l_johan_k
Ganska aktiv
Registered: 2006-8-15
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Böcker/Författare
|
|
Grottis
Super Moderator
Registered: 2006-11-14
Member Is Offline
Mood: aningen glatt
|
|
Lars Gustafsson
Lars Gyllensten
Ingemar Hedenius
Hjalmar Söderberg
Karin Boye
Harry Martinsson
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Registered: 2005-4-12
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
Pär Lagerkvist
Bertrand Russell
George Orwell
Ernest Hemingway
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
JRR Tolkien, fast han var ju kristen (osäker på Hemingways religiösa tillhörighet).
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Har precis avslutat boken Idéernas historia av Sten Högnäs. Några citat om den antika grekiska filosofin?
"Xenofanes, som levde på 500-talet f.Kr., skriver till exempel att människorna har skapat gudarna efter sin egen bild: etiopernas gud är svart,
trakierna i norr har gudar med rött hår och blå ögon, och hästar skulle säkert porträttera sin gud som en häst. Ett par århundraden senare skriver en
annan grek om Egypten att religion och vidskepelse där tycks fungera som ett medel för makthavarna att kontrollera sina undersåtar."
"Thales formulerade den första kända vetenskapliga hypotesen. En hypotes är ett antagande om verkligheten som man stöder med erfarenheter och
argument. Det kanske blir en besvikelse att veta att Thales hypotes lyder: ?Allt är vatten? eller ?Allt har uppstått ur vatten?. Men denna till synes
banala sats är på flera sätt anmärkningsvärd. Gudar, gudomligheter, mystiska förklaringar är uteslutna ur resonemanget, och världens grund är något
materiellt - vatten. Thales grundar sitt antagande på erfarenheten att vatten är förutsättningen för allt liv, och tydligen också på att vatten
förekommer i många olika former som is, snö, ånga. Möjligen har han också tyckt sig se hur vatten ger upphov till jord, i form av uppslamningar,
tydligast i Nildeltat, som har troligen besökte (?)"
"[Epikuréerna] tillhör den minoritet som ansluter sig till Demokritos atomlära, och inte till den förhärskande elementläran. Allt är uppbyggt av
atomer. Detta gäller till och med gudavärlden. Gudarna själva tycks vara ett slags epikuréerna, rofyllda och tämligen ointresserade av människornas
värld. Om hela världen, också själen, är uppbyggd av atomer, innebär döden ingenting annat är att själen löses upp i de enskilda delarna. ?Där jag är,
är inte döden, och där döden är, är inte jag.?"
"Den märkligaste romerska epikurén är ändå Lucretius (ca. 94 - ca. 55 f.Kr.), som skrev lärodikten Om tingens natur. Lucretius ville visa hur
förnuftet skall segra över skräck och vidskepelse. Det är en materialistisk frälsningslära fylld av profetiska och snarast religiösa allvar som
kännetecknar den sanne ateisten."
\"A wise man proportions his belief to the evidence.\" David Hume (1711-1776) Credo quia evidentia www.DUMHETERiGENESIS.nu
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av PositivAteist
JRR Tolkien, fast han var ju kristen (...). |
Tolkien tycker jag är överskattad. Tvingade mig igenom "Ringen-böckerna" för att kunna se filmerna med gott samvete. Blev dock besviken både på böcker
och filmer.
\"A wise man proportions his belief to the evidence.\" David Hume (1711-1776) Credo quia evidentia www.DUMHETERiGENESIS.nu
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Grottis, du är ju intresserad av Islam. Har du läst Var inte rädd av Säfve. Mycket bra bok om Ibn 'Arabis liv.
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Nej, Johan, jag har inge det. Men tack för tipset. Den kan komma att hamna på mitt nattduksbord inom en snar framtid.
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Jag skaffa mig också Högnäs bok. Bra repetition, men ibland saknar man en fördjupning.
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Människans framsteg av Jacob Bronowski
Mycket bra bok om vetenskapens historia*. (Boken inspirerade bl.a. Carl Sagan till att göra Cosmos)
Några tänkvärda citat?
"Det finns ingen absolut kunskap. Och de som hävdar att sådan finns, vare sig de är vetenskapsmän eller dogmatiker. öppnar dörren till tragedin. All
information är ofullkomlig. Vi måste behandla den med ödmjukhet."
"Det sägs att vetenskapen kommer att dehumanisera människorna och förvandla dem till siffror. Det är fel, tragiskt fel. Se själva. Detta är
koncentrationslägret och krematoriet i Auschwitz. Det var här människor förvandlades till siffror. Askan efter sådär fyra miljoner människor spolades
ut i denna damm. Och det gjordes inte av gas. Det gjorde av förmätenhet. Det gjordes av dogm. Det gjordes av okunnighet. När människor tror att de
äger absolut kunskap, utan någon prövning i verkligheten, så uppför de sig såhär. Detta är vad människor gör när de strävar efter gudars kunskap."
