Ateistiskt Forum
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: Molén
Nihonshu
Super Moderator

Registered: 2005-4-13
Member Is Offline

Mood: Upptagen

[*] posted on 2005-10-6 at 15:44
Molén

Ett av mina älsklingsobjekt att hata är Mats Molén. Denna självutnämnda expert som smidigt undviker alla former av seriösa debatter med den erkända expertisen inom geologi och evolution. Han är en flitigt refererad person av skapelsetroende och det borde vara alla vetenskapens förespråkares plikt att känna till vad han säger och vilka argument man kan använda mot hans illläror.
Mats är en klassiskt skicklig kreationist. Han åberopar akademisk kunskap (har en geovetenskapsexamen), han åberopar hela tiden referat (tagna ur sitt sammanhang och alltid svårspårade) och är därför en skicklig agitator. I skriftliga forum håller han sig dock alltid undan där folk har tid och möjlighet att kontrollera och besvara hans "referenser".

Här nedan är en användbar vetenskapligt uppbyggd recension av ett av Moléns många alster.

http://www.bioscience-explained.org/SE1.2/pdf/molen.pdf

Intressant att veta är att Moléns dravelprojekt "skapelsemuseet" länkas till via Umeå kommuns hemsida. Intressant är också att veta är att Credo studentförening i Umeå bjuder in Molén till att hålla monologer på universitetets område. Hur Umeå universitet kan gå med på att deras lokaler används till att religiös propaganda sprids är för mig obegripligt.

Man kan ju fråga sig när universitetsvärlden skall ta hotet från kreationistiskt håll på allvar. I USA ser vi redan vd som händer och hur skapelsemytologi hamnar parallellt med vetenskap på schemat, det kan också ske i viss form i Sverige med om folk inte börjar bry sig och slutar ha övertro på att det inte har någon betydelse eller att folk förr eller senare förstår.

Jag vet inte hur det är med er, men jag skulle knappast gilla tanken på att mitt barn kom hem och berättade för mig att en lärare i skolan försökte slå i dem sagor.

ps. Mats Molén skall vara lärare i Umeå enligt utsago. Men var vet jag inte. Någon som vet?

NihonshuNaturalistCineast
View user's profile Visit user's homepage
PositivAteist
Super Moderator

Registered: 2005-4-12
Member Is Offline

Mood: Positiv

[*] posted on 2005-10-6 at 19:21

En gissning är Livets Ords gymnasium. Jag tror det heter Livets Vatten eller liknande i Umeå.

/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Nihonshu
Super Moderator

Registered: 2005-4-13
Member Is Offline

Mood: Upptagen

[*] posted on 2005-10-9 at 00:00

Quote:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
En gissning är Livets Ords gymnasium. Jag tror det heter Livets Vatten eller liknande i Umeå.

Det förklarar ju varför skolan inte går att hitta via kommunens hemsida. Det är ju ingen riktig skola där de lär sig vetenskap. :-)

NihonshuNaturalistCineast
Sukram
Ny medlem
*

Registered: 2005-10-7
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 2005-11-10 at 15:47

Hej. Jag har varit registrerad ett tag men aldrig skrivit något inlägg innan, kände inte att jag hade så mkt att tillägga.

Men fenomenet Mats Molen känner jag till lite om. En f.d kurskamrat som kommer från Umeå gick på samma skola som Molen jobbade på då. Det var en vanlig kommunal skola, högstadie eller gymnasium (osäker på vilket).

Men vad jag förstod av honom så har Molen snart jobbat på alla skolor som finns i kommunen för han har svårt att hålla isär egna åsikter och intressen och vad skollagen och läroplanen säger. Han har under åren gjort sig omöjlig på vissa arbetsplatser.
View user's profile
Nightfly
Ganska aktiv

Registered: 2005-11-10
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 2005-11-10 at 17:24

Det är sällan man hittar roliga debatter med kreationister nuförtiden, men jag har av misstag fått igång en på www.dagen.se/forum.

Det är ett jäkligt rörigt forum, det är svårt att följa trådarna och värst av allt är att inläggen måste godkännas innan de publiceras, så det tar några timmar innan de syns.

Men häng gärna på om ni är sugna.

[Ändrad 2005-11-18 av Nightfly]
View user's profile

Go To Top