Nihonshu
Super Moderator
Registered: 2005-4-13
Member Is Offline
Mood: Upptagen
|
|
Scientologernas hemligheter
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Registered: 2005-4-12
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Fast ska man hårdra det är $cientologin en ateistisk religion. Hur de kan få statsbidrag som trossamfund är mig en gåta. Hur ser en gudstjänst ut i en
religion utan gudar? Å andra sidan får ju buddisterna med rätta statsbidrag som trossamfund (om man inte ifrågasätter stödet över huvud taget - jag
utgår i resonemanget att buddister med rätta får bidrag som trossamfund från att stödet är godtagbart).
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Nihonshu
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Är den verkligen ateistisk? Xenu är ju odödlig och extremt mäktig tex. Låter som en slags halvgud om inget.
• Nihonshu • Naturalist • Cineast •
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Men Xenu är ju väl naturlig varelse, och dessutom anser de väl att han är ond? Ett kriterium för en gud inom en religion är väl att man tillber den,
inte att man hatar den? OK, det kan ju vara en ond gud, men det är liksom inte den religionens gud. Jag tycker ändå inte att man kan säga att Xenu är
en gud om han är en varelse som kommit ur universum.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Nihonshu
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Mja.. ond eller god i sig har ju inget med om det är en gud eller inte. Det dräller ju av kulter inom hinduismen tex som fokuserar sin dyrkan på Kali.
Lite vanligare är då även de som dyrkar Shiva, och Shiva är ju långt ifrån sedd som rent "snäll" direkt. Kali är definetivt inte snäll iaf.
Gudarnas roll i asatro och grekisk mytologi är ju också helt annorlunda än i bibeln, arroganta väsen som finns bland oss typ.
Poängen är väl att en gud inte behöver vara allsmäktig för att vara gud enligt massor av religioner. Allt den behöver vara är "övernaturlig". Och då
är frågan om inte ett väsen som heter Xenu, gömt i ett berg som de rimligtvis kommer påstå att man aldrig kan hitta retoriskt, levt i 75 miljoner år,
som påverkat allt och allting i universum inte skulle kunna kallas gudom. Med tanke på att för många andra religioners gudar enligt de troende är
konkreta existerande väsen, lika naturliga som kossan på ängen, men med mer krafter osv.
|
|
Nihonshu
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Glömde kontentan...
Är Xenu vetenskapligt prövbar? Skulle man kunna hitta Xenu om man letade över hela universum, konkret letade, inte någon andligt letande...Om inte, om
de slingrar sig på något sätt och för varje undersökt berg skulle säga att Xenu finns under ett annat är det ju samma typ av oprövbarhet som alla
andra gudar "lider" av.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Anledningen till att jag anser att man inte kan tala om Xenu som en gud är bland annat att man inte dyrkar honom inom $cientologin. Det är sant att
t.ex Shiva och Khali är onda gudar, men det är gudar som dyrkas inom hinduismen. Xenu är Scientologernas största fiende. Alla onda gudar är eller har
varit dyrkade av människor. Det är en skillnad.
En annan anledning till att jag anser att man inte kan betrakta Xenu som en gid är att han är en varelse i universum. Visst, han har vad vi skulle
kalla övernaturliga förmågor, men det gör honom inte mer till en gud än t.ex Darth Vader, som ju också har vad vi skulle betrakta som övernaturliga
förmågor.
Samma sak med tethaner. De är onda andar som besitter våra kroppar och gör oss sjukliga, samt ofömögna att utnyttja "kraften", om du tillåter att jag
drar liknelsen med Star Wars vidare. "Kraften" skulle jag anse varken vara övernaturlig inom $cientologin eller i Star Wars. Snarare är det en
naturlig superkraft som anses genomsyra universum.
Så vitt jag vet räknas inte Xenu som världens skapare, utan är en produkt av universum, fast $cientologerna är kanske anti-evolutionister? Deras
historiebeskrivning finner i alla fall inget stöd i vare sig evolutionsteorin eller någon annan vetenskaplig teori.
Ja, jag skulle tro att Xenus existens är ofalsifierbar, men är det verkligen ett kriterium för att vara en gud? Både de grekiska, romerska och
fornnordiska gudarna är väl falsifierbara?
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Nihonshu
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Är de grekiska, romerska och nordiska gudarna falsifierbara?? På vilket sätt då?
|
|