"Under medeltiden gick befordringsstegen genom kyrkan; det fanns inget annat sätt för klipska, fattiga pojkar att ta sig upp. Och i slutet av stegen
finns alltid gudomlighetens bild, ikonen som säger, ?Nu har du nått det sista budet: Du skall icke fråga.?"
*Darwin behandlas dock som en parentes, något som drar ner betyget.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Är det inte en självmotsägelse att säga "Det finns inga absoluta sanningar"? Om det inte finns någon absolut sanning är inte påståendet någon absolut
sanning heller, men om det är en absolut sanning så finns det absoluta sanningar. Vart man än vänder sig har man alltid ändan bak.
Dessutom kan man knappast anklaga nazisterna för att haft någon större respekt för sanningen. Problemet idag är knappast dem som respekterar sanningen
utan snarare dem som inte gör det.
Respekt för sanningen medför för mig att man godtar att det existerar absoluta sanningar även om man inte behöver tro att man besitter dem.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Är det inte en självmotsägelse att säga "Det finns inga absoluta sanningar"? Om det inte finns någon absolut sanning är inte påståendet någon absolut
sanning heller, men om det är en absolut sanning så finns det absoluta sanningar. Vart man än vänder sig har man alltid ändan bak. |
Russells paradox. Tänkte inte på det.
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
En fjärils vinge och ett kvalsters öga av Rolf Lindborg
Rätt seg, vissa guldkorn kunde jag dock vaska fram...
"En avgörande förändring, som onekligen gör det berättigat att se 1600-talet som det revolutionerande århundradet i fysikens historia och Darwins
sekel som det revolutionerande i biologins, är att den avancerade naturvetenskapen under dessa epoker övervann det aristoteliska s.k. teleologiska
betraktelsesättet. Detta ur moderna synpunkt bakvända betraktelsesättet åskådliggör man bäst med ett klassiskt exempel. Låt oss därför ta det
klassiska exemplet! Det lyder som följer. Vi går som naturforskare ut i skogen, och vad får vi väl syn på där, om inte ett ekollon som ligger på
marken. Och man ber oss om en förklaring: Säg, varför ligger det ett ekollon här? Den förklaring vi ger, om vi är någorlunda vetenskapliga, innehåller
naturligtvis bara hänvisningar till förgångna skeenden, till dåtiden, aldrig till framtiden. Vi svarar t.ex. att ekollonet har hamnat här därför att
det står en moderek där borta, som det har fallit ifrån, och något djur har sedan fraktat ollonet hit till denna plats. Men frågan 'Varför ligger det
ett ekollon här?' kan faktiskt också få ett radikalt annat svar, ett svar som utgår från framtida förhållanden och inte bara från det förgångna. Ett
sådant underligt svar kan vi ge, nämligen om vi som naturforskare inte har frigjort oss ifrån det aristoteliska teleologin, utan anför även
'ändamålsorsaker', och inte bara 'verkande orsaker', till skeendet. Vårt svar på frågan kan då, alltså om vi fortfarande tror på 'ändamålsorsaker',
lyda på det här viset: 'Därför att det skall stå en ek här om hundra år!'"
"Teleologiska förklaringar är sådana som vi svenskar kan förbinda med salig Dumbom:
'På sina resor han förnam
hur väl försynens nåd reglerat,
som floder överallt placerat
där stora städer stryka fram.'"
"'Vilket larm, vilket skrik, vilken jämmer' - så beskrivs av Diderot livet på vår jord: 'Vem har stängt in i dessa mörka fängelser alla dessa
ömkansvärda kadaver? Vilka brott har alla dessa olyckliga gjort? En del slår sig för bröstet med stenar, andra river sönder sina kroppar med järnklor,
alla har olycka, smärta och död i sin blick. Vem dömer dem till dessa plågor? 'Den Gud som de skymfat.' Vem är då denna Gud? 'En Gud fylld av godhet.'
