Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Religös tro och ekologi
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2007-10-29 kl 20:33
Religös tro och ekologi


Hamnade efter den del surfande på Allotetraploids blog den 29 oktober, som refererar till en religös debatt i tidnignen Washington Post.
http://allotetraploid.se/

Detta inlägg handlar om E.O. Wilsons bok The Creation. Wilson kritiserar där många kristnas attityd till ekologi och biodiversitet. Enligt min förståelse framför han att kristna, som tror att den yttersta dagen är nära, inte har någon som helst andledning att bekymra sig om vår miljö. De tror nämnligen på ett gudomligt nedstigande som på något sätt kommer att ställa allt till rätta. Hur många dessa egentligen är undandrar sig min bedömmning men den siffra han nämner, 60% av alla amerikaner, får håret att resa sig på mitt huvud.

En liknade tro finns uppenbarligen hos shia muslimer, som tror att den tolfte imanen, som försvann under mystiska omständigheter 939, en dag kommer att manifistera sig själv på jorden och ställa allt till rätta.
http://countrystudies.us/persian-gulf-states/8.htm

Min inställning till religion har hittills varit ganska avslappnad, kristendom=kulturhistoria. Efter att ha läst referatet av E.O. Wilson funderar jag emellertid på att bli en synneligen millitant motståndare till alla de grenar av religös tro som, på ett fullständigt infantilt sätt, skjuter över vårt ansvar för miljön på gudar.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-10-29 kl 21:40


Sam Harris tar upp exakt samma sak i The End of Faith och i Letter to a Christian Nation, även om hans siffra är "blygsamma" 50% som tror på någon form av Rapture Theory (alltså att Jesus ska komma och "skörda" goda kristna själar inom en snar framtid).



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-10-29 kl 21:42


Fast det finns ju positiva signaler "over there" också. Den kristna högern och Bush katastrofala politik skördar sina "offer". En av fyra amerikaner mellan 18 och 25 år tror inte på någon gud och som politisk rörelse får den kristna högern mothugg av en kristen vänster, som står för ökade sociala rättigheter, sekularism och - ja en nästan humanistisk politik. Det känns lite som om Demokraterna samlar en kristen vänster och Republikanerna en dito höger.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group