Gud påstås vara en övernaturlig varelse som har skapat världen, men vi har ingen kunskap om en övernaturlig verklighet, och därför påstås Gud vara
outgrundlig. Det outgrundliga är det ofattbara, men om Gud inte kan uppfattas är det omöjligt att definiera gudsbegreppet på ett meningsfullt sätt.
Att påstå att Gud är outgrundlig är därför att erkänna att vi inte vet vad vi pratar om. Om den teistiska guden är outgrundlig är det en agnostisk
gud, och detta innebär att gudsbegreppet är meningslöst. Om det inte går att veta något om Gud är gudsbegreppet utan innehåll, och då blir det
meningslöst att påstå att Gud existerar. Agnosticism innebär därför att ateismen är den enda förnuftiga ståndpunkten. Agnosticismen ogiltigförklarar
alla argument för Guds existens därför att agnosticismen ogiltigförklarar gudsbegreppet. Därför måste teisterna undvika agnosticismen för att kunna
försvara sin gudstro. Men är det möjligt att undvika agnosticismen och samtidigt behålla tron på en övernaturlig varelse? Dilemmat är: Om teisterna
vill behålla tron på en övernaturlig varelse måste de acceptera att Guds natur är obegriplig, för vi har ingen kunskap om en övernaturlig verklighet.
På den andra sidan, om teisterna vill undvika agnosticismen ? något de måste för att ge gudsbegreppet mening ? måste de också demonstrera att
människan kan uppnå kunskap om Gud.
Gud påstås vara en gränslös varelse med gränslösa egenskaper, men man kan inte definiera något som är gränslöst. Ordet
definition kommer av
det latinska ordet
definire, som betyder
avgränsa. En giltig definition avgränsar det definierade begreppet från andra begrepp. Att
definiera innebär alltså att begränsa; att skilja det ena från det andra, och det faktum att du är en människa innebär att du
inte är en
elefant eller åsna. Utan kontraster, utan någon skillnad mellan begreppen, blir alla begrepp meningslösa och oförståeliga. Därför är det omöjligt att
definiera en gränslös gud på ett meningsfullt sätt. En gränslös varelse är en varelse utan en specifik natur, alltså en varelse som inte är något
särskilt, men detta är en varelse som inte finns. Att vara gränslös är att inte vara något alls. En varelse med gränslösa egenskaper kan inte existera
i den naturliga verkligheten, och därför måste en allsmäktig och allvetande gud vara övernaturlig. Och det övernaturliga är av naturen
oidentifierbart. Det är alltså omöjligt att undvika agnosticismen. Detta innebär att gudsbegreppet är meningslöst, och därför är det meningslöst att
påstå att det finns en gud.
Det finns två grundläggande sätt att diskutera Guds natur;
negativ teologi och
positiv teologi. Negativ teologi innebär att förklara
vad Gud
inte är. Immateriell säger oss att Gud inte är materia. Gränslös säger oss att Gud inte är begränsad. Osynlig säger oss att Gud inte
är synlig, o.s.v. Problemet med negativ teologi är att om Gud beskrivs endast med negativa termer är det omöjligt att skilja Gud från det som inte
finns. Det som inte finns är immateriellt, gränslöst, osynligt, o.s.v. ? och det är Gud också. Om teisterna vill separera sin gudstro från tron på
ingenting måste de ge gudsbegreppet en positiv substans. Gud måste beskrivas i positiva termer, d.v.s. man måste förklara vad Gud är, och
inte vad han inte är. Men detta är omöjligt om Gud är övernaturlig. Alla positiva kännetecken som används för att beskriva Gud uppstår i ett mänskligt
sammanhang och blir meningslösa när de tas ut av detta sammanhang. Om vi vill använda positiva kännetecken på Gud och samtidigt behålla deras mening
måste vi därför reducera Gud till en mänsklig nivå, men då kan inte Gud ha skapat världen.
Antingen behåller det mänskliga språket sin innebörd
baserad på människans erfarenheter av den naturliga verkligheten ? vilket innebär att språket inte kan beskriva en övernaturlig gud ? eller så töms
språket på mening för människorna, vilket innebär att språket inte kan beskriva Gud då heller. Om Gud är annorlunda än den naturliga verkligheten
kan vi inte ha någon idé om vad det innebär att ge Gud meningsfulla egenskaper. Begrepp existerar inte i ett vakuum; de är skapta inom ett specifikt
sammanhang och får sin mening endast inom detta sammanhang. Alla meningsfulla begrepp har uppstått i den verklighet vi lever i, och därför kan
begreppen endast användas för att beskriva den naturliga verkligheten. Positiv teologi kan därför inte rädda Gud från agnosticismen.
Guds påstådda kännetecken är bara en maskering som försöker dölja att gudsbegreppet är meningslöst. Detta innebär att teisterna baserar sin tro på ett
intellektuellt vakuum och försöker försvara det oförsvarbara; de kan inte ens specificera vad de tror på. Teister vet inte vad de pratar om när de
påstår att Gud existerar, och det är det ingen annan som vet heller.
?If it is irrational to assert the existence of an unknowable being, it is equally irrational to assert the existence of its metaphysical corollary: a
supernatural being. If knowledge of the unknowable is a contradiction, knowledge of the supernatural is a contradiction as well. This has the effect
of excluding theism from the sphere of rational consideration, in which case atheism wins by default.? - George H. Smith