En Gud fylld av godhet, skulle han finna nöje i att bada i dessa tårar? Borde inte fasan betyda en förolämpning mot hans mildhet? (...) Det finns
människor om vilka man inte kan säga att de fruktar Gud, men väl att det är rädda för honom. (...) Den bild man gjort mig av det Högsta Väsendet,
hans lust för vrede, hårdheten i hans hämnd, vissa jämförelser som vi i stort antal gjort rörande förhållandet mellan dem som han låter gå under och
dem han anser värda att räcka handen, gör att den mest rättskaffens själ önskar att Gud inte existerade. Man skulle vara rätt lugn i denna värld om
man vore säker på att inte ha något att frukta i den andra världen: tanken att det inte finns någon Gud har aldrig skrämt någon. Men väl tanken att
det finns en sådan Gud som man utmålat mig. (...) Jag vidhåller det, vidskepelse [kristendomen] skymfar Gud mer än ateismen. 'Jag skulle hellre
önska', sade Plutarchos, 'att man trodde att det aldrig funnits någon Plutarchos i världen är att man tror att Plutarchos är orättvis, arg,
vankelmodig, svartsjuk, hämndlysten och att sådant som det är bedrövligt att vara.'"
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Det teleologiska tänkandet förekommer fortfarande ymningt, inte bara i vardagssammanhang utan också en del akademiska. Jag tänker på de historiker och
de historieintresserade som hävdar att historien har ett mål, mot vilket den historiska utvecklingen strävar. Puh, det blev fyra upprepningar i samma
mening. Illa.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Jag vet inte om detta är off topic, men det är intressant.
Man säger ju att evolutionen inte har något mål. Det är visserligen sant, men att därför säga att det inte finns något "lägre" eller "högre" är väl
ändå missvisande? Jag menar, det måste ju vara betydligt mindre sannolikt med välutvecklade varelser än primitivt? Det borde väl innebära att livet
hela tiden går mot ökad komplexitet? Från början var allt liv primitivt, om ens det, och sedan uppstod det allt mer komlicerade varelser.
Eller kan man kanske säga att evolutionen går mot en slags jämvikt där sannolikheten för mer komplext liv är lika liten som sannolikheten för mindre
komplext liv? Jag syftar nu inte på enskilda arter. Klart att arter kan utvecklas åt båda hållen. Det jag menar är att det hela tiden borde uppstå
allt mer avanverat liv tills en jämvikt uppnås då livet inte blir mycket mer avancerat utan bara anpassas på befintlig nivå till omgivningen.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Allt beror väl just på livsmiljön.
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Fermats Gåta av S. Singh
Mycket bra bok! (t.o.m. spännande)...
"En (...) vetenskaplig teori går (...) aldrig att bevisa på en absolut nivå så som med ett matematiskt teorem. Den kan bara bli antagen som högst
sannolik enligt det tillgängliga bevismaterialet. De så kallade vetenskapliga bevisen grundar sig på observation och varseblivning, båda
otillförlitliga. De förser oss bara med närmevärden till sanningen. Bertrand Russell påpekade: 'Det verkar som en paradox, men likväl är närmevärdet
den dominerande föreställning bakom all så kallad exakt vetenskap.' Till och med de mest allmänt accepterade vetenskapliga 'bevis' innehåller små
element av tvivel. Ibland reduceras dessa tvivel, även om de inte försvinner helt: vid andra tillfällen kan ett bevis visa sig vara felaktigt. Denna
svaghet hos det vetenskapliga beviset leder ibland till revolution inom vetenskapen. En förmodat sann teori ersätts med en ny som antingen bara är en
finputsning av den ursprungliga eller, i andra fall, dess fullständiga motsats."
"Under sin korta vistelse vid Katarina den storas hov stötte han [Leonhard Euler] ihop den den stora franska filosofen Denis Diderot. Denne var en
hängiven gudsförnekare och försökte hela tiden att omvända ryssarna till ateismen. Katarina var rasande över detta och bad Euler om hjälp med att
sätta stopp för den gudlöse fransmannens ansträngningar. Euler funderade ett tag över saken och hävdade sedan att han hade ett algebraiskt bevis för
Guds existens. Katarina den stora inbjöd Euler och Diderot till slottet och sammankallade hovet för att lyssna till den teologiska debatten. Euler
ställde sig framför åhörarskaran och tillkännagav: 'Min herre, (a + b^n)/n = x, alltså finns Gud; var god svara!' För en man som Diderot med så
ynkliga insikter i algebra var det omöjligt att argumentera mot Europas mest framstående matematiker. Tillintetgjord lämnade han S:t Petersburg och
återvände till Paris."
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Nja, jag skulle vilja påstå att det finns absoluta sanningar även inom den empiriska vetenskape - sanningar som helt enkelt är absurt att förneka. Att
jorden inte är en skiva och att den roterar runt solen är ett exempel på en sådan sanning. Den som förnekar det har förläst sig på filosofi!
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Den som förnekar det har förläst sig på filosofi! |
Åtminstone ett annat slags filosofi än sunda förnuftet-varianten, som t.ex. företräds av Thomas Reid och G.E. Moore.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Det spelar mindre roll VILKEN filosofi de har förläst sig på, men någon filosofi har man alltid förläst sig på om man förnekar något så
väldokumenterat. Ibland undrar jag om det inte är därför de har den filosofi de har - för att kunna förneka sanningen.
