Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Påvens 7 nya synder
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2008-3-13 kl 01:16
Påvens 7 nya synder


Påven har listat 7 nya synder:

? Vållande av fattigdom
? Miljöförstöring
? Växande orimlig rikedom
? Genmanipulation
? Social orättvisa
? Moraliskt omstridda expriment
? Drogmissbruk

Jag har inte hittat orginaldokumentet, så om någon skulle kunna tipsa så vore det bra.

Min avsikt med denna tråd är inte att avhandla synderna punkt för punkt, utan mer att försöka förstå motivet för dessa ställningstaganden.

En del punkter kan jag spontant tycka är moderna anpassningar av bibeltexter, andra punkter som tex. miljöförstöring och genmanupilation har jag svårt för att finna stöd för i bibeln. Nu är jag på intet sätt någon expert på bibeln. Den har ett så diversifierat innehåll, att det givetvis alltid finns något att peka på.

För katoliker tog det 1000 år för att erkänna att stormningen av Konstantinopel under korstågstiden, med åtföljande blodbad, var omoraliskt. Det tog 400 år att erkänna att Galleleo hade rätt osv. Kanske har påven bestämt sig för att reagera snabbare? Kanske tycker han rent spontat att miljöförstöring är omoraliskt? Kanske har han givit efter för trycket utifrån?

Det två sistnämnda förklaringarna leder mig till att återigen tugga ett av mina standardargument:
Moral skapas inte ur heliga skrifter utan av det mänskliga erfarenhetskapitalet.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Ron
Ny medlem
*




Inlägg: 3
Registrerad: 2008-4-21
Befinner sig: Sörmland
Medlemmen är Offline

Humör: irriterad

[*] Inlagd 2008-4-21 kl 18:43


En viktig parameter när det gäller miljöförsöring är befolknings ökning.
Det samma skulle jag tro när det gäller fattigdom.
Jag undrar om påven tycker vi borde göra något åt befolkningsökningen på jorden...

I övrigt, även om bibeln inte säger att Gud skall straffa oss om vi inte värna miljön har jag för mig att det stå på något ställe att vi skall förvalta våra tillgånger. Det finns även ställen där det står, eller kan tolkas som, att vi skall vara snälla mot, och till och med älska varandra, och om man inbegripa framtida generationer så gäller det att vi är rädda om Jorden.



Min arbetsgivares ledord är \"Ingenting är omöjlig\"
Visa anvädares profil
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2008-4-22 kl 20:05


Citat:
Ursprugligen inlagt av Ron
En viktig parameter när det gäller miljöförsöring är befolknings ökning.
Det samma skulle jag tro när det gäller fattigdom.
Jag undrar om påven tycker vi borde göra något åt befolkningsökningen på jorden...

I övrigt, även om bibeln inte säger att Gud skall straffa oss om vi inte värna miljön har jag för mig att det stå på något ställe att vi skall förvalta våra tillgånger. Det finns även ställen där det står, eller kan tolkas som, att vi skall vara snälla mot, och till och med älska varandra, och om man inbegripa framtida generationer så gäller det att vi är rädda om Jorden.

Att vi skall förvalta våra tillgångar. Om du nu finner ett stöd för detta i bibeln så tryck ut alla sitat du kan finna med stora bokstäver och förmedla dom till kristna trosbekännare och du har gjort en god gärning.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2008-4-24 kl 22:15


Citat:
Ursprugligen inlagt av Ron
En viktig parameter när det gäller miljöförsöring är befolknings ökning.
Det samma skulle jag tro när det gäller fattigdom.
Jag undrar om påven tycker vi borde göra något åt befolkningsökningen på jorden...

I övrigt, även om bibeln inte säger att Gud skall straffa oss om vi inte värna miljön har jag för mig att det stå på något ställe att vi skall förvalta våra tillgånger. Det finns även ställen där det står, eller kan tolkas som, att vi skall vara snälla mot, och till och med älska varandra, och om man inbegripa framtida generationer så gäller det att vi är rädda om Jorden.


En lösning på befolkningsökningen kunde vara att påven uppmanade sina anhängare att använda preventivmedel!

Angående att älska varandra är det ren bull[Censored] när det kommer till påven. Han sprider mest hat tycker jag.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
SouthPaw
Nykomling
**




Inlägg: 12
Registrerad: 2008-11-18
Befinner sig: Karlskoga
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2008-11-18 kl 20:55


är han imot genmanipulering?!?

katolska kyrkan nöjer sig inte med att vara en stor bidrags-faktor till siffrorna av folk som har aids och hiv i afrika. Nu vill dom hämma deras matmöjligheter också?
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group