Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Gamla Testamentets sanningshalt = 0
JemyM
Ny medlem
*




Inlägg: 4
Registrerad: 2007-4-21
Befinner sig: Sverige
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-7-24 kl 12:05
Gamla Testamentets sanningshalt = 0


Detta anser jag vara det starkaste argumentet mot Gud.

Med Gamla Testamentet borta faller budskapet från Jehova (Bibeln/Koranen) och de tre abrahamsreligionerna, och vilket värde har en gud som saknar ett faktiskt budskap?

Så hur är det då med Gamla Testamentet? Ja det finns två delar av Gamla Testamentet som hanteras olika. Den första delen är skapelseberättelsen, den andra delen är utvandringen och patriarkerna. Vi har idag hittat alla bitar ur skapelseberättelsen i andra äldre religioner/folklore från Mesopotamien, Babylonien, Ugarit och Sumerien. Skapelseberättelsen med den kristna guden Jehova växte ur paganska religioner inte olika dem om Zeus, Oden m.m. Den som vill se bakgrunden till skapelseberättelsen kan titta närmare på mytologin kring Ugarit, Gilgamesh, Atrahasis och Enuma Elish. Även egyptisk mytologi är i intresse. Alla dessa myter/legender föregår första bibeln med 500-3500 år. Här kan du läsa om berättelserna som blev Adam/Eva, historien om första dagarna, var idén om revbenet kommer ifrån, äpplet, ormen, edens lustgård, Kain & Abel, flera varianter om berättelsen om Noa, namnet Jehova, Babels Torn, Djävulen, Baal och Lilith etc.

Utvandringen och patriarkerna finns återgivna i bibeln som historiska dokument som noggrant berättar en serie händelser i kronologisk ordning och omnämner platser, personer m.m. Historia, geologi och arkeologi har omöjliggjort utvandringen. Berättelsen om patriarkerna bryter också mot de arkeologiska fynd man gjort. Hur dåligt moseböckerna stämmer med verkligheten sammanfattas ganska bra av boken "Bible Unearthed". Dokumentären finns upplagd på Youtube och är mycket sevärd.

Så vad är Gamla Testamentet?

Gamla Testamentet är en nationalepos skriven i regionen Kanaan ca 650 år före vår tideräkning. Den inleder med att skriva om Atharsis vilket var den myt som skrevs om till att bli första moseboken. Atharsis byggde i sin tur på andra lokala paganska myter som var ganska lika t.ex. nordisk eller grekisk mytologi. Sedan följer berättelsen om utvandringen/patriarkerna som är författad som en hjältesaga inte olik Kung Arthur och Beowulf med samma arkeologiska och historiska sanningshalt.

Som mytologi är gamla testamentet betydligt yngre än övriga mytologier i området, faktum är att det är den yngsta.

Med Jehova nergraderad till en liten pagansk flodgud, son till Elohim, vilken styrka har sedan berättelsen om Jesus som frälsare för arvssynden från Adam? Ingen alls. Berättelsen om Jesus framstår som en mycket gammal kult byggd på dåtidens verklighetsuppfattning som inte är speciellt originell jämfört med andra dåtida kulter.

Med Jehova, Jesus och Allah bortplockade, är existensen av en annan gud relevant?

[Ändrad 2007-07-24 av JemyM]

[Ändrad 2007-07-24 av JemyM]
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
Chiburi
Nykomling
**




Inlägg: 33
Registrerad: 2007-3-25
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Bakis

[*] Inlagd 2007-7-26 kl 22:48


Intressant inlägg. Jag skulle behöva läsa in mig mer på övriga, äldre skapelsemyter från det området. Jag känner igen det du skriver men kan inte så mycket om det. Det vore helt klart upplysande att få en utökad horisont och se GT/bibeln i ett större sammanhang. Jag skulle vilja se vilka element i de stora myterna i bibeln som härstammar från andra redan existerande berättelser, och vad som har försvunnit ifrån de gamla.

Jag är också väldigt intresserad av att se vilka element i evangelierna/breven (dvs kristendomen) som var kompatibla med andra idéer och traditioner som redan var spridda i medelhavsområdet. Saker som gjorde kristendomen lätt att sprida - ex uppfattningar om Hades/helvetet, Platons idévärld och ett idealiskt himmelrike, juridisk rätt, offer osv. Har någon tips om var jag kan hitta de röda trådarna?

Både böcker och websidor är intressanta.



Now we won\'t be raped, now we won\'t be scarred like that
Visa anvädares profil
Andreas83
Ganska aktiv
***




Inlägg: 99
Registrerad: 2005-6-1
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-7-28 kl 03:50


Citat:
Ursprugligen inlagt av Chiburi
Intressant inlägg. Jag skulle behöva läsa in mig mer på övriga, äldre skapelsemyter från det området. Jag känner igen det du skriver men kan inte så mycket om det. Det vore helt klart upplysande att få en utökad horisont och se GT/bibeln i ett större sammanhang. Jag skulle vilja se vilka element i de stora myterna i bibeln som härstammar från andra redan existerande berättelser, och vad som har försvunnit ifrån de gamla.


I den svenska översättningen av Gilgamesheposet diskuteras likheter mellan delar av detta epos och delar av några gammaltestamentliga berättelser.

Citat:
Ursprugligen inlagt av ChiburiJag är också väldigt intresserad av att se vilka element i evangelierna/breven (dvs kristendomen) som var kompatibla med andra idéer och traditioner som redan var spridda i medelhavsområdet. Saker som gjorde kristendomen lätt att sprida - ex uppfattningar om Hades/helvetet, Platons idévärld och ett idealiskt himmelrike, juridisk rätt, offer osv. Har någon tips om var jag kan hitta de röda trådarna?


Hmmm... Richard Carrier kan säkert ha skrivit någonting av intresse.

[Ändrad 2007-07-28 av Andreas83]
Visa anvädares profil
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-8 kl 11:34


A. Jaffe Names Regional Sales Manager | Luxury bridal jewelry manufacturer A. Jaffe named Andrew Richter?s regional sales manager for the TOLA region replica montblanc swiss replica perrelet split-second watches which includes Texas replica watches Oklahoma swiss christian dior fake watch Louisiana and Arkansas. He started this month. Richter has been working in the region since 1995 and most recently was southwest regional sales manager for one of the major diamond and jewelry companies. A. Jaffe jewelry is currently available in 650 fine jewelry locations in the US fake chronoswiss opus watches Caribbean UK and Canada. The New York City-based company offers unique settings in platinum and 18K gold.

Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group