Något som alltid brukar gå hem är att säga att Förintelsen är en sanning som vi känner till. Eftersom få, ens antiintellektuella och/eller
sanningsrelativister brukar vilja förneka Förintelsen så återstår då bara att godta att det finns sanningar.
[Ändrad 2007-02-05 av PositivAteist]
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
De som förnekar sunda förnuftets sanningar gör det bara på ytan -- som ett slags intellektuell pose. I själva verket visar de i hela sin livsföring
att de accepterar och utgår från dem.
Varför äta, om man inte tror att det gör en mätt?
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Fast en "absolut sanning" tolkar jag som något dogmatiskt, något som inte kan ändras i ljuset av ny kunskap.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Vilken kunskap skulle kunna ändra det faktum att man blir mätt av att äta? Vilken kunskap skulle kunna ändra jordklotets form?
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
En absolut sanning känns som någonting som endast hör hemma inom matematiken/logiken. Alla andra sanningar är väl kontingenta.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Varför skulle de inte kunna vara eviga bara för att de är kontingenta?
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Jag tänker så här...
1 + 1 = 2 (alltid)
Jorden skulle kunna slås ur sin bana kring solen genom att träffas av en komet eller asteroid. Detta skulle också kunna ändra dess form.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Jovisst, men då är det en temporär sanning. Det är sant att jorden just nu har den formen. Det kommer alltid vara sant att jorden alldeles nyss hade
den formen och om 10 år kommer det vara sant att den för tio år sedan hade den formen. Det är alltså en absolut sanning att jorden den 6 februari år
2007 hade den formen. Det finns ingen upptäckt som kan ändra på den sanningen.
Om du gör ett tvärsnitt i tid och rum kommer det alltid att vara sant att just den platsen vid just den tidpunkten hade just de egenskaperna.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Observera att detta är min uppfattning och att den skiljer sig från "yrkesfilosofernas". Det är en anledning till att jag fnyser åt filosofin. Den är
så världsfrånvänd.
Jag kan tillägga också att jag lutar åt (dvs jag är inte helt säker på om det håller) att världen har de egenskaper den har av en nödvändighet, dvs
att det är otänkbart att den skulle ha andra egenskaper.
Däremot tror jag på slumpen, så dessa egenskaper hade kunnat ge upphov till andra fenomen. Det är inte säkert att just den kvantfluktuationen hade
inträffat just då, även om jag lutar åt att det är otänkbart att det inte skulle förekomma kvantfluktutationer i universum.
[Ändrad 2007-02-06 av PositivAteist]
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Observera att detta är min uppfattning och att den skiljer sig från "yrkesfilosofernas". Det är en anledning till att jag fnyser åt filosofin. Den är
så världsfrånvänd. |
Å andra sidan finns det filosofer, dock inte till yrket, som formligen har vältrat sig i det kroppsliga, sinnliga och det konreta i tillvaron. Jag
tänker t.ex. på de materialistiska upplysningsfilosoferna, saliga i åminnelse!
Sådana filosofer och religiösa som bara hänger sig åt abstrakta värden, begår ett förräderi mot kroppen och sinnena!
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Fysiker sysslar med betydligt mer konkreta och världsliga ting men är minst lika djupa.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Om du gör ett tvärsnitt i tid och rum kommer det alltid att vara sant att just den platsen vid just den tidpunkten hade just de egenskaperna.
|
Jag förstår.
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Diderot: En biografi av Arne Hellden
"Diderot hade sagt (apropå teologisk argumentationskonst) att man skulle kunna övertyga en ateist om Guds existens bara med en fjärilsvinge eller en
myggas öga - fast man har hela universum att krossa honom med."
"I ett tillägg till Pensées philosophiques, som Diderot gör på 1760-talet, inför han en liten anekdot, där han konfronterar vetenskapens ödmjuka
sanningssökande med religionens okänsliga dogmatism. Han irrar omkring i en stor skog och har bara ett litet ljus att vägleda sig med. Då möter han en
okänd man som säger: "Min vän, blås ut ditt ljus för att bättre kunna hitta vägen. Denna okände var en teolog."
"I en berömd passus inskärper han [Diderot] Encyklopedins budskap: "... man är mycket litet filosof om man inte känner att det finaste privilegium som
förnuftet ger oss är att inte hålla för sant någonting, som den blinda och mekaniska instinkten intalar oss, och att det är att vanhedra förnuftet att
belägga det med bojor så som kaldéerna gjorde. Människan är född för att tänka själv.""
