Matts0n
Ny medlem
Registered: 2005-11-27
Member Is Offline
Mood: No Mood
|
|
Logo
Har inte ateism nån speciel ikon som krisendomen har ett kors?? Nån som kan lägga in en bild lr nåt?
|
|
PositivAteist
Super Moderator

Registered: 2005-4-12
Member Is Offline
Mood: Positiv
|
|
|
|
Arwen
Nykomling

Registered: 2006-1-17
Member Is Offline
|
|
Nej, ateismen är ju ingen religion, men jag gillar idén på att kunna ha ett märke på jackan eller väskan som visar att jag är ateist. Jag känner ett
behov av att få uttrycka min ateism öppet, för jag upplever det nästan som lite tabu att säga att man är ateist. Vissa tycks tycka att ordet ateism
har en negativ klang och vissa troende verkar känna sig förolämpade när man säger att man är ateist. Jag har t.ex. en kompis som medger att hon inte
tror på Gud, men som vägrar kalla sig ateist. Hon blev t.o.m. irriterad när jag sa till henne att hon var ateist. Men jag blir förbannad på den här
attityden. Vi ateister har ju lika stor rätt att uttrycka vår uppfattning som troende. Så jag skulle gärna utsmycka mig med en symbol som visar att
jag är ateist. Om det sedan sticker i ögonen på folk, ger jag fan i.
|
|
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline
|
|
Vad föreslår du för symbol?
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Arwen
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Vad föreslår du för symbol? |
Var frågan till mig? Jag har inget speciellt förslag. Jag måste läsa den där sidan du tipsade om noggrannare.
[Ändrad 2006-01-21 av Arwen]
|
|
Fungrim
Nykomling

