Vissa teister tycker det är blasfemi att fråga om Gud är moralisk, för det innebär att ifrågasätta Guds godhet och rättvisa. Och det innebär att
moralen är separerad från Gud; att vi kan veta vad som är moraliskt oberoende av Guds ord. Men teisterna kan inte undvika frågan, för det är denna
fråga teisterna svarar på när de påstår att Gud är god. Detta skapar ett dilemma för teisterna, för om vi kan göra en egen bedömning av Guds moral är
vi inte beroende av gudomlig vägledning för att veta vad som är moraliskt. Om vi däremot är beroende av Gud för att veta vad som är moraliskt kan vi
inte göra en oberoende bedömning av Guds moral, och då kan vi inte veta att Gud är moralisk. Detta innebär att om Gud är den högsta domaren och källan
till all moral blir det meningslöst att prata om Guds moral. För att kunna bedöma Guds moral måste Guds vilja jämföras med en oberoende moralisk norm,
men detta är omöjligt om det är Gud som bestämmer vad som är moraliskt. Om vi däremot kan göra en oberoende bedömning och betygsätta Guds moral är
inte Gud den högsta domaren.
Men en gud som är underställd människans omdöme är ingen gud. Gud är allsmäktig och allvetande, och därför kan ingen döma honom. Gud är alltså den
högsta domaren, och Gud är moralisk per definition. Men detta förstör etiken och innebär att moral är meningslöst. Om Gud bestämmer vad som är
moraliskt spelar det ingen roll vad Gud gör; Guds vilja är alltid moralisk oavsett vad Gud vill, och allt han gör är moraliskt därför att det är
han som gör det. Gud behöver aldrig rättfärdiga sina handlingar eftersom det är Gud som bestämmer vad som är rättfärdigt. Gud kan mörda,
våldta och terrorisera, för Guds vilja är lag. Resultatet blir oundvikligt en auktoritär etik. Om Gud är den högsta domaren och källan till all moral
spelar det ingen roll vad du tycker. Gud har alltid rätt, för annars är han ingen gud. Att vara moralisk innebär därmed att underkasta sig Guds vilja;
att lyda honom blint, och inte kritisera, värdera, bedöma eller betygsätta honom. Men detta är en mycket farlig åsikt som har orsakat oerhörda
mänskliga lidanden. Om Guds vilja är det moraliska är moralen blind eftersom gudstron är blind. Guds vilja är allt som teisterna
tror att Gud
vill. Detta innebär att man kan rättfärdiga vilka handlingar som helst om man tror att Gud vill det. Och man kan lägga ansvaret på Gud. ?Det är Guds
vilja!? har ofta använts som en ursäkt för att rättfärdiga destruktivt beteende, inklusive krig och terrorism.
?Millions of persons have been slaughtered, mutilated and tortured in the name of religious morality, in the name of obedience to a ?higher,? ?nobler?
realm. In personal terms, obedience is a convenient escape from individual responsibility. If a man functions only as an agent of God?s will, then it
is God, not the man, who bears responsibility. The Christian who refuses credit for a courageous or benevolent action because he claims to have been
merely obeying God?s will is typically regarded as admirable. Yet, on the reverse side of the same coin, we have the Christian who refuses to accept
responsibility for a moral outrage because he too was obeying God?s will. Both Christians, by representing themselves as tools for divine use, seek to
disown personal responsibility for their actions by shifting the responsibility onto God. Christian humility, therefore, which is commonly viewed as a
harmless trait, is actually the manifestation of a wider principle which, when accepted, has taken a considerable toll in human lives.? ? George H.
Smith