"Människan är gjord för att tänka själv!" och visionen av en mänsklighet som kan tänka - det är i koncentrat summan av Diderots visdom. Han var
övertygad om att människan blev bättre, mer human, när hon blev upplyst. Vetenskapen, sanningssökandet, var för honom detsamma som moral; vetenskapen
avskyr lögn och falskhet. Den vetenskapliga attityden är djupt moralisk. Och den är ett incitament till strävan efter lycka och dygd. Den
föreställning som i vetenskapen ser en kylig, amoralisk kraft var honom helt främmande."
"Polisinspektören Perraults rapport från 1747 ger oss en aning om hur Diderot hade det: "Det är en man, som är mycket farlig och som talar med förakt
om vår religions heliga mysterier (...) man har berättat för mig att han har massor med hemliga manuskript hemma hos sig av detta slag (...)"
"Opionen skulle prepareras så att den från början skulle betrakta Encyklopedin som en produkt från helvetet. Den jesuitiska journalistiken var grov
och effektiv. Det polemiska mönstret var inte uppbyggt för att övertyga utan för att få den fromme läsaren att rysa och känna vittringen av
kättarbålet. Den dogmatiska tron försvarades med en uppsättning glåpord och invektiv som rutinmässigt kastades iväg mot motståndaren: felaktig,
skandalös, blasfemisk, pervers, kättersk, sedeslös, materialistisk, ateistisk, etc."
"Diderot ryktbarhet var snarast tvivelaktig. Han uppfattades som en eländig materialist och ateist, en farlig filosof. När han dog 1784 förklarade den
ledande Paris-tidningen Année littéraire, att "en dålig filosof och en dålig medborgare" gått ur tiden."
"Diderot ger nu en lektion i vetenskaplig metodik. Fakta kan indelas i två slag: ordinära eller extraordinära (mirakulösa). För att verifiera vanliga
fakta räcker det med att några personer observerat dem. För de extraordinära fenomenen krävs det mycket med bevis. Fakta kan vara av mer permanent
slag, det vill säga kan observeras ständigt, eller också vara sådana som observerats någon enstaka gång, kanske bara under något ögonblick. Det
senare bör man sortera så att det någon sett eller erfarit i en "oupplyst" eller vidskeplig tid ges minde trovärdighet är det som observerats i en
"upplyst" tid. Och Diderot uppmanar läsaren att försöka diskutera vad som är sant eller ej efter dessa principer, om man inte vill hänge sig åt
drömmeri utan allvarligt söka sanningen."
"(...) Holbach frågade Diderot gång på gång om han, när han såg dessa underverk, kunde tvivla på att det fanns en högre intelligens. Och - till slut -
föll Holbach ned för Diderots fötter och bad för hans frälsning. Han föll ned som deist och troende - men reste sig därpå upp som ateist! Diderot hade
omvänt honom."
|
|
Andreas83
Ganska aktiv
Registered: 2005-6-1
Member Is Offline
|
|
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Jag gillar "Religion utan uppenbarelse" av Julian Huxley.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
NoWireHangers
Nykomling
Registered: 2007-1-7
Member Is Offline
|
|
har sett den på amazon. verkar bra. skulle köpa den om den itne var så jäkla dyr
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
The Miracle of Theism av J.L.Mackie skulle kunna vara ett alternativ till Everitt.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Två böcker om ateismen som är att rekommendera:
Julian Baggini - Atheism a very short introduction. Kostar under hundralappen på Amazon.
Douglas E. Krueger - What is Atheism? A Short Introduction. Ingen bra introduktion för en icke-ateist eftersom den är så pass stridbar, men en bra bok
för oss som redan är ateister och behöver bra argument.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Jag vill verkligen rekommendera den franske filosofen Onfrays Handbok för ateister, som jag läste under julen. Han ägnar sig inte åt att uppreppa de
gamla nötta argumenten mot Guds existens utan har egna, originella tankar. Det är mer i stil med Nietzsches kristendomskritik -- kristendomen är inte
önskvärd därför att den är livsförnekande och förstör vår förmåga att leva livet fullt ut, det enda vi har och kommer att få.
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Låter lite som Mikail Bakunins "God and the state" som jag läste i julas. Den är lite virrig för att den saknar klara argument och tydligt utstakade
mål, men det är skön retorik på under 100 sidor.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
PositivAteist
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Jag funderar på om man inte borde försöka översätta och ge ut lite klassiska ateistiska verk. Det naturliga vore att börja med d'Holbachs "Systeme de
la nature". Problemet är att jag inte kan franska så jag gick tidigare i funderingar på att översätta den från den engelska översättningen med alla
fel som det innebär.
