Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Har andra planeter med liv "egna" gudar
Lasseivägen
Ny medlem
*




Inlägg: 2
Registrerad: 2012-1-27
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-1-30 kl 02:41
Har andra planeter med liv "egna" gudar


Jag har ställt frågan till troende men aldrig fått ett svar.

I bibel lär det väll vad jag förstått inte finas något som helst skrivet om alla de andra levande varelser i universum, Men borde inte den gud som religiösa människor av alla chateringar ha fått någon information om deras respektive gudars inblandning i andra solcystem.:P
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-2-12 kl 19:22


Intressant inlägg Lasse.

Jag tror nog att det bland gudstroende (precis som bland ateister) finns både de som tror att det finns utomjordiskt liv och de som inte tror det.

Jag tror att jag någon gång har hört en kristen mena att om det finns avancerat utomjordiskt liv så kommer gud att meddela sig på lämpligt sätt till de varelserna.

En kristen kvinna med kopplingar till Livets ord skrev en gång ett inlägg på nätet där hon förfärade sig över att påven hade uttryckt sig positivt om möjligheten till utomjordiskt liv. Jag frågade henne varför hon menade att det inte skulle finnas, och så svarade hon att det stod inget i Bibeln om detta. Då skrev jag något i stil med att det inte står i Bibeln om kängurur och pingviner heller, och att det var helt logiskt att de inte skrev om dessa djur eller utomjordingar då de i mellanöstern vid tiden för Bibelns skrivande inte kände till dessa företeelser. Hon hade inget riktigt bra svar på detta, men hon svarade iafall.

Om någon i mellanöstern för tusentals år sedan hade kunnat ge en bra beskrivning på en pingvin eller utomjording och att det var ?gud? som gett denne informationen, då skulle det vara rätt så häpnadsväckande. Det vore ju fullt möjligt enligt tesen om en allsmäktig gud som tar kontakt med människor.

Allt tyder på att religionerna, de heliga skrifterna och gudarna är skapade av människor.



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group