Ateistiskt Forum
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: Barnatro, lördag 3/3 i tvåan, om religiös indoktrinering
Grottis
Super Moderator

Registered: 2006-11-14
Member Is Offline

Mood: aningen glatt

[*] posted on 2007-3-3 at 15:58
Barnatro, lördag 3/3 i tvåan, om religiös indoktrinering

Detta är ett tv-tips. Orvar Säfström sätter tänderna i ett nytt ämne.

Ur programtablån:
Quote:
20:00 Tema: Barnatro
En kväll om att växa upp i en övertygelse. Temakvällen sänds mellan 20.00 och 22.55. Är det rätt att ge barn en trosuppfattning redan när de är små eller ska de få välja själva? I Sverige har frågan om de religiösa friskolorna debatterats hetsigt. Vissa hävdar att de religiösa friskolorna inte erbjuder en vetenskaplig grund för sin undervisning och andra menar att så är fallet. I USA har föräldrar till och med valt att ta sina barn ur skolan för att själva undervisa dem i hemmet för att försäkra att de får rätt världsuppfattning. Programledare: Orvar Säfström. Bredbild. Text-tv 299. [80357]

20:01 The virus of faith
Brittisk dokumentär från 2006. Andra delen av den tvådelade dokumentären "The root of all evil?". Richard Dawkins är professor i "the public understandig of science", den populärvetenskapliga förståelsen av forskning, vid Oxfords universitet. I "The root of all evil?" utmanar han, det han kallar "processen bakom den icke tänkande trosuppfattningen". Hur kan det komma sig att militanta trosuppfattningar har ökat då forskningen tydligt avskaffat gamla religiösa myter? Dawkins menar att förevigandet av religiösa myter som i sin tur leder till intolerans i samhället bygger på att religion tvingas på barn som är för oerfarna för att själva ta ställning. En kontroversiell dokumentär som väcker stora frågor. [100069864]

20:20 Tema: Barnatro
Studiosamtal. Orvar Säfström samtalar med inbjudna gäster. Bredbild. Text-tv 299. [1459999]

20:30 Halleluja-bröllop
Svensk dokumentär från 2005. Först kommer Gud, sen äktenskapet och sen karriären. I denna dokumentär möter vi Madeleine Liljebäck, 18 år, och Jorge Vasquez, 22 år, som älskar varandra men främst älskar de Jesus och Gud. De har båda växt upp i troende familjer och följer sin övertygelse i allt de gör. En film om ung kärlek och stora beslut. Regi: Liv Weisberg. [7721]

21:00 Aktuellt
Text-tv 299. [13609]

21:15 Tema: Barnatro
Studiosamtal med Orvar Säfström och inbjudna gäster. Bredbild. Text-tv 299. [3801785]

21:30 Jesus Camp
Amerikansk dokumentär från 2006. Ett växande antal evangelister i USA är övertygade om att en religiös väckelse är absolut nödvändig för Amerikas framtid. För att det ska bli möjligt förbereder de sig genom att träna barn till framtida ledare som ska föra deras övertygelse vidare. Filmen följer en grupp små barn till pastor Becky Fishers sommarläger där de lär sig att bli hängivna kristna soldater i Guds armé. De tränas i att ta tillbaka det fallna Amerika till Kristus. Filmen ger en unik inblick i den intensiva inlärningen på lägret och hur dessa pånyttfödda kristna barn uppfostras i syfte att bli aktörer i Amerikas politiska framtid. I filmen ser vi Bushs före detta religiösa rådgivare, pastor Ted Haggard, som sedan filmen gjordes blivit anklagad för och drogmissbruk och sex med en prostituerad man. Regi: Heidi Ewing, Rachel Grady. [4563864]

8)

View user's profile Visit user's homepage
PositivAteist
Super Moderator

Registered: 2005-4-12
Member Is Offline

Mood: Positiv

[*] posted on 2007-3-3 at 16:22

Extra kul att de är två religionskritiska inslag (The Virus of Faith och Jesus Camp). Enligt uppgift medverkar Andreas Palmqvist från Humanisterna i Skåne i studion. Antagligen är det någon prälle med också. Det ska bli kul att höra vad Andreas har för svar till prällens undanflykter.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-3 at 16:49

Jag ser verkligen fram emot denna tema-kväll på teven. Har redan köpt pop-corn. Låt oss posta vad vi tyckte efteråt.

PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-3 at 17:26

Japp! Jag kommer garanterat att bojkotta "Andra chansen"! :D

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-4 at 00:25

Nu har jag tittat klart. Jag är skakad i mitt innersta! :mad:

Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-4 at 01:30

Dokumentären Jesus camp var starkt snus, må jag säga. Här handlade det om religiös hjärntvätt och indoktrinering. Man driver sjuåringar till tungomålstalande, transtillstånd och religiös extas som slutar i epilleptiska kramper på golvet. Man skrämmer med Satan och Helvetet och gör barnen till hängivna abortmotståndare genom att få dem att känna skuld över alla de barn "that didn't make it", som kunde ha varit deras kompisar idag.