Man kanske till och med kan skapa en Wiki för översättningar av ateistiska verk där upphovsrätten gått ut? Där kan man smaka på varenda ord och
diskutera hur olika meningar och begrepp översätts optimalt.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Grottis
Super Moderator
Member Is Offline
|
|
Jag funderar på om man inte borde försöka översätta och ge ut lite klassiska ateistiska verk. Det naturliga vore att börja med d'Holbachs "Systeme de
la nature". Problemet är att jag inte kan franska så jag gick tidigare i funderingar på att översätta den från den engelska översättningen med alla
fel som det innebär. |
Att ideellt översätta hela ateistiska verk, vem kan åta sig något sådant? Däremot tror jag på idén att översätta valda delar. Jag kan franska, även om
den är lite ringrostig, och skulle nog kunna översätta kortare textstumpar. Lite smått har jag översatt en del, som i denna bloggpost:
http://grottis.blogspot.com/2007/02/skeptiska-och-antireligi...
[Ändrad 2007-02-08 av Grottis]
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Science: A History 1543-2001 av John Gribbin.
Fantastiskt bra bok om vetenskapens historiska utveckling (från Copernicus till COBE). Var dock skeptisk innan jag började läsa då det var en riktig
tegelsten på 646 sidor, men då jag väl satt igång var det som att skära i smör.
[Galilei om universum] "[The universe] cannot be understood unless one first learns to comprehend the language and to understand the alphabet in which
it is composed. It is written in the language of mathematics, and its characters are triangles, circles and other geometric figures, without which it
is humanly impossible to understand a single word of it; without these, one wanders about in a dark labyrinth."
"[Halley made] an investigation into the possible causes of the Biblical Flood, which led him to question the accepted date of the Creation, 4004 BC
(the date arrived at by Archbishop Ussher in 1620 by counting back all the generations inte Bible.) Halley accepted that there hade been a
catastrophic event like the one described in the Bibel, but saw, from comparision with the way features on the surface of the Earth are changed by
erosion today, that this must have happened much more than 6000 years ago. He also tried to estimate the age of the Earth by analysing the saltiness
of the sea, assuming this had once been fresh and its saltiness had been increasing steadily as rives carried minerals down into it off the land, and
came up with a similarly long timescale. These wievs led him to be regarded as something of a heretic by the Church authorities (...)"
"In the forword to his [Linnaeus's] Fauna Svecica, published in 1746, he said 'the fact is that as a natural historian I have yet to find any
characteristics wich enable man to be distingiushed on scientific principles from an ape', and inte response to criticism of this position he wrote to
a colleague, Johann Gmelin, in 1747: 'I ask you and the whole world for a generic differentia between man and ape which conforms to the principles of
natural history. I certainly know of none (...) If I were to call man ape or vice versa, I should bring down all the theologians on my head. But
perhaps I should still do it according to the rules of science.' In other words, it was Linnaeus's own belief that men belonged in the same genus as
the apes, a belief thoroughly born out by modern studies of the similarites between the DNA of humans, chimpanzees and gorillas. If the classification
were being made from scratch today, using the DNA evidence, man would actually be classified as chimpanzee - Pan sapiens, perhaps. It is only through
a historical accident and Linneaus's fear of arousing the wrath of the theologians that Homo sapiens sits in unique and isolated splendor as the sole
member of the genus."
"I am sometimes asked if I believe that there 'really was' a Big Bang. The best answer is that the evidence we have is consistent with the idea that
the Universe as we see it today has evolved from a hot, dense stat (the Big Bang) about 13 billion years ago. In that sense, I believe there was a Big
Bang. But this is not the same kind of belief as, for example, my belief that there is a large monument to Horation Nelson in Trafalgar Square. I have
seen that monument and touched it; I believe it is there. I have not seen ot toucher the Big Bang, but the Big Bang model is the best way I know of
picturing what the Universe was lika long ago, and that picture matches the available observations and mathematical calculations."
EDIT: Fler tips på populärvetenskapliga böcker finns här.
[Ändrad 2007-02-08 av l_johan_k]
|
|
Andreas83
Ganska aktiv
Registered: 2005-6-1
Member Is Offline
|
|
Postade detta på VOF:s forum igår. Tänkte att jag lika gärna kunde göra det här också.
Preludium till Stiftelsen och Hari Seldon och Stiftelsen av den berömda författaren Isaac Asimov, som under en tid var president för American Humanist Association.
Preludium till Stiftelsen och Hari Seldon och Stiftelsen är upptakten till den klassiska stiftelsetrilogin, som lustigt nog är skriven många år tidigare. Berättelsen utspelar sig på planeten Trantor, vintergatsimperiets hjärta, och tar
vid just när den trettiotvåårige matematikern Hari Seldon hållit ett föredrag om vad han kallar för psykohistoria, en metod för att utifrån olika
begynnelsevillkor på statistisk väg förutsäga framtiden. Detta intresserar förstås kejsaren, som vill använda Seldon och hans kunskaper för egna
syften.
