Objektiv etik är baserad på fakta, d.v.s. på människans faktiska behov. Ett objektivt värde är något som
faktiskt är värdefullt för
människan, och existerar oberoende av vad man tycker eller känner.
Quote: |
Om moralen vore objektiv skulle dina och mina subjektiva åsikter kunna vara felaktiga.
|
Ja, objektiv moral innebär att subjektiva åsikter kan vara felaktiga. Subjektiv ?moral? innebär alltså att ingenting är fel, och att allt därför kan
vara rätt, även mord.
Quote: |
Mord skulle kunna vara rätt även om alla människor i hela världen ansåg att det vore fel. En objektiv moral kan därför användas för att motivera
sådant som vi alla är ense om att det är fel.
|
Nej, moral separerad från rättigheter är en självmotsägelse, och mord är fel därför att alla har rätten till liv. Rättighetsbegreppet är ett moraliskt
begrepp, och en etik som inte tar hänsyn till människors rättigheter är inte objektiv. Det är den subjektiva etiken som kan användas för att motivera
mord och andra brott mot människors rättigheter.
Quote: |
Kan du verkligen se på ett mord och utan känslomässigt engegemang kallt och neutralt konstatera att det är fel?
|
Man behöver inte se på ett mord, eller tänka på mordoffret, för att konstatera att mord är fel. Det räcker att veta att rätten till liv är en
grundläggande rättighet. Rätten till liv är grundläggande därför att livet är det grundläggande värdet.
Quote: |
Om moralen är subjektiv leder det inte till att vad som helst kan rättfärdigas. Tvärt om innebär det att ingenting kan rättfärdigas.
|
Detta är två sidor av samma mynt. Det innebär att inte skilja på rätt och fel. Och detta är i princip det samma som den bibliska etiken. Människans
första synd var att äta av trädet som ger kunskap och gott och ont. Man är alltså en syndare om man använder sitt förnuft för att skilja på rätt och
fel. Istället ska man blint följa Guds vilja. Och att blint följa sina subjektiva känslor är den sekulära varianten av samma etik. Båda innebär att
moralen är blind, men då finns det egentligen ingen moral, för man kan inte vara moralisk utan att skilja på rätt och fel.
Quote: |
Rättigheter går också att motivera med en subjektiv moral. Rättigheter är inget annat än samhällets konventioner. Om vi genom demokratiska metoder
beslutar att alla har rätt till sjukförsäkring så blir det en rättighet i vårt samhälle.
|
Rätten till liv är grundläggande; en förutsättning för alla andra rättigheter, och står över samhällets konventioner. Rätten till liv är inget man
skal förhandla om eller rösta om i demokratiska val. Om rättigheter endast är något man röstar fram kan man också rösta bort dem. Demokrati garanterar
därför inte att människors rättigheter upprätthålls, särskilt inte i samhällen där irrationella idéer dominerar. Hitler fick makten i ett demokratiskt
val, och kunde därmed kränka miljontals människors rättigheter. Demokrati är bra i många sammanhang, men allt bör inte bestämmas demokratiskt.
En etik som är baserad på fakta är inte auktoritär. Tvärtom; etiken kan endast bli auktoritär när den utgår från en auktoritets subjektiva åsikter
istället för verkligheten. Det är alltså den subjektiva etiken som kan bli auktoritär. Människor bör lära att tänka rationellt och självständigt
istället för att blint lyssna på auktoriteter.
Quote: |
Sedan säger du emot dig själv när du skriver att visserligen måste moralen vara objektiv men utöver det kan man även vara subjektiv.
|
Nej, jag säger inte emot mig själv. Det är ett faktum att det finns både objektiva och subjektiva värden, och detta är inte en självmotsägelse. Men
det är möjligt att ha subjektiva värden som är i konflikt med de objektiva värdena. George Smith förklarar detta på följande sätt:
?First, there is the objective sense of ?value," in which things are
of value to man ? i.e., conducive to his welfare?whether he chooses to
recognize them or not. Second, there is the subjective of ?value,? in which ?value? designates the result of an evaluative process; and a man?s
values, in this case, represent his personal preferences. It is possible, therefore, for a man to
value things (in a subjective sense) that
are not in fact
of value to him (in an objective sense). Man can pursue self-destructive courses of action; he can pursue goals that are
detrimental to his welfare.?
Exempel: Mat är ett objektivt värde, för det är ett objektivt faktum att mat är värdefullt för människan. Utan mat dör vi. Smak är däremot ett
subjektivt värde. Vilken mat man föredrar är därför subjektivt. Mat kan alltså tillfredsställa både ett objektivt och ett subjektivt behov utan att
detta är motsägelsefullt. Men om man bara äter godis tillfredsställer man bara det subjektiva smakbehovet på bekostnad av det objektiva
näringsbehovet, och då blir man sjuk. Detta är ett enkelt exempel, men det visar att det finns både objektiva och subjektiva värden, och att de
objektiva värdena är viktigast för vår överlevnad. I andra sammanhang kan det vara svårare att identifiera vad som är objektivt och subjektivt, men
det är ju därför moralfilosofi är viktigt. Det är den etiska vetenskapens uppgift att identifiera de viktigaste värdena, och med denna kunskap
utveckla en rationell och hälsosam etik.
Men det faktum att objektiva värden är viktigast för vår överlevnad betyder inte att subjektiva värden är oviktiga. Utan känslor blir livet
meningslöst och då är vi inte motiverade att göra det som krävs för att överleva. Känslor har alltså en överlevnadsfunktion. Men detta förutsätter att
man har subjektiva värden som inte är i konflikt med de objektiva värdena, för annars blir man självdestruktiv.
Etik har i allra högsta grad med livet att göra. Det ligger i sakens natur. Man kan inte separera värdena från livet, för utan liv finns det inga
värden. Det är därför livet är det grundläggande värdet; en objektiv förutsättning för alla andra värden. Och därför är livet den korrekta moraliska
normen.