Registered: 2005-11-3
Member Is Offline
Mood: Över hav, under måne.
|
|
Känner inte att jag behöver någon symbol. Men skulle ändå kunna tänka mig att visa upp en IPU-logga (blessed be her holy hooves) offentligt. Om inte
annat skulle det säkert vara kul att förklara för någon kristen då och då om dom frågar. Men som sagt, jag känner inget speciellt behov av den.
\"Fantasy is the only valid form of theological inquiry.\" - S. P. Somtow
|
|
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Arwen
Vad föreslår du för symbol? |
Var frågan till mig? Jag har inget speciellt förslag. Jag måste läsa den där sidan du tipsade om noggrannare.
[Ändrad 2006-01-21 av Arwen] |
Ja frågan var till dig, Arwen.
(Snyggt namn förresten, säger jag som har läst Sagan om Ringen åtta gånger. :-)
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Arwen
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Quote: | (Snyggt namn förresten, säger jag som har läst Sagan om Ringen åtta gånger. :-) |
Tackar! Jag har en katt som heter Arwen också  .
Jag har funderat kring det här om ateismen behöver nån logga eller inte och det som talar emot det är ju just det att ateismen inte är någon rörelse.
Ateism är ju bara avsaknad av en viss uppfattning. Att ha en symbol för ateismen skulle vara som att ha en symbol för att man inte är kommunist eller
för att man inte är hiphopare. Om ateismen skulle ha en logga, skulle de få vatten på sin kvarn som menar att bevisbördan ligger på oss ateister.
Å andra sidan kan jag känna mig som en del av en rörelse, eftersom ateismen tycks förhållandevis sällsynt. Det känns som om man som ateist oftare
tvingas försvara sig än vad en troende gör. Men jag kanske bara har umgåtts i fel kretsar hela mitt liv.
|
|
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline
|
|
Å andra sidan kan jag känna mig som en del av en rörelse, eftersom ateismen tycks förhållandevis sällsynt. Det känns som om man som ateist oftare
tvingas försvara sig än vad en troende gör. Men jag kanske bara har umgåtts i fel kretsar hela mitt liv. |
Jag vet inte riktigt, men det skulle kunna vara så att alla ateister går omkring och tror att vi är utanför bara för att teisterna skriker högst och
de som visserligen inte är troende själva men ser religion som något bra ylar med. Jag börjar se mer och mer som tyder på det:
* 45% i Aftonbladets undersökning svarade att de inte tror att Jesus över huvud taget har existerat! (Jag hade gissat på runt 10%).
* På spraydate svarade medlemmarna på en "enkät" om sin drömpartner. En fråga löd: "Skulle du vilja att din drömpartner är religiös?" I hela landet
svarade kvinnorna: Inget för mig, men jag respekterar om min partner är det - 54 %. Ja, gärna ? jag ser det som positivt - 8 %. Nej, jag tycker
religion är förklaringen till mycket ont i världen - 38 %. Eftersom kvinnor generellt är mer positiva till religion än män skulle jag gissa att
frekvensen var högre för det tredje alternativet hos oss.
Nu är inte en webenkät speciellt representativ för folket som helhet, men jag vågar ändå säga att det finns fler "militanta ateister" än man kan tro.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Fungrim
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Här finns lite skojiga siffror angående antalet atheister i Sverige. Jag inbillar mig att de faktiskt kan vara ganska korrekta. De har försökt
sätta upp uppskattningar av antalet ateister/icke troende i världen. De använder min/max-värden för att gardera sig. Så enligt dom har vi i top 5:
Sverige: 46 - 85%
Danmark: 43 - 80%
Norge: 31 - 72%
Andra intressanta länder är:
Tyskland: 41 - 49%
Frankrike: 43 - 54%
Och förstås:
USA: 3 - 9%
Och slutsatsen, som jag tror ni kommer att gilla:
Quote: | Based on a careful assessment of the most recent survey data available, we find that somewhere between 500,000,000 and 750,000,000 humans currently do
not believe in God. |
|
|
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline
|
|
Det mest intressanta tycker jag är att i Israel är ca 40% ateister och ändå har de religiösa så stor makt. Med tanke på hur de ortodoxa judarna hörs
mest så skulle man kunna tro att Israel är ett väldigt religiöst land men jag skulle vilja säga att flertalet i Israel förmodligen är rätt trötta på
de ortodoxa judarna.
Det vore intressant att se antalet ateister i Palestina. Jag tror att många skulle bli förvånade. Bilden man får i massmedia är ju ganska ensidig och
framställer alla palestinier som muslimska fundamentalister, men jag tror det är långt ifrån sanningen.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Arwen
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Ja, det var mycket intressanta fakta ni lade fram. Det kan ju mycket väl vara så att ateisterna är vanligare än man tror, men att vi helt enkelt inte
hörs. Men vad beror det på? Har det nåt att göra med det jag skrev tidigare, att ordet ateism har en negativ klang och att många troende känner sig
förolämpade när någon säger sig vara ateist? Många icke-troende kanske i så fall inte vågar tala öppet om sin uppfattning eller kalla sig ateister.
Eller är det bara så att ateisterna inser att ateismen inte är någon rörelse och att det är de troende som har bevisbördan och alltså anledning att
argumentera för sig?
|
|
Fungrim
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Tror att det ofta är en kombination av historiska och personliga orsaker, samt att det ligger i saken natur (sm du är inne på).
Personlgen känner jag, av olika anledningar, inte att jag behöver hävda mig. Jag anser ateismen vara självklar, men samtidigt så anser jag också att
alla har rätt att tro vad de vill så länge deras tro inte påverkar mig själv, eller om de är mina vänner och jag inte anser att de direkt
skadas av sin tro. Därför kan jag ta upp ateism i en politisk diskussion, och jag diskuterar, på förekommen anledning, med mina vänner (på samma sätt
