Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Är agnosticism meningsfullt?
Rickard
Nykomling

Registrerad: 2005-9-10
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-9-10 kl 10:14
Är agnosticism meningsfullt?

Problemet med agnosticismen är att om det inte går att veta något om Gud är gudsbegreppet utan innehåll, och ordet gud är bara ett meningslöst ljud. Alla försök att prata om något vi inte kan veta något om är meningslöst och resulterar i absurda och motsägelsefulla påståenden. Hur kan vi veta att Gud är oidentifierbar om vi inte kan veta något om Gud? Det är en självmotsägelse att säga att något specifikt inte kan identifieras. Vad är det som inte kan identifieras? Om Gud inte kan identifieras är det omöjligt att definiera gudsbegreppet på ett meningsfullt sätt. Och om vi inte kan definiera gudsbegreppet blir det meningslöst att säga att Gud inte kan identifieras. Att påstå att Gud är oidentifierbar ? när gudsbegreppet inte betyder något ? är att säga ingenting. Man kan lika gärna säga att X är oidentifierbar. Och när gudsbegreppet inte betyder något blir det också meningslöst att påstå att Gud existerar. Agnosticismen ogiltigförklarar alla argument för Guds existens därför att agnosticismen ogiltigförklarar gudsbegreppet. Agnosticism innebär därför att ateismen är den enda förnuftiga ståndpunkten.

"The agnostic, by refusing to state the content of his belief, exempts himself from reason and serious consideration. Religious agnosticism is so indefensible that one must regard it as nothing more than the antics of a confused and muddled mind. Religious agnosticism is predicated on the concept of the ?unknowable,? and herein lies the root of its irrationality. To posit the existence of something which, by its nature, cannot be known to man is to submerge oneself in hopeless contradictions......Atheists have long contended that the concept of god is unintelligible, this being a major reason why it cannot be accepted by any rational man. The theist who openly admits this cannot expect to be taken seriously. The idea of the unknowable is an insult to the intellect, and it renders theism wholly implausible." - George H. Smith

http://www.ateism.egoist.se - Det finns ingen gud!
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator

Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-9-10 kl 16:04

Jag håller med, men som jag skrev i mitt svar på ditt andra inlägg finns det flera varianter av agnosticism. En variant är precis den du säger och jag upplever den som föga genomtänkt just med tanke på de konsekvenser den får.

Men en annan agnostiker skulle helt enkelt kunna instämma i ditt resonemang och säga att ordet "gud" är meningslöst och att det är därför som man inte kan ha någon kunskap om gud.

Det är viktigt att förstå att George H. Smith i ditt citat argumenterar mot religiös agnosticism, alltså tron att gud finns och att gud är okänd. Han argumenterar inte mot agnosticism i allmänhet, utan just denna teistiska föreställning.

Edit: teistisk agnosticism ändrad till religiös agnosticism.

[Ändrad 2005-09-10 av PositivAteist]

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
NoWireHangers
Super-moderator

Registrerad: 2007-1-7
Befinner sig: Lund
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2007-2-3 kl 19:26

Är inte ställningen att gud är ett meningslöst begrepp också ignosticism?

Har för mig att Smith i sin bok även argumenterar mot agnosticism i allmänhet.

Problemet som jag ser med agnosticism är att man tycks anse att det är ungefär 50/50 sannolikhet att gud finns/inte finns, men att den totala bristen på argument för guds existens borde visa att ett sånt förhållande inte är riktigt.

Agnosticism i vissa andra frågor, t.ex. förekomsten av liv på andra planeter, känns som en förnuftig ståndpunkt, men agnosticism i fråga om guds existens tycks lika meningslös som agnosticism i fråga om Russells tekanna eller den osynliga rosa enhörningen.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator

Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-2-4 kl 06:23

Som sagt finns det olika definitioner på vad agnosticism innebär, även bland agnostiker.

Själv kallar jag mig t.ex agnostiker i det avseendet att jag inte tror på något som det inte finns bevis för.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
LinoJonle
Ganska aktiv

Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2012-9-10 kl 15:46

Beauty of Cartier Jewelry Rings-topcartier inurl news cartier rings|

Bloomsburg
Pennsylvania
United States of America

The Cartier Leve rings contain a commitment to love. They would witness the love between you and your lover for the whole life. Though the designs and outlook may be changed with the times swiss replica watches the passion remains the same.
Before getting married there must be something that must have to prepare for your marriage like a diamond engagement ring. A diamond engagement ring is the traditional symbol of true love and lifetime commitment. In most women's eyes Cartier Rings is becoming a symbol of celebrating eternal affection and its real meaning is not just jewelry it has already become a representation of sincere feelings. Cartier is not what women are chasing around but true love swiss burberry watch what concerns women the most is whether you really love her and can provide a shoulder to her whenever she need you!
Cartier was founded in 1847 it has regarded designing the works with shocking beauty as its objective. As a matter of fact it can express well the aspiration between lovers. The classics design is the work definition. This means that each impressive and perfect masterpiece may pass on from generation to generation. And its charm is eternal. Its design doesn't cater to the popular fashion so it won't fall behind at all. As a matter of fact hamilton khaki aviation watch it dominates complete above the tidal current.
Owing a Cartier rings has become all female's admiration and dream because of its affected and absolute design. Cartier Leve rings are popular among people who will have their wedding ceremony. It has a beautiful symbolic meaning of true love. When lovers wear it chronoswiss sirius watch they will have a happy life forever. Love your lover replica a. lange & sohne then send the Cartier rings.

Visa anvädares profil

Upp till toppen