Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Islänning utan tru
Asta
Ny medlem
*




Inlägg: 1
Registrerad: 2006-1-16
Befinner sig: Island
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-1-16 kl 11:32
Islänning utan tru


Jag är en gammal tant på snart 47 år. har 3 barn, var av 2 är döpta i kyrka. Jag är också gift i en kyrka. Har aldrig varit särskyld religös, men gjort som alla andra, tills jag fick min sista flicka när jag var nästan 40 år. Då hade jag inte varit i kyrka sen min näst älsta flicka blev döpt 8 år tidligar. Jag började fundera på om jag verkligen kunde stå i kyrkan og lova att uppfostra min lilla flicka i kristen tru. Hade jag en kristen tru som jag kunde använda i min uppfostran? Tycker jag att det är bra att uppfostras i kristen tro? är deras moral o.k. Jag har jo berättat om jultomten för mina barn, men ser mera på det som en oskyldig lek och har njutit av att ha väldigt snälla barn i december, men det är endå fel att ljuga för barnen, fast jag har sett jultomten själv men aldrig gud, så egentligen tror jag mera på jultomten en gud. Er det rätt att ljuga för barnen om gud. När jag granskade mitt sinne, kom jag fram til att jag hade inget i kyrkan att göra, och det som värra var, jag tycket den var till och med skadlig i vissa sammanhang.

Det har gått några år nu och jag har blivit mera och mera övertygat om att det inte finns någon gud och att kyrkans moral är för låg för att kunna rättferdiggöra detta lurendrageri. Jag har bott i Sverige i många år. Stötte inte på några stora problem i Sverige fast jag inte uppfostrade mina barn i kristen tru. Fick endå kämpa ganska hårt för att få skolavslutningen bort ur kyrkan i Bollebygd. Skolan var det inget problem med, så fort jag påpekade lagen, var skolavslutningen ut ur kyrkan, men jag fick mera problem med föreldrana, och det var mycket skrivit i lokalticningen.

Förra året flyttade jag sen hem till Island. Jag bor i en liten by på 15 000 invånare, och det är jätte jobbigt med kyrkans inflytande här. Ungarna sjunger religösa sånger på skolan, frelsningsarmen kommer på besök ditt och ungarna får spela religös teater. Jag vet inte var jag skall börja och jag vill inte att mina barn blir utsatta för spydiga kommentarer som det blev i Bollebygd. Jag försöker därför heller att jobba centralt.

Nu behöver jag lite hjälp från er. I den största tidningen här på Island var det i går en artikel om folkmorden i Ruwanda. Det var en lång artikel, men det var inte ett ord skrivit om kyrkans del i folkmorden. Jag kom i håg att när jag vari Sverige, var det ett program i TV om kyrkans del i folkmorden. Jag kommer inte i håg så mycket fakta att jag kan skriva en artikel, så om det är någon av är som har lite fakta till mig, eller kan berätta för mig var jag får tag i fakta, skulle jag vara mycket tacksam. Har varit på internet och letat, men inte hittat något.
Med vänliga hälsningar Asta
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-1-16 kl 19:21


Jag blir lite förvånad att höra att det är så i skolorna på Island. Jag trodde ni nästan hade lägre andel kristna än Sverige så då trodde jag ju att det avspeglades i en sekulariserad skola. Kan du inte skriva insändare i tidningarna anonymt?

Jag såg en dokumentär om kriget i Ruwanda för något år sedan. Det var kristna milisgrupper, bland annat några som fick stöd av kristdemokraterna i Belgien, som organiserade folkmorden. Mer än så vet jag inte.

I norra Uganda finns även en religiös gerilla som heter "Herrens Motståndsarmé" som värvar medlemmar genom att predika evangeliet till folk. Den gruppen begår också en rad övergrepp på civilbefolkningen.

Googla lite på "Rwanda" och "christianity" så lär du hitta information. Jag hittade följande:

"IN THE NAME OF GOD
Regissörer: Maria och Peter Rinaldo / 58 min / 2004
I det fruktansvärda folkmordet i Rwanda 1994 deltog befolkningen själv i mördandet. Kristendomen användes för att motivera folket till mördandet. Hutufolket sades vara det utvalda folket som attackeras av hedningar. I unika filmscener följer filmaren Jesus arme i deras fortlöpande arbete att infiltrera och attackera mål i Rwanda. Regimen som låg bakom folkmordet sade sig vara kristna och fick stöd från den katolska kyrkan och från Christian Democratic International. Filmen visar hur religionen användes i folkmordet i Rwanda. Vi får även höra ögonvittnen inom den katolska kyrkan."

http://net11.amnesty.se/www/wk/film2



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-9 kl 01:06


FashionFlashNYC: A Place for Vintage Clothing| For more articles on tech culture iwc gst chronograph replica and politics ..check out our site loquiveri.com ��Have you ever heard of the human bowling ball?�� said Jim Ressler CEO and Founder of FashionFlashNYC at the beginning of our. ��I invented that. I put jay Leno in one of those.�� Ressler has taken the road less traveled as entrepreneur from the day he graduated from college. Ressler decided that he wasn��t going to go the traditional career path oris replica watches replica rado sintra jubile collection swiss watches and decided to go into the nightclub business. With no connection to the industry he was able to raise money and buy his own nightclub at 22. After selling his nightclub business fake graham watches Ressler moved into trading of high end clothing. ��I have always believed that there is a certain set of skills that can be transferable to any business �� said Ressler. ��I have demonstrated that hard work determination and leadership can lead to successful business ventures in various industries. FashionFlashNYC is Ressler��s latest venture. FashionFlash NYC is an online resource that connects fashionistas to vintage high end luxury goods including Hermes Chanel Louis Vuitton and Goyard����we��re like a luxury matchmaker �� Ressler says. ��We are different from EBay because we curate and authenticate vintage accessories �� said Ressler swiss replica watches who oversees a staff of 4. ��We have four people dedicated to researching information for our service: www.pricemybag.com. So many people have luxury items that they don��t want (or won��t wear) and would like to sell. We respond to all inquiries within 72 hours to determine the value and potential customer for your unwanted handbags trunks jewelry and watches.�� ��Spiritual Capitalist and The Alchemist are two books that have had a tremendous impact on my life and career �� said Ressler. ��As far as people I would invite to dinner I would say: Steve Jobs Bernard Arnault Warren Buffet and Thierry Hermès.�� When asked if he could provide some advice for youngentrepreneurs Ressler had one suggestion that he has implemented his entire life: make your hardest call of the day first thing in the morning. 0 comments 0 called-out

Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group