som jag diskuterar speudohistoria ala Holy Blood, Holy Grail, medier och annat skräp samt "alternativ" vetenskap etc., med dem). Men att
aktivt predika ateism är jag inte intresserad av, det känns lika obcent som att predika teism av något slag. (Dörrknackning och andra offentliga
rekryteringsrundor hade jag svårt för även när jag var kristen).
Ateism uppfattas negativt av många och poträtteras fortfarande ganska negativt i pressen då och då. Att religösa anser ateismen vara en negativ
stämpel är självklart. Om andra gör det är antagligen en social konvention eller historiska orsaker som ligger bakom. Och sedan hållar jag med,
bevibördan och bristen (tack och lov!) på organisation hjälper till.
|
|
Fungrim
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Det mest intressanta tycker jag är att i Israel är ca 40% ateister och ändå har de religiösa så stor makt. |
Japp, det var en intressant siffra. Men man ska inte glömma att en ny generation växer fram i Isreal nu vars föräldrar, eller far-föräldrar, flyttade
dit och som både betraktar Israel som sitt hem vilket dom är beredda att försvara, och samtidigt är - som du säger - "trötta" på de ortodoxa judarna.
Att de ortodoxt religiösa har stor makt är onekligen sant, men jag tror att den kommer att förtunnas de närmaste 20 åren. Dessutom, "vanligt" folk har
antagligen andra bevekelsegrunder till sitt eventuella handlande, oavsett religiös inriktining, än de som vi ser och hör via massmedia.
|
|
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline
|
|
Ja, det var mycket intressanta fakta ni lade fram. Det kan ju mycket väl vara så att ateisterna är vanligare än man tror, men att vi helt enkelt inte
hörs. Men vad beror det på? Har det nåt att göra med det jag skrev tidigare, att ordet ateism har en negativ klang och att många troende känner sig
förolämpade när någon säger sig vara ateist? Många icke-troende kanske i så fall inte vågar tala öppet om sin uppfattning eller kalla sig ateister.
Eller är det bara så att ateisterna inser att ateismen inte är någon rörelse och att det är de troende som har bevisbördan och alltså anledning att
argumentera för sig? |
Jag kan bara gissa, men jag tror att de flesta ateister är rätt ointresserade av religion över huvud taget. Många tycker säkert att det känns
rebelliskt att säga att man är ateist och undviker därför frågan helt.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Arwen
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Quote: | Ursprugligen inlagt av Fungrim
Tror att det ofta är en kombination av historiska och personliga orsaker, samt att det ligger i saken natur (sm du är inne på).
Personlgen känner jag, av olika anledningar, inte att jag behöver hävda mig. Jag anser ateismen vara självklar, men samtidigt så anser jag också att
alla har rätt att tro vad de vill så länge deras tro inte påverkar mig själv, eller om de är mina vänner och jag inte anser att de direkt
skadas av sin tro. Därför kan jag ta upp ateism i en politisk diskussion, och jag diskuterar, på förekommen anledning, med mina vänner (på samma sätt
som jag diskuterar speudohistoria ala Holy Blood, Holy Grail, medier och annat skräp samt "alternativ" vetenskap etc., med dem). Men att
aktivt predika ateism är jag inte intresserad av, det känns lika obcent som att predika teism av något slag. (Dörrknackning och andra offentliga
rekryteringsrundor hade jag svårt för även när jag var kristen).
Ateism uppfattas negativt av många och poträtteras fortfarande ganska negativt i pressen då och då. Att religösa anser ateismen vara en negativ
stämpel är självklart. Om andra gör det är antagligen en social konvention eller historiska orsaker som ligger bakom. Och sedan hållar jag med,
bevibördan och bristen (tack och lov!) på organisation hjälper till. |
Jag anser inte heller att man bör predika ateism och jag respekterar, precis som du, alla religiösa uppfattningar så länge de inte skadar någon. Men
jag har ofta upplevt det som om det finns ett tabu kring att öppet kalla sig ateist och det irriterar mig. När andra människor deklarerar sin gudstro
utan negativa reaktioner måste ju jag ha lika stor rätt att tala om att jag är ateist. Men det är klart, det är inte nödvändigt att gå runt med en
ateistisk symbol för det.
Enligt min mening är det inte självklart att religiösa anser ateismen vara en negativ stämpel. Man kan ha en öppen syn på ateism och respektera att vi
är olika människor med olika behov även om man är övertygad i sin gudstro. Självklart måste man ju visserligen vara lika övertygad om att ateisten har
fel, men man måste inte samtidigt tro att det innebär något negativt för ateisten.
|
|
PositivAteist
Super Moderator

Member Is Offline
|
|
Det finns en del tecken på att vinden har vänt och att ateist är det accepterade och att det är att vara troende som är "skamligt". Det har hänt
alldeles för mycket i religionens namn de senaste åren för att folk ska tro att religion är ofarligt. Pendeln vägde över åt mer flum och
pseudovetenskap ett tag, men nu verkar den ha börjat röra sig åt andra hållet.
/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
|
|
Arwen
Nykomling

Member Is Offline
|
|
Det finns en del tecken på att vinden har vänt och att ateist är det accepterade och att det är att vara troende som är "skamligt". Det har hänt
alldeles för mycket i religionens namn de senaste åren för att folk ska tro att religion är ofarligt. Pendeln vägde över åt mer flum och
pseudovetenskap ett tag, men nu verkar den ha börjat röra sig åt andra hållet. |
Okej, det låter ju i alla fall delvis positivt. Åtminstone pseudovetenskap är helt och hållet av ondo, enligt min mening. Däremot får folk gärna tro
på en gud, så länge deras tro inte påverkar dem själva eller någon annan på ett negativt sätt. Så om det har blivit skamligt att vara troende, så är
det i och för sig synd.
|
|