Gud påstås vara hur godhjärtad och kärleksfull som helst, men detta är mycket svårt att försvara, särskilt om vi pratar om den bibliska guden. Gamla
testamentet beskriver en mycket ond gud som dödar och torterar dem som inte följer hans vilja. Och i nya testamentet hotar Jesus de trolösa med evig
tortyr, och man kan undra hur läran om helvetet är förenbart med åsikten om en gränslöst godhjärtad och kärleksfull gud.
Ett försök att frita Gud från ansvar för ondskan är påståendet att ondskan är en konsekvens av människornas fria handlingar. Den fria viljan ger
människan möjligheten att välja onda handlingar i stället för goda, och ansvaret för dessa handlingar ligger hos människan. Men detta löser inte
problemet. Människan har ingen fri vilja om Gud är allvetande. Om Gud alltid vet vad du gör i framtiden har du inget annat val än att göra det som Gud
redan vet att du kommer att göra. Dessutom är det meningslöst att prata om att handla i konflikt med en allsmäktig varelses önskningar. Det kan inte
finnas några hinder för den allsmäktige, ingenting som hindrar Guds vilja. Vi måste därför förmoda att världens tillstånd är precis så som Gud vill
att det ska vara. Även om vi ser bort ifrån dessa problem är den fria viljan fortfarande ett ogiltigt argument därför att det endast gäller
konsekvenserna av människans handlingar. Det finns sjukdomar och naturkatastrofer som människan inte har kontroll över. Om Gud är allsmäktig och styr
världen är det Gud som bestämmer att folk ska dö av sjukdomar, olyckor, jordskalv och översvämningar.
Till trots för alla argument är inte teisterna villiga att acceptera att deras gud inte är god. Det verkar som att Guds godhet kan förenas med alla
tänkbara händelser. Teisterna har bestämt sig för att försvara en åsikt oavsett om den är korrekt eller inte, och detta leder till absurda resonemang.
När teisterna till slut trängs in i ett hörn påstår de att människan inte kan förstå den verkliga meningen med Guds godhet, för Guds vägar är
outgrundliga. Vi försäkras att Gud har förmågan att se det i ett större sammanhang, och att det som verkar vara ondska alltid är till det bästa. Men
om Guds godhet är outgrundlig kan vi inte veta att Gud är god, för det outgrundliga är det ofattbara. Och att Gud har motiv vi inte förstår förklarar
ingenting.