Hejsan Hrafnagud.
Jag har läst igenom dina argument och måste säga att jag är förvånad över att du tycker att det verkar vara starka argument mot Guds existens.
För det första så hänvisar du till att forskarna är så ?nära att skapa liv artificiellt? och sedan skriver du att ?om man kan skapa det artificiellt
så kan det uppstå naturligt?.
Nu ska jag sluta att skriva det som du skriver hela tiden, jag gör det bara för att förtydliga.
Jag tycker nämligen att du ger bevis för att det är mest logiskt att tro på en Gud bakom skapelsen. Forskarna är nära att skapa liv artificiellt
hävdar du. Och det är precis det jag har hävdat under alla dessa debatter som du och jag har haft både här och på Lunarstorm. Liv skapar liv!
Sedan drar du en snabb parallell att: Om det kan hända så borde det kunna hända naturligt. Med detta tolkar jag det som om du menar, slumpmässigt. Men
det är en alldeles för snabb parallell att ta, du har tydligen inte noterat att du själv hävdar min poäng. Forskarna skapar det artificiella livet,
inte slumpen.
Du fortsätter sedan på den linjen om hut lätt det är för slumpen att skapa liv. Det är inte korrekt, det finns ingenting som tyder på att det skulle
vara ett litet steg, eller lätt steg, för slumpen att bara skapa liv. Och på det filosofiska planet, hur vet man att det var slumpen? Men jag vill
spinna vidare på det du var inne på med evolutionen och slumpen:
?En encellig organism är mer komplicerad än något som vi har kunnat återskapa med hjälp av avancerade datorer? William L Bradley
? In fact, according to the odds, a one-cell organism is so complex that the likelihood of its coming together by sheer accident and chance is
computed to be around 1/1078,000 . Remember, nonpossibility, according to statisticians, is found in the range of 1/1030 to 1/1050 . The odds of a
single-cell organism ever occurring by chance mutation are so far out of the ball park as to be unworthy of even being considered on a statistical
basis. Such an occurrence, we might add, would be indistinguishable from a miracle. When one moves from the single-cell organism to higher, even more
complex forms of life, the statistical probability shifts from to ridiculous to preposterous. Huxley, for example, computed the probability of the
emergence of the horse as 1/103,000,000 (ibid., p.154).?
http://www.quodlibet.net/johnson-evolution.shtml
För att en encellig organism ska kunna byggas upp behövs det aminosyror, precis som du skriver. Det finns 80 olika sorter aminosyror men bara 20 av
dessa förekommer hos levande organismer. De rätta aminosyrorna måste alltså isoleras? Och de rätta måste även vara kopplade till varandra i rätt följd
för att de ska kunna producera proteinmolekyler. Andra molekyler har en tendens att reagera lättare med aminosyror än de reagerar med varandra. Då
tillkommer problemet med hur man eliminerar dessa.
Ytterligare så finns det vänsterhänta och högerhänta aminosyror och bara de vänsterhänta kan fungera i levande materia. Och man behöver rätt slags
kemiska förbindelser på rätt ställe om proteinet ska kunna stängas in rätt. Annars kommer det inte att fungera.
Det handlar om kanske 100 aminosyror som måste sättas ihop på exakt rätt sätt för att skapa en proteinmolekyl, och det är bara första steget. Att
skapa en proteinmolekyl är inte samma sak som att skapa liv. Nu måste en hop med proteinmolekyler ? kanske 200 hundra ? med exakt rätt funktioner för
att få en typiskt levande cell.
Då är det inte sagt något om DNA eller RNA som är mer komplicerat än detta. Klaus Dose sa 1988 att framställa DNA och RNA syntetiskt ?övergår för
närvarande vår föreställningsförmåga?. (Klaus Dose)
De matematiska oddsen för att en levande organism skulle komma till är astronomisk små (genom en slump). Även om man skull ha de bästa villkoren. Om
man tog allt kol i universum och lade det på jordens yta, och lät det reagera kemiskt i högsta möjliga hastighet, och lät det vara ifred i en miljard
år, skulle chansen att en enda proteinmolekyl (som var funktionell) vara 10 med 60 nollor efter.
(Mycket av detta är taget från William L Bradley) Jag antar att du har åsikter kring detta, försök att skriva så lätt du kan, naturvetenskap är inte
mitt huvudämne direkt ;-)
?1999 års konferens i ämnet beskrevs som dyster ? full av frustration, pessimism och desperation?. (Fazale R Rana, Facts for faith, 2000)
Klaus Dose: ?Mer än trettio år av experimenterande kring livets uppkomst på området kemisk och molekylär evolution har lett till en bättre uppfattning
om hur väldiga problemen är, snarare än om hur dessa ska lösas. För närvarande slutar alla diskussioner om principiella teorier och experiment på
området antingen med dödläge eller insikt om vår okunnighet?. (The Origin of life, 1998)
Shapiro anser att alla aktuella teorier är värdelösa. Stanley Miller erkänner att livets uppkomst har visat sig vara mycket mer problematiskt än han
och många andra kunde ana.
Nu undrar jag givetvis hur du kan skriva att ?steget är litet?? Observera gärna citaten och vilka som säger det. Det är även kända evolutionister. Jag
vet inte vad Bradley är, skulle tro att han kanske tillhör ID?
Nu kanske jag måste avsluta inlägget. Jag har många fler invändningar mot det du skrev, men det kan vi ta sen. Blir antagligen bara jobbigt att läsa
om det är för långt.
Mvh
MysteryX