Ett av mina älsklingsobjekt att hata är Mats Molén. Denna självutnämnda expert som smidigt undviker alla former av seriösa debatter med den erkända
expertisen inom geologi och evolution. Han är en flitigt refererad person av skapelsetroende och det borde vara alla vetenskapens förespråkares plikt
att känna till vad han säger och vilka argument man kan använda mot hans illläror.
Mats är en klassiskt skicklig kreationist. Han åberopar akademisk kunskap (har en geovetenskapsexamen), han åberopar hela tiden referat (tagna ur sitt
sammanhang och alltid svårspårade) och är därför en skicklig agitator. I skriftliga forum håller han sig dock alltid undan där folk har tid och
möjlighet att kontrollera och besvara hans "referenser".
Här nedan är en användbar vetenskapligt uppbyggd recension av ett av Moléns många alster.
http://www.bioscience-explained.org/SE1.2/pdf/molen.pdf
Intressant att veta är att Moléns dravelprojekt "skapelsemuseet" länkas till via Umeå kommuns hemsida. Intressant är också att veta är att Credo
studentförening i Umeå bjuder in Molén till att hålla monologer på universitetets område. Hur Umeå universitet kan gå med på att deras lokaler används
till att religiös propaganda sprids är för mig obegripligt.
Man kan ju fråga sig när universitetsvärlden skall ta hotet från kreationistiskt håll på allvar. I USA ser vi redan vd som händer och hur
skapelsemytologi hamnar parallellt med vetenskap på schemat, det kan också ske i viss form i Sverige med om folk inte börjar bry sig och slutar ha
övertro på att det inte har någon betydelse eller att folk förr eller senare förstår.
Jag vet inte hur det är med er, men jag skulle knappast gilla tanken på att mitt barn kom hem och berättade för mig att en lärare i skolan försökte
slå i dem sagor.
ps. Mats Molén skall vara lärare i Umeå enligt utsago. Men var vet jag inte. Någon som vet?
• Nihonshu • Naturalist • Cineast •