Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: angende Ateism!
NisseOONisse
Ny medlem
*

Registrerad: 2008-2-10
Befinner sig: sverige
Medlemmen är Offline

Humör: positiv & glad

wink.gif Inlagd 2008-2-10 kl 01:49
angende Ateism!

jo, har bara en fundering p "stark svag" ateist ?

vad r den enkla skillnaden?

fr mig r det liksom sjlvklart, att det har aldrig funnits nn gud, r bara phitt, som sagor & troll.
och jag tror inte, jag vet att de inte finns/funnits nn gud/gudar.
r bara ett stt fr att m bra, och jag vet redan hur jag ska leva och tnka.

s en enkel frklaring p skillnaden tack??

maila grna - BlasterMaster_Ice@hotmail.com

//bomb i krubban
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
g-jam
Nykomling
**

Registrerad: 2007-8-23
Medlemmen är Offline

Humör: Vindfljel

[*] Inlagd 2008-2-17 kl 19:12

Wikipedia om stark och svag ateism:
  • Svag ateism innebr avsaknad av tro p existensen av gudar.
  • Stark ateism innebr att man har uppfattningen att gudar inte existerar och hvdar eventuellt att det ven r ytterst osannolikt att det finns gudar, eller att det till och med finns bevis fr att gudar inte existerar. Det innebr att en stark ateist samtidigt alltid r en svag ateist.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida Denna anvädare har MSN Messenger
Jrgen
Ny medlem
*

Registrerad: 2007-3-4
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2008-12-29 kl 22:39

Jag hller inte med om att "avsaknad av tro p gudar" r tillrckligt fr att kallas ateism. Fr mig r ateism resultatet av ett medvetet vervgande, ett intellektuellt stllningstagande till frestllningen om gudar. Annars skulle alla gravt utvecklingsstrda, svrt hjrnskadade och alla helt utan intresse fr frgan kallas ateister.

Anta att en person som varit varmt religist troende i 60-rsldern rkar ut fr en olycka och hamnar i koma. Det troliga r vl att man i det tillstndet inte kan upprtthlla en gudstro. r den personen drfr ateist? Det r knappast rimligt att pst.
Visa anvädares profil
Pentagram
Ny medlem
*

Registrerad: 2007-2-15
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2009-1-22 kl 11:37

Njo, i definitionen p ateism som "avsaknad av gudstro" skall man underfrst att det gller under frutsttning att innehavet av gudstro r ett faktiskt alternativ. Stenar tror inte heller p gudar men de har ingen som helst mjlighet att vara teister s ingen kallar stenar fr ateister.

Folk som r helt ointresserade av gudsfrgan r fortfarande ateister, dock. I och med att de r fullt frmgna att tro p gudar, men inte gr det, s uppfyller de kraven p att vara ateister.
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**

Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2011-8-22 kl 23:58

Citat: Ursprugligen inlagt av Pentagram  
Njo, i definitionen p ateism som "avsaknad av gudstro" skall man underfrst att det gller under frutsttning att innehavet av gudstro r ett faktiskt alternativ. Stenar tror inte heller p gudar men de har ingen som helst mjlighet att vara teister s ingen kallar stenar fr ateister.

Folk som r helt ointresserade av gudsfrgan r fortfarande ateister, dock. I och med att de r fullt frmgna att tro p gudar, men inte gr det, s uppfyller de kraven p att vara ateister.

Hller med Pentagram hr. Att man kan vara ateist utan att ha funderat ver gudsfrgan. Detta har ju diskuterats p annat hll ocks. Hller dock med om att det kan vara relevant att begrnsa det till att glla varelser som har kapacitet till att kunna ha gudstro.

Har avfallit frn kristendomen, jag r ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
LinoJonle
Ganska aktiv

Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-9-6 kl 15:52

Herms launches new watch to mark 75 Years of watchmaking | Herms replica chopard mille miglia watch the well-known Parisian fashion accessories house is marking two important anniversaries in its watchmaking business with the launch of a new handcrafted precision self-winding mechanical watch collection called Dressage. The line debuted in the United States on Sept. 16 at Herms New York City showroom in a special presentation by Guillaume de Seynes managing director of La Montre Herms. He noted that this year marks the 75th year since the first watch made under the Herms brand was sold in Paris. In addition its been 25 years since the establishment of La Montre Herms inaugurated in 1978 with the opening of its own workshops in Biel replica rolex president mens watch Switzerland in the heart of the Swiss watchmaking industry. To mark these this dates said de Seynes as well as the beginning of the companys third generation of watchmaking replica watches La Montre Herms has created not only a new line of mens gold watches called Dressage but also a limited edition in platinum. These special anniversary editions are engraved on the back with the words 75e anniversaire de la montre Herms 1928-2003. The platinum version is limited to 75 pieces replica chronoswiss watches and the gold versions are limited to 1 000 movements distributed amongst the three gold versions. The price range is $13 000 to $25 400. The watchs name Dressage is a nod to another part of the history of Herms which began as a Parisian saddler. Its double-barreled self-winding mechanical movement is produced for Herms by Swiss firm Vaucher Manufacture Fleurier which has personalized it with the series number P 1928the birth year of Herms watches. It has a power reserve of 55 hours compared to 36 to 48 hours for most single-barreled mechanical watches and several movement components are enhanced with a decorative Herms pattern. Other features include a semi-instant date display a screw-lock crown stamped with the letter H a glare-proof and scratch-resistant sapphire crystal tudor replica watches and Arabic numerals recessed into mother-of-pearl pockets rimmed with gold. The dialeither silvered or mother-of-pearlcarries the Herms Paris signature. The watch is water-resistant to 50 meters and is available in yellow rose or white 18k gold with genuine leather straps as well as in the platinum limited edition. It comes in a presentation box of India rosewood that also can be used as a cigar box thanks to its cedar interior humidifier and hygrometer.

Visa anvädares profil
angel1ta
Ny medlem
*

Registrerad: 2012-9-14
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-9-14 kl 18:16
behver hjlp om ateism

Hejsan allihopa...
Nu vet jag inte om mitt inlgg blir rtt men jag skulle vilja prata med ngon kunnig angende ateism..intervjua ngon...om det r ngon som vill stlla upp...jobbar p ett projekt arbete om ateism och jag har krt fast...snlla vill ngon hjlpa mig? /Agnes
Visa anvädares profil
angel1ta
Ny medlem
*

Registrerad: 2012-9-14
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-9-16 kl 18:50

Snlla detta r femte gngen jag skriver kan inte ngon hjlpa mig med mina frgor angende ateism??
Visa anvädares profil

Upp till toppen