Jag har ett argument som jag skulle vilja testa om det är giltigt. Argumentet går ut på att om moralen är relativ kan det inte existera någon Gud.
(Gud står här med stor bokstav eftersom det syftar på en monoteistisk enväldig allsmäktig gud av samma typ som den kristna guden eller den filosofiska
guden).
Varför skulle det nu se ut så? Utgångspunkten är det teistiska argumentet för att moralen är objektiv. "Om det inte finns någon Gud finns det inget
objektivt rätt eller fel, och då är allting tillåtet" hävdar de:
1. Om Gud inte existerar så existerar det ingen objektiv moral.
Premissen "Om Gud inte existerar så finns ingen objektiv moral" är visserligen INTE detsamma rent logiskt som att säga "Om det inte finns någon
objektiv moral så finns det ingen Gud", men om man tittar på hur teisterna
motiverar sin premiss blir saken en annan.
Det teisten utgår från är ju inte endast att "om Gud inte finns så finns det ingen objektiv moral", utan det de säger är att Guds moral
är
den objektiva moralen. Alla moral utgår från Gud, menar de - Guds natur är identisk med vad som är rätt och fel. Vad de därmed säger är att guds
existens och guds moral är ekvivalenta logiskt, dvs:
2. Om och endast om Gud existerar finns det en objektiv moral.
Detta är identiskt med att säga:
3. Om och endast om det existerar en objektiv moral så existerar Gud.
Och ur det kan vi dra slutsatsen:
4. Om det inte existerar någon objektiv moral så existerar inte Gud.
Man kan även komma till samma premiss ur ett annat kristet argument - gudsbeviset från moral. I korthet ser argumentet ut så här:
5. Om det finns en objektiv moral så finns Gud.
6. Det finns en objektiv moral.
7. Alltså finns Gud.
Jag anser att premiss 6 är felaktig och tittar därför bara på den första premissen i argumentet. I kombination med premiss 1 leder den premissen
nämligen till slutsatsen 3.
1. Om Gud finns så finns det en objektiv moral. (a -> b)
5. Om det finns en objektiv moral så finns Gud. (b -> a)
3. Om och endast om Gud finns så finns en objektiv moral. (a <-> b)
Återstår att bevisa att det inte finns någon objektiv moral, vilket ligger utanför syftet med det här inlägget och syftet med det här forumet. (Det
finns ett annat forum på Ateistiskt Forum som heter Moral där den diskussionen passar bättre).
Argumentet gäller inte heller gudar i allmänhet, utan bara en gud som har den egenskapen den kristna guden och den filosofiska guden har, att den
objektiva moralen och Guds moral är en och samma. Finns det ingen objektiv moral kan inte en sådan gud heller existera.
Tankar om detta? Är mina slutsatser giltiga? (Slutsatsen hittills är alltså endast att om det inte existerar någon objektiv moral så existerar inte
Gud - jag har inte bevisat att moralen är objektiv).
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)