Designargument mot guds existens
Liksom teister använder naturens tecken på design som ett gudsargument kan man använda detsamma som ett argument mot Guds existens. Om en perfekt och
allsmäktig Gud har skapat universum måste man förklara en del av de problem som finns i skapelsen. Jag talar inte om mänsklig ondska utan om naturliga
fenomen, dels som naturkatastrofer men även alla biologiska brister i djur- och växtriket. Professorn Donald Wise har kallat detta svar på så kallad
Intelligent Design för Inkompetent Design.
Jordbävningar och andra naturliga händelser innebär katastrofer som skördat miljontals människoliv. Från ett vetenskapligt synsätt kan vi förstå
varför jordbävningar sker, på grund av plattektonik. När plattorna rör på sig och möts bildas vulkaner och jordbävningar uppstår. Detta är en naturlig
process, men är knappast nödvändig i en värld skapad av en allsmäktig gud. Av vilken anledning skulle Gud designa jordens yta så instabil? Det kan
inte vara nödvändigt för att fylla någon funktion som Gud i sin allmakt inte kunnat ordna på ett smidigare sätt.
Både människor, djur och växter har brister i sin ?design?, som en allsmäktig skapare inte kan ligga bakom, såvida inte denna skapare avsiktligt
skapat dessa brister, och därmed inte är god. Det finns inga rimliga orsaker varför fortplantningsorganen är skapade så att kvinnan kan drabbas av
utomkvedshavandeskap eller dö på grund av att barnets huvud är för stort för att passera genom bäckenöppningen. Inte heller finns det någon rimlig
förklaring till att människan har en blindtarm och kan drabbas av dödlig blindtarmsinflammation. Hos vissa djurarter fyller blindtarmen en funktion
och ur en evolutionistisk synvinkel är det rimligt att anta att den mänskliga blindtarmen är ett organ som finns kvar från den tid den fyllde en
funktion. Om människan var skapad som hon är, finns det ingen anledning att hon skulle skapas med detta meningslösa organ, eller några andra av de
brister som nämnts, eller otaliga andra.
Argumentet bevisar inte att universum har en skapare, men det bevisar att universum inte skapats av en allsmäktig och välvillig gud.
En del teistiska argument, allra tydligast det transcendentala argumentet, hävdar att Gud är nödvändig för att universum inte ska vara ett enda kaos,
att det är Gud som ligger bakom de naturlagar som skapar ordning i naturen och gör att universum fungerar likadant igår, idag och imorgon. Detta
argument är i själva verket, liksom så många andra av gudsargumenten, motsägelsefullt. Det stämmer att naturens lagar är nödvändiga för att världen
ska fungera och inte vara kaotiskt. Men en gud som är allsmäktig och enbart med hjälp av sin vilja kan skapa vad som helst, är inte bunden av
kausalitet och naturlagar och därmed bör inte hans skapelse heller vara det. Som John Stuart Mill ? som personligen ansåg att tecken i naturen tyder
på design ? iakttog, talar alla tecken på design i naturen mot designerns allsmäktighet.
|