Jag var på en kurs i konflikthantering idag. Något som var riktigt intressant är Friedrich Glasers trappa för hur en konflikt eskalerar. Genom den
förstod jag varför jag ofta tröttnar på de traditionella teism-ateism-debatterna, som ofta startar redan på steg 4-5 i trappan. Konstigt nog hittar
jag inget om modellen på webben så jag undrar hur vedertagen de är. Den låter i alla fall rimlig och består av följande steg (med min sammanfattning):
0. Dialog: Parterna löser konflikter genom samtal och lyssnar på varandras ståndpunkter. Vilja att komma överens.
1. Hårdnande ståndpunkter: Positioner byggs upp, argument samlas och bygger system. Man försöker övertala motparten om sina ståndpunkter genom
argumentation.
2. Polarisering: Debatten präglas av färdiga positioner. Motparten upplevs som oemottaglig för sakliga argument. Inriktingen är inte på att komma
överens utan att vinna debatten. Ofta förekommer osakliga argumentationsmetoder.
3. Handling istället för ord: Parterna kommer inte överens så man kör sitt eget race. Agerar utan att bry sig om att förankra hos kollegorna.
(Modellen rör så som jag har förstått det inom en organisation där man bör sträva efter samma mål). Minskad förmåga till förståelse för motparten.
Spekulationer om motpartens dolda motiv.
4. Stereotypa bilder och koalitioner: Man försöker marginalisera motparten som upplevs som illvillig, besvärlig, inkompetent osv.
5. Ansiktsförlust: Upplevelse av att genomskåda motpartens onda natur. Fast övertygelse om att motparten är fientlig, att det är meningslöst att
träffa överenskommelser och inriktningen är att vinna poänger hos tredje part för att utesluta motparten.
6. Strategiska hot: Motparten ses som otillförlitlig. Man tar till hot och ultimatum. Målet är att tvinga motpartern till underkastelse/eftergifter.
7. Begränsade förintelseslag: Man försöker tillgoga motparten kännbar smärta.
8. Fragmentering: Man attackerar motpartern för att försätta denne ur stridbart skick eller eliminera denne.
9. Tillsammans ned i avgrunden: Konflikten har gått så långt att man är beredd att förinta motparten till varje pris, även om man själv går under på
kuppen.
När man ser det så här anser jag att debatterna ofta börjar minst på nivå 4 och ibland kan gå nästan ända till nivå 8. Debatten handlar inte på något
sätt om att komma närmare sanningen eller att utveckla sina åsikter, utan det är ett rent ställningskrig som går ut på att förnedra motparten. Sett ur
det perspektivet är det inte konstigt att jag sedan en längre tid har börjat se den här typen av debatt som fruktlös och meningslös. För mig är
motpartern (teisterna i det här fallet) hopplöst förlorade och allt jag skriver mot dem handlar om att begränsa deras skadeverkningar.
Kommentarer?
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)