Trots att Seldon själv inte tror att psykohistorien någonsin kommer att bli praktiskt användbar -- med tjugofem miljoner världar spridda över hela
vintergatan skulle beräkningarna bli alldeles för komplexa -- inser han faran i ett samarbete med kejsaren, samtidigt som han av journalisten Chetter
Hummin, som oroar sig för vad han tror är imperiets sönderfall, ändå låter sig övertalas att ge psykohistorien en chans. Problemet är bara hur Seldon
skall kunna jobba med sina teorier och på samma gång hålla sig undan för kejsaren, vars vakande ögon är i princip omöjliga att undkomma.
Har man redan läst stiftelsetrilogin vet man förstås hur det gick med Seldon, psykohistorien och imperiet, men det är inga problem -- det är lika
spännande för det. Och precis som i stiftelsetrilogin har man ett antal oväntade twistar att förvänta sig; särskilt slutet av Preludium till
Stiftelsen fick mig att utbrista i ett "wow, det kunde man aldrig tro!".
[Ändrad 2007-03-02 av Andreas83]
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Sir Julian Sorrell Huxley (1887-1975)
Människornas rike på jorden av Julian Huxley
"En evolutionistisk inställning utgör förbindelselänken mellan naturvetenskap och människosläktets historia. Den lär oss att tänka i hastighetens och
rörelsens dynamiska termer i stället för med de statistiska begreppen för tillfällig belägenhet eller kvantitativa resultat. Den inte bara visar oss
upphovet och de biologiska rötterna till våra egenskaper som människor, utan ger oss en viss grundval och en yttre norm för att kunna bedöma dem i den
skenbart indifferenta massan av naturföreteelser. Den evolutionära inställningen är oundgänglig, när det gäller att i den kaotiska röran av nutida
sinsemellan stridiga strömningar särskilja de tendenser, krafter och processer, som vi har till uppgift att omhulda och underlätta. Den åskådning, den
syn på verkligheten, som det är vår uppgift att verka för, bör alltså vara en världsomfattande evolutionistisk humanism på vetenskaplig grundval."
"(?) den högsta produkt evolutionen hittills har frambragt, är människan i hennes högsta utveckling. Den ger ett påtagligt och vetenskapligt stöd åt
den demokratiska grundsats om mänsklig värdighet, som vi bekänner oss till. Samtidigt innebär denna sanning ett fullständigt vederläggande av alla
lärosatser - vare sig hegelianskt filosofiska, fascistiska eller nazistiska - som hävdar, att staten är någonting på något sätt högre än den enskilda
människan, och att den enskilda människan existerar enbart eller i främsta rummet för statens skull. Vidare har vi nått fram till insikt om, att
fastän människans evolution utgör en naturlig fortsättning på det övriga livets, så är den en helt annat process. Den försiggår förmedelst den
väsentligen samhällsbildande faktorn ?kumulativ tradition? och manifesterar sig först och främst i det mänskliga samhället, i motsatts till
evolutionen inom växt- och djurrikena, där det väsentliga är fortplantning och vad till fortplantning och nedärvning av egenskaper hör. Och detta gör
det genast lika uppenbart, att den omvända lärosatsen om individens rätt till oinskränkt frihet är lika felaktig. Rakt på sak sagt är människan tänkt
som en isolerad varelse fullständigt meningslös."
"I negativ bemärkelse innebär den vetenskapliga metoden, att tron på auktoriteter förnekas, vare sig auktoriteten föreges vara av mänskligt eller
gudomligt ursprung, vare sig den är grundad på tradition eller uppenbarelse. Vidare innebär den vetenskapliga metoden att man har upphört att i
främsta rummet låta beläsenhet eller ren slutledningskonst vara avgörande för sanningen om en företeelse, - och att man alltså så mycket mindre litar
på hörsägen och anekdot. I positiv bemärkelse innebär metoden först och främst en övergång från den sedan urminnes tider praktiserade indirekta och
senare tiders ?empiriska? metod till en vetenskaplig forskningsmetod. Enligt denna prövas nya upptäckter (och gamla teorier) regelbundet på naturens
otvetydiga verklighet genom experiment, när helst experiment är möjliga, och när så inte är fallet, genom observationer eller matematiska beräkningar.
