Ateistiskt Forum
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: Diverse
Andreas83
Ganska aktiv

Registered: 2005-6-1
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 2007-4-14 at 00:56
Diverse

Quote:
Andreas83 ja jag röstade på ett annat parti.

Jag frågade inte vad du röstar på. Jag försökte bara klargöra varför jag antog att du inte var medlem i Svenska kyrkan: därför att du har åsikter och värderingar som jag inte brukar höra därifrån, och eftersom människor som vill ansluta sig till en organisation av något slag tenderar att söka sig till en där ledningen delar deras åsikter och värderingar. Jag har dock aldrig sagt att det måste vara så! Hur som helst: du är medlem i Svenska kyrkan, det är nu noterat.

Quote:
Och kristna från olika traditioner ber tillsamans till skilnad från muslimer från lika traditioner.

Ja, jag vet att en det finns kristna från olika samfund som ber tillsammans med varandra, men jag vet också att det finns kristna med åsikter och värderingar som dina som ser s.k. liberalt kristna som avfällningar och därför inte vill ha med dem att göra!

Quote:
Och nej jag är inte motståndare mot homosexuellas liv, jag är för dem.

Med homosexuellt leverne menar jag så klart sexuella relationer mellan samkönade individer. Senast jag såg dig prata om detta (vilket i och för sig var ganska länge sedan) ansåg du detta vara en synd. Jag påstår alltså inte att du menar att homosexuella skall fängslas eller något sådant, bara att du på laglig väg (antar jag, tills vidare) vill verka för att de inte har sexuella förhållanden med varandra. Eller har du ändrat dig sedan sist?

[Ändrad 2007-04-14 av Andreas83]
View user's profile
Nineve
Ny medlem
*

Registered: 2007-4-12
Member Is Offline

[*] posted on 2007-4-14 at 01:06

Andreas83 det är nog ganska vanligt att man inte känner så mycket kyrkfolk i svk, jag är mainstreem svensk kyrkligt kristen från en ganska lågkyrklig tradition. Tycker inte man kan kräva att ärkebiskopen alltid ska vara från ens egen tradition, i svk finns det många.

Åsikter som mina? Finns inget i mina åsikter som säger något sådant du precis påstod.

Alla människor är syndare, homosexuella är inte mer syndare än jag eller någon annan människa. Folk verkar ha hakat upp sig på att homosexuella är syndare....men jag kan inte påstå att man på något vis kan vara ett undantag pga sin sexualitet, att sexualiteten skulle göra en viss grupp rättfärdig.
View user's profile
Chiburi
Nykomling
**

Registered: 2007-3-25
Member Is Offline

Mood: Bakis

[*] posted on 2007-4-14 at 01:49

Nineve; jag ska låta er fortsätta er diskussion, jag har inget särskilt att tillägga, men jag tror du missförstår Andreas83:s fråga om homosexualitet. Det är ju sant att enligt kristendomen är alla människor syndare. Att ljuga är ju en synd precis som att mörda någon. Bibeln säger ju också att sex mellan samkönade är en synd, det står ju i både GT och NT. Då undrar förstås vi om du (eftersom du är kristen) anser att det är en synd, och om du inte anser det hur har du kommit fram till det?

[Ändrad 2007-04-14 av Chiburi]

Now we won\'t be raped, now we won\'t be scarred like that
View user's profile
Andreas83
Ganska aktiv

Member Is Offline

[*] posted on 2007-4-14 at 02:03

Quote:
Åsikter som mina? Finns inget i mina åsikter som säger något sådant du precis påstod.

Åsikter som dina, plus den extra åsikten att kristna som inte delar övriga åsikter är avfällingar. Du har uppenbarligen inte den där extra åsikten, det är nu också noterat.

Quote:
Alla människor är syndare, homosexuella är inte mer syndare än jag eller någon annan människa.

Vänta lite nu. Menar du att alla människor är exakt lika syndfulla? Så Hitler var inte mer syndfull än Nelson Mandela? Menar du alltså att båda dessa herrar har lika stor chans att få en plats i paradiset?
View user's profile
Andreas83
Ganska aktiv

Member Is Offline

[*] posted on 2007-4-14 at 02:21

Quote:
Jag kritiserade INNEHÅLLET i citaten som framfördes då de inte hade med fakta att göra utan med johans religiösa trosföreställningar, hur han VILL att det ska vara.

Du behagar skämta med oss. Kallar du detta för att kritisera innehållet i citatet?

Quote:
johan och citat från era religiösa skrifter är ett argument i frågan?

Du visar ju inte varför citatet är falskt; du visar inte varför det inte har med fakta att göra! Du vet hur du skall göra: leta fram originalkällan till Keiths uttalande

Quote:
Evolutionen är obevisad och obevisbar. Vi tror på den eftersom enda alternativet är skapelse, vilket är otänkbart.

Kan du det skall jag ge dig rätt.
View user's profile
PositivAteist
Super Moderator

Registered: 2005-4-12
Member Is Offline

Mood: Positiv

[*] posted on 2007-4-14 at 06:01

Som sagt Nineve, du är varnad. Fler personangrepp och du blir avstängd. Johan presenterade fakta som visar att "citaten" är påhittade. Om de inte är det är det ju bara att du letar fram ursprungskällan och visar vad den sade. Att vifta bort sakliga argument med påståendet att de är från en religiös källa är att angripa budbäraren istället för budskapet.

Angående homosexualitet säger bibeln explicit att det är en synd. Om det inte är mer syndigt att ägna sig åt homosexuellt sex än heterosexuellt sex, varför står det då ingenstans i bibeln att heterosexualitet är synd?

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
View user's profile Visit user's homepage

Go To Top