, mot 90-99% hos allmänheten.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Nightfly
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
|