För det andra innebär den vetenskapliga metoden en övergång från mytens, det rationalistiska tänkandets och den logiska bevisföringens lika uråldriga
metoder till den vetenskapliga tolkningens metod. Enligt denna ställs undan för undan allt mer och mer sammanfattande teorier upp för att förklara de
iakttagelser som görs (även nu under ständig prövning på verkligheten förmedelst experiment). Den vetenskapliga metoden har vunnit fotfäste som det
enda pålitliga medlet att både öka våra kunskaper om och vår kontroll över de yttre naturföreteelserna."
"Det har ofta och med rätta konstaterats, att vetenskapen på grund av själva sin natur står i motsättning till dogmatisk ortodoxi och kraven på
auktoritet. Vetenskapen lever med vakna sinnen och skiftar inställning om så behövs. Den växer med upptäckten av nya fakta och genom att förklara
gamla fakta på ett nytt sätt. Emellertid glömmer människorna understundom, att vetenskapens ständiga hållning av reservation, dess intellektuella
ödmjukhet, som avhåller den ifrån att avge en definitiv och fullständig världsförklaring, inte på minsta vis innebär, att vetenskapen inte är säker på
vad den själv påstår. Skillnaden mellan en dogm, den må vara religiös eller filosofisk, och en vetenskaplig sanning, är följande: en dogm förklarar
auktoritativt, att vad än någon annan påstår, så förhåller sig det och det så och så, och den och den förklaringen är definitivt och för evigt sann -
varmed underförstås, att alltså vidare undersökningar är onödiga eller hädiska. Vetenskapen hävdar i sin tur på grundval av sin rika erfarenhet, att
det inte räcker med teoretiska slutledningar för att nå fram till sanningen, att sanningen aldrig är slutgiltig, och att ingen förklaring är fullt ut
eller för alltid giltig."
"Vetenskapens moderna slutsatser och rön kan modifieras och utvidgas, men inte kullkastas. De är inga dogmer, men de gör måhända skäl för namnet
vetenskapliga lärosatser. Vi måste se till att vår verksamhet och vårt sätt att tänka inte råkar i motsättning till detta system av fast grundade
vetenskapliga teorier, liksom vi måste uppmuntra till att den vetenskapliga metoden användes, varhelst den kan tillämpas. Följaktligen kan vi inte och
får inte tolerera att vetenskaplig forskning hindras av vidskepelse eller religiösa fördomar, eller att det sätts krokben för forskningsresultatens
utnyttjande. Vi måste ogilla, nej, bekämpa ovetenskapliga och antivetenskapliga rörelser, sådana som t.ex. antivivisektionismen, den religiösa
fundamentalismen, tron på underverk, den primitiva tron på andar, etc."
Referens: J. Huxley, Människornas rike på jorden, Kooperativa Förbundets Bokförlag (1947)
|
|
l_johan_k
Ganska aktiv
Member Is Offline
|
|
Den Blinde Urmakaren av Richard Dawkins (av en slump såg jag att hela boken (på engelska) kan laddas ned från The Secular Web.)
"(...) även om ateism kunde varit logisk försvarbart före Darwin, så gjorde Darwin det möjligt att vara en intellektuellt tillfredsställd
ateist."
"(...) att Darwinsk evolution skulle vara beroende av slumpen är inte endast felaktig. Den är raka motsatsen till sanningen. Slumpen ingår som en
mindre ingrediens i Darwins recept men den viktiga ingrediensen är kumulativ selektion som är raka motsatsen till slumpen."
"Att förklara uppkomsten av DNA/proteinmaskinen genom att ta till en övernaturlig skapare är att inte förklara någonting alls eftersom skaparens
uppkomst lämnas oförklarad. Man blir tvungen att säga något i stil med 'Gud har alltid funnits', och om man tillåter sig en så bekväm utväg, kan man
ju lika väl en gång för alla säga: 'DNA har alltid funnits', eller: 'Livet har alltid funnits' och anse frågan besvarad."
"Ju mer vi slipper av underverk, hög osannolikhet, fantastiska sammanträffanden och märkliga slumphändelser, och ju mer vi kan dela upp märkliga
slumphändelser i kumulativa serier av små slumpvisa steg, desto mer tillfredsställande för förnuftet kommer vår förklaring att vara."
"(...) att universum skulle ha skapats för bara 6000 år sedan. Denna teori saknar inte bara stöd. Den är oförenlig inte bara med ortodox biologi
och geologi utan med den fysikaliska teorin om radioaktiviteten och med kosmologin (...)."
"Nästan alla folk har utvecklat egna skapelsemyter och den som finns i Första Mosebok råkar bara vara den som råkade ha accepterats av en viss
stam av herdar i Främre Orienten. Den har inte högre status än t.ex. den myt hos en västafrikansk stam, som hävdar att världen skapats ur exkrementer
från myror."
Citat från: R. Dawkins, Den Blinde Urmakaren, Wahlström & Widstrand (1986)
|
|