Andreas83
Ganska aktiv

Registered: 2005-6-1
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 2007-3-4 at 03:20

Ursäkta franskan, men vilka jävla ultradårar de vuxna var! Förutom lägerledaren själv ondgjorde jag mig ordentligt över mamman som alldeles säkert var vetenskapligt illitterat, men som utan att tveka slog fast att skapelse är den enda rimliga förklaringen till världen och livet. När deras barn senare i livet kommer i kontakt med det samhälle som existerar utanför deras egen lilla bubbla kommer nog en och annan av dem att uppleva en svår kris. Det har hänt förr.
View user's profile
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-4 at 03:46

Mycket upprörande med den kristna hemundervisningen var att mamman lärde barnen att förneka klimathotet och evolutionsläran, verkligen trummade i dem hur de skulle finta bort bevisen.

Jag har alltid hävdat att det är kristendomen i USA som förorsakar att landet gör så lite eller inget alls för att stoppa den massiva miljöförstöringen. Nu fick jag ytterligare vatten på min kvarn.

Tyvärr är det inte säkert att barnen så småningom kommer i kontakt med världen utanför bubblan. De fundamentalistiska kristna är ingen liten sekt utan finns överallt och präglar stora delar av det amerikanska samhället. Det är en så pass stor bubbla att man inte behöver tvingas utanför någonsin.

Andreas83
Ganska aktiv

Registered: 2005-6-1
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 2007-3-4 at 14:12

Det är förstås sant. Evangelikal kristendom sägs ju vara mainstream i USA.
View user's profile
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-4 at 21:16

25% av alla amerikaner, eller 80 miljoner, sade man att de var i Jesus Camp. Jag tror det var den lite mer liberale kristna radioprataren som nämnde det.

Det sorgliga är att de kreationistiska argumenten som man presenterar för barnen är en skenbild av evolutionsteorin. När man hävdar att evolutionsteorin säger att allt är slump så får barnen en felaktig bild av evolutionsteorin. Om de åtminstone hade sakliga argument!

Å andra sidan, när barnen växer upp och inser att de har blivit lurade så kanske de tar avstånd från hela kristendomen, likt Einsteins avståndstagande från judendomen:

Quote:
As the first way out there was religion, which is implanted into every child by way of the traditional education-machine. Thus I came - though the child of entirely irreligious (Jewish) parents - to a deep religiousness, which, however, reached an abrupt end at the age of twelve. Through the reading of popular scientific books I soon reached the conviction that much in the stories of the Bible could not be true. The consequence was a positively fanatic orgy of freethinking coupled with the impression that youth is intentionally being deceived by the state through lies; it was a crushing impression. Mistrust of every kind of authority grew out of this experience, a skeptical attitude toward the convictions that were alive in any specific social environment-an attitude that has never again left me, even though, later on, it has been tempered by a better insight into the causal connections.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-4 at 21:21

Vad säger ni om de andra filmerna då? The Virus of Faith hade jag redan sett så den hoppade jag över och tittade på Existens på webb-TV istället ("Sverigedemokraterna de nya Kristdemokraterna?"). Intressant förresten att Existens har blivit ett forum för religionskritik.

Jag tycker medlemmen i Södermalmskyrkan gav ett gott intryck. Hans fru var jättesöt och båda var moderiktigt klädda. Sympatiskt att han skulle acceptera om hans barn blev ateister och att han tyckte det var kanonbra om de fick lära sig om evolutionsteorin. Jag blev uppriktigt förvånad!

Vad tycker ni om intervjuerna med Ella Bohlin och Andreas Palmqvist? Jag tycker Andreas missade två viktiga saker: Att ifrågasätta den tolkning av Europakonventionen som legitimerar konfessionella friskolor och att påpeka att barnens rätt går före föräldrarnas.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-5 at 00:02

Det svenska kristna brudparet uppvisade precis den naivitet som jag så ofta möter hos väckelsekristna. Tjejen sade nej till sex före äktenskapet och menade underförstått att AIDS var straffet för sexuell promiskuitet. Hon tycktes också villig att foga sig i den kristen-patriarkala könshierarkin, där mannen är familjens huvud och bestämmer över frugan. Det är bäst om mannen bestämmer saker och ting, hävdade hon bestämt.

PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-5 at 19:23

Visst, man kan tycka att hon är indoktinerad, men om hon mår bra av det? Värre då med någon som har den inställningen och är gift med en man som misshandlar henne.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-5 at 19:34

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Visst, man kan tycka att hon är indoktinerad, men om hon mår bra av det?

I det här fallet krockar välbefinnandet med andra grundläggande värden: sanning, förnuft och kunskap.

PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-5 at 19:35

Att mannen är kvinnans överhuvud handlar väl inte om sanning eller kunskap? Det är en värdering.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-5 at 19:37

PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-5 at 19:49

Jag tänkte på hennes åsikter om mannen som hennes överhuvud. Det borde om inte annat framgå av att jag nämnde män som misshandlar sina fruar.

Hennes åsikter om AIDS är bara irrationella, men de drabbar ingen så länge sådana som hon inte hamnar i majoritet och påverkar kampen mot HIV.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Grottis
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-5 at 20:00

Uttrycker verkligen satsen "Mannen är kvinnans överhuvud" en värdering? Den ser ut som en faktautsaga! :o

PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline

[*] posted on 2007-3-8 at 00:13

Det är en värdering maskerad som en faktautsaga. Vad den egentligen säger är "mannen bör bestämma över kvinnan".